Astmatisk bronkitis

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2012

stm2812

Supermum skriver:

Hej!  -

Jeg er bonusmor til en pige på 4½ der har haft astmatisk bronkitis siden hun var 7 måneder! Her får hun også spacer, 1 medicin mod anfald og 1 anden der er forebyggende.

I dette vejr som idag hvor det er diset og fugtigt, der kommer det, og når det er rigtigt koldt og hun er fysisk aktiv.

Så det jeg vil sige er at hvis hun bliver ved med at få tilbagevendende anfald, så gå til lægen og bed om noget forebyggende spray - det virker! Og prøv så vidt muligt at holde hende indendøre i tåget, diset og minus grader vejr.

Alfa omega er også hun er klædt godt på. Tøsen herhjemme tåler IKKE træk og kolde tæer. Vi giver hende sokker på indenunder strømpebukserne, fordi det ikke er nok bare kun at have en af delene på. vi kan høre på hende ligeså snart hun har fået smidt dem for så hoster hun. derudover har hun også en tynd rullekrave trøje (købes i h&m) indenunder kjoler mv!

sidste ting er, at ligge hende højt til natten, vi har lagt en dyne under madrassen så hovedet kommer op, og så skal hun ligge på ryggen og ikke siden/maven da det blokere luftvejene, ligeledes en tår vand hjælper også om natten når de første host kommer. Vi lufter i øvrigt ud - vinduet står åbent på værelset hele dagen og vi tænder for varmen - på det højeste når vinduet lukkes om eftermiddagen, så der er varmt derinde, og den friske luft er i rummet. Husk at skrifte sengetøj og støvsuge hyppigt, da astmatisk bronkitis i nogle tilfælde kan udvikle sig til astma i løbet af årene, hvilket det nok er blevet til herhjemme.

Håber du ku bruge rådene!

TusInd tak for rådene super dejligt med så mange forslag og det er da helt klart noget jeg vil skrive mig bag øret. 

Det med at lufte ud er vi ikke super gode til at få gjort hver dag, men det må simpelthen noteres så vi husker det, for ønsker bestemt ikk at det evt udvikler sig til astma. 

Hun vil dog ikke ligge på ryggen og sove. Med det samme hun blir lagt i sin seng triller hun om på maven. Vi har dog lagt et tæppe op i hovedenden under hendes pude så hovedet ligger en smule højere end ellers.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2012

stm2812

MoarHvidovre skriver:

Vores datter fik konstateret AB da hun var 7 mdr. og fik også maske morgen og aften samt efter behov. Hun bliver nu 3 år, og får hun maske efter behov.

Der går ca. 5 dage før, at medicinen virker.

Jeg har aldrig brugt hostesaft, så ved ikke om det virker. Det jeg har gjort er, at sørge for, at hun har sovet køligt, hævet hovedgæret og når det var allerværst tog jeg hende op og en tur udenfor i den kølige luft.

Uhh blir jo helt bekymret nu. :/ har i noget astma i familien? Eller ved du om det ofte er sådan at det er tilbagevendene? 

Og tusind tak for hjælpen

Anmeld

15. marts 2012

stm2812

chael skriver:

Når hun ikke kan finde ro om natten, så ville jeg da klart give hende et pust af den blå.

Min søn er astmatikker og han får hverdag 2 pust af hver, altså ventoline og flexotide og når den er slem, så er det 3 gange, og måske nat, hvis den er helt galt, men det er dog sjældent, da vi holder det godt nede.

Han har så pause om sommeren. Og han har desværre også lidt af utallige lungebetændelser

Ellers så ring til lægen og snak evt om hvor meget der skal gives og om de siger god for et pust om natten?!

*Camilla

Vi gav hende også et pust i nat da det var helt slemt, så hun kunne få lidt ro. Og det hjalp heldigvis efter lidt tid 

Og er ked af ar høre hvad din bette dreng får igennem både med astmaen og alle de dumme lungebetændelser er ikke nemt at se sit barn have det dårligt

Anmeld

15. marts 2012

stm2812

Princesspigen skriver:

jeg er nu 22 år men har fra jeg var ca ½ år gammel lidt af asmatisk bronkitis..

jeg er med tiden vokset stort set fra det..

hoste saft kan lindre en lille smugle hvis i kan finde en den lille kan lide.. men i skal også passe på, det er ikke godt i længden at "bedøve" hals med hoste saft..

i har sikkert fået noget medicin(brun) som den lille skal have morgen og aften ? det er ihværtifal det der virker bedst..

derud over har i sikkert os fået en medicin(blå) som i skal bruge ved begyndende anfald.. den er rigtig rar at have med sig altid..

jeg ved ikke hvor gammel barnet er, men det er VIGTIGT med tiden og alderen at barnet motionerer..

jeg fik afvide hele min barndom at jeg ikke måtte deltage i idræt, ikke måtte motionere hvilke faktis gør det hele meget meget værre..

jo bedere form barnet er jo berede bliver astmaen

jeg var desværre indlagt nogle gange i barndommen for at få medicinen på hospitalet da jeg ikke altid var lige god til at tage min medicin selv om mine forældre gjorde alt for det, men dette skal i ikke blive bange for, jeg er endt meget godt alligevel

spørgsmål af nogle art prøver jeg gerne at hjælpe

Årh det er rart at høre din historie det mindsker i hvert fald frygten en del, hvis nu det ender med hun skal leve med det. Hun er kun 11 mdr så hun får jo så en masse motion ved at kravle rundt og små gåture klarer hun også 

Er dog ked af at høre du til tider har skulle igennem nogle hårde perioder pga det, men godt at du trods alt er så positiv var lige det jeg havde brug for at høre

Anmeld

15. marts 2012

Princesspigen

stm2812 skriver:

Årh det er rart at høre din historie det mindsker i hvert fald frygten en del, hvis nu det ender med hun skal leve med det. Hun er kun 11 mdr så hun får jo så en masse motion ved at kravle rundt og små gåture klarer hun også 

Er dog ked af at høre du til tider har skulle igennem nogle hårde perioder pga det, men godt at du trods alt er så positiv var lige det jeg havde brug for at høre

jamen jeg hjælper gerne hvor jeg kan og det er jo lige netop et emne jeg ved en del om

i forhold til det her, så skal i være opmærksomme på hvad hun evt reagerer på, dyr, støv, skalddyr osv.. i skal ikke blive rengørings freaks, det kan gøre det værre men evt få lavet en "prik test" det er absolut ikke sjovt hverken for forældre eller barn..

jeg skal prøve at forklare det uden at skræmme jer for meget..

man sætter et langt plaster på armen hvor der står nogle tal på, så ligger men nogle små forskellige dråber ned langs plasteret, så kommer den "slemme del", oven i dråberne tager man så en lille spids ting og prikker små huller i huden, derved kan man se hvad den lille reagerer på i forhold til astmaen.. det er bestemt ikke sjovt og som baby græd jeg en del når det blev gjordt.. men det hjælper jer rigtig rigtig rigtig meget i længden i forhold til at i så ka undgå de ting den lille ikke kan tåle og derved forbedre "h*n" livs kalitet..

håber ikke jeg skræmmer jer væk, men ellers spørg endelig

hvis det er er i os velkommen til at kontakte mig privat her inde

Anmeld

15. marts 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
stm2812 skriver:

Uhh blir jo helt bekymret nu. :/ har i noget astma i familien? Eller ved du om det ofte er sådan at det er tilbagevendene? 

Og tusind tak for hjælpen

Vi har intet astma i familien. AB er ikke arveligt og man ved ikke, hvorfor mindre børn for det. De fleste vokser dog fra det med tiden.

Vores datter havde intet hele sommeren og efteråret, men lige pludselig fik hun det igen hen på vinteren. Så vi måtte igang med masken igen. Heldigvis kan man gøre noget for, at de får det bedre i form af masken/medicin.

Anmeld

16. marts 2012

stm2812

Princesspigen skriver:

jamen jeg hjælper gerne hvor jeg kan og det er jo lige netop et emne jeg ved en del om

i forhold til det her, så skal i være opmærksomme på hvad hun evt reagerer på, dyr, støv, skalddyr osv.. i skal ikke blive rengørings freaks, det kan gøre det værre men evt få lavet en "prik test" det er absolut ikke sjovt hverken for forældre eller barn..

jeg skal prøve at forklare det uden at skræmme jer for meget..

man sætter et langt plaster på armen hvor der står nogle tal på, så ligger men nogle små forskellige dråber ned langs plasteret, så kommer den "slemme del", oven i dråberne tager man så en lille spids ting og prikker små huller i huden, derved kan man se hvad den lille reagerer på i forhold til astmaen.. det er bestemt ikke sjovt og som baby græd jeg en del når det blev gjordt.. men det hjælper jer rigtig rigtig rigtig meget i længden i forhold til at i så ka undgå de ting den lille ikke kan tåle og derved forbedre "h*n" livs kalitet..

håber ikke jeg skræmmer jer væk, men ellers spørg endelig

hvis det er er i os velkommen til at kontakte mig privat her inde

Synes det er rart med så udført en beskrivelse, så man ikke er helt på bar bund. fik dog af vide at det ikk var sikkert hun ville få det igen, og at mange heldigvis ikk kom til at døje med det senere i livet,så håber virkelig på vi kun skal igennem det denne ene gang

Men er super glad for din indstilling til det og vil da helt klart tage fat i dig igen hvis der dukker nogle spørgsmål op tusind tak

Anmeld

16. marts 2012

stm2812

MoarHvidovre skriver:

Vi har intet astma i familien. AB er ikke arveligt og man ved ikke, hvorfor mindre børn for det. De fleste vokser dog fra det med tiden.

Vores datter havde intet hele sommeren og efteråret, men lige pludselig fik hun det igen hen på vinteren. Så vi måtte igang med masken igen. Heldigvis kan man gøre noget for, at de får det bedre i form af masken/medicin.

Fik også læst mig frem til at de ofte fik det om vinteren. Var vist noget med at deres luftveje snørede sig lidt sammen så. 

Og ja, det er altid noget at man har en mulighed for at hjælpe dem med paceren

Anmeld

16. marts 2012

Princesspigen

stm2812 skriver:

Synes det er rart med så udført en beskrivelse, så man ikke er helt på bar bund. fik dog af vide at det ikk var sikkert hun ville få det igen, og at mange heldigvis ikk kom til at døje med det senere i livet,så håber virkelig på vi kun skal igennem det denne ene gang

Men er super glad for din indstilling til det og vil da helt klart tage fat i dig igen hvis der dukker nogle spørgsmål op tusind tak

jamen selv tak, i er hjertelig velkommen..  også på privaten hvis det er

held og lykke med det hele

Anmeld

18. marts 2012

stm2812

Princesspigen skriver:

jamen selv tak, i er hjertelig velkommen..  også på privaten hvis det er

held og lykke med det hele

Tusind tak for det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.