Boller!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.615 visninger
32 svar
0 synes godt om
21. marts 2012

Nadja+Baby+2012

Hejsa!

Nu opgiver jeg snart! Jeg kan bare ikke finde ud af at lave boller så  de bliver dejlige luftige

Jeg har prøvet et par forskellige opskrifter, men det vil bare ikke lykkes!

Er der nogen af Jer der har en super opskrift på luftige boller - og med opskrift mener jeg at den virkelig skal være idiotsikker, med forklaring til hvad du helt præcist skal gøre etc...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

Nettemor

Jeg bruger den her  og så bare uden nutella og pynt Den er super god. Men husk endelig hæve tiderne. Det kan være der du er gået galt i byen før

Anmeld

21. marts 2012

Mussen2

Det er en hod ide at lade gæren ligge ude et stykke tid inden man skal bruge den, så den bliver lun. Måske det kan hjælpe og så husk at ælte og hæve. Jeg har en opskrift, men ikke lige ved hånden

Anmeld

21. marts 2012

Zafir

Altså hos mig ligger tricket i æltning + hævning
Jeg bruger jo min elskede kenwood til at ælte på, så de bliver æltet i de dersens 10 min.

Så hæver jeg i maskinen i 30 min.

Så former jeg til boller og hvis jeg har LANG tid til at hæve, så bruger jeg halv gær, og ellers lader jeg så hæve i så lang tid jeg har tid til.

Hvis jeg vil have dem sprøde, så sprayer jeg dem med vand fra en forstøver inden de kommer i ovnen, efter de er hævet.

Når jeg laver boller på røremaskine:

3,5 dl væske (hvis ekstra nam nam så ½ dl af det, flydende magarine)
½-1 pk gær
10-15 g salt (hvis madbrød) ellers 1 tsk
sukker, sjat eddike, osv for smagen.
lidt olie
600 gram mel i på én gang også bare ælte ælte.

det skal være klistret uden at hænge fast i skålen.

Så det kan være man liiiige skal justere med en smuuule vand

De er perfekte og kan bruges til ALT. Sesamboller, fødselsdagsboller, grovboller (med 200 gram GROV mel, graham eller rug) osv. Varies på alle tænkelige måder. Bliver DEJLIG luftige og fantastiske

Sætter dem på pladen med skeer og tager dem lige op i hænderne med vand på hænderne for at forme dem pænt runde og trykke dem en anelse flade, hvis det er burger/sandwich boller. YUM YUM

Anmeld

21. marts 2012

Muffin_girl

Nadja+Baby+2012 skriver:

Hejsa!

Nu opgiver jeg snart! Jeg kan bare ikke finde ud af at lave boller så  de bliver dejlige luftige

Jeg har prøvet et par forskellige opskrifter, men det vil bare ikke lykkes!

Er der nogen af Jer der har en super opskrift på luftige boller - og med opskrift mener jeg at den virkelig skal være idiotsikker, med forklaring til hvad du helt præcist skal gøre etc...

Jeg bruger den her

http://www.amo.dk/opskrifter/brod-og-boller-/hvidt-brod--/fodselsdagsboller/

Bare uden rosiner, sukat, og perlesukker.. Tilsætter kun engang imellem kardemomme.. Men her lykkes de altid.. Og bliver perfekt bløde, lækre og MUMS  

Anmeld

21. marts 2012

lisesp83

Hos os er tricket: 1 1/2 tsk olie i dejen. De blir bare så lækre og luftige

Anmeld

21. marts 2012

Nadja+Baby+2012

nettemor skriver:

Jeg bruger den her  og så bare uden nutella og pynt Den er super god. Men husk endelig hæve tiderne. Det kan være der du er gået galt i byen før

Tak for opskrften! Den ligner faktisk en af dem jeg har prøvet, hvor det også blev kanon-kugler. Men en ting undrer mig. Når jeg laver boller så blandet jeg det hele sammen som opskrften siger, også ælter jeg, så den ikke er så klistret, også stiller jeg den til hævning. Herefter ælter jeg en gang mere. Er det helt forkert?

Anmeld

21. marts 2012

Nadja+Baby+2012

Mussen2 skriver:

Det er en hod ide at lade gæren ligge ude et stykke tid inden man skal bruge den, så den bliver lun. Måske det kan hjælpe og så husk at ælte og hæve. Jeg har en opskrift, men ikke lige ved hånden

Super - tak for tippet. Det vil jeg prøve.

Anmeld

21. marts 2012

Nadja+Baby+2012

Zafir skriver:

Altså hos mig ligger tricket i æltning + hævning
Jeg bruger jo min elskede kenwood til at ælte på, så de bliver æltet i de dersens 10 min.

Så hæver jeg i maskinen i 30 min.

Så former jeg til boller og hvis jeg har LANG tid til at hæve, så bruger jeg halv gær, og ellers lader jeg så hæve i så lang tid jeg har tid til.

Hvis jeg vil have dem sprøde, så sprayer jeg dem med vand fra en forstøver inden de kommer i ovnen, efter de er hævet.

Når jeg laver boller på røremaskine:

3,5 dl væske (hvis ekstra nam nam så ½ dl af det, flydende magarine)
½-1 pk gær
10-15 g salt (hvis madbrød) ellers 1 tsk
sukker, sjat eddike, osv for smagen.
lidt olie
600 gram mel i på én gang også bare ælte ælte.

det skal være klistret uden at hænge fast i skålen.

Så det kan være man liiiige skal justere med en smuuule vand

De er perfekte og kan bruges til ALT. Sesamboller, fødselsdagsboller, grovboller (med 200 gram GROV mel, graham eller rug) osv. Varies på alle tænkelige måder. Bliver DEJLIG luftige og fantastiske

Sætter dem på pladen med skeer og tager dem lige op i hænderne med vand på hænderne for at forme dem pænt runde og trykke dem en anelse flade, hvis det er burger/sandwich boller. YUM YUM

Åhh.. Jeg har os sagt til kæresten at hvis han vil have luftige boller, så må han købe en kenwood til mig  Han var ikke helt enig da vi så prisen...

Men den opskrift tror jeg at jeg må prøve :-)

Anmeld

21. marts 2012

Nadja+Baby+2012

AalborgPigen skriver:

Jeg bruger den her

http://www.amo.dk/opskrifter/brod-og-boller-/hvidt-brod--/fodselsdagsboller/

Bare uden rosiner, sukat, og perlesukker.. Tilsætter kun engang imellem kardemomme.. Men her lykkes de altid.. Og bliver perfekt bløde, lækre og MUMS  

Skal den slet ikke hæve? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.