Anonym skriver:
Ja ærlig talt.... Min søn er 2,5 år, er en velfungerende dreng, med krudt i røven...
Han opfører sig normalt på stort set alle områder, er glad, trodsig, sjov osv. som alle 2 årige er 
MEN han har en UTROLIG uro i sine hænder/arme! Disse forekommer særligt når han bliver ivrig/skal fortælle noget sjovt, skal have god mad osv. Han sidder og vifter med armene lidt som en baby gør når de er ivrige.. Men drengen er jo snart stor, 2,5 år som sagt. Andre der oplever dette?
Han kan godt sidde og se lidt tegnefilm, han kan godt køre bil og sidde stille og roligt imens... Men hver gang vi skal spise så kører de arme bare op og ned...
Jeg er blevet helt bekymret for ADHD

?
Er der andre der kender til disse arm bevægelser?
Han skal også helst løbe meget... Han elsker at løbe og kaste sig i sækkestolen, beder jeg ham hente noget i køkkenet fx, så løber han også derhen, og går ikke... Men er det normalt for børn i den alder?
Egentlig synes jeg han trives rigtig fint, er en anelse bagud motorisk måske, men ikke bekymrende meget... Dte jeg er mest bekymret for er de arme der basker som en babys arme ved begejstring
Det lyder lige præcis som min søn - da han var 2½ .. så det kan være en beskrivelse af ham og hvad vi gør med ham kan hjælpe dig.
Nu er han 4 og går i børnehave. Han har altid haft krudt i røven, virkelig altid været en vild dreng. Han er på ingen måde agressiv eller mistrivende, han har blot en vild krop. Han har feks meget svært ved at sidde stille ved måltider. Han kan godt koncentrere sig om en leg og være fordybet i den, men hvis han ikke er det, så kan han også finde på at løbe rundt og være meget urolig i kroppen. Når han taler med mig går han gerne rundt og rundt - ikke fordi han ikke kan koncentrere sig om det han vil sige, han gør det åbenbart bare bedst når han går rundt. Hvis jeg skal give ham en besked så skal jeg "fange ham ind" og være sikker på at jeg har hans øjenkontakt før han hører det ordentligt.
Han er en dejlig og kærlig dreng, men min bekymring (og børnehavens) er hans krop som altså engang imellem er i uro. Han var en smule bagud motorisk da han startede i børnehave og havde svært ved at sidde stille i samlinger - han fik dog hurtigt indhentet motorikken, så han er fint med.
Nå men, vi har nu et samarbejde med tværfagligt team og ergo- og fysioterapeuter for at hjælpe ham. Mit mål er at få nogle redskaber til at få ro på hans nogengange urolige krop uden han føler sig forkert fordi han har krudt i røven.
I starten var jeg lidt ked af at vi måske var nødt til at have udefra-kommende hjælp, men jeg er blevet taknemlig for det og tager imod de redskaber jeg kan få for at give min søn det bedste.
Mit råd til dig vil være at snakke med tværfagligt team - det er et team af en psykolog, en pædagog og en socialrådgiver - både institutioner og privat-personer kan drage nytte af dem, de er gratis og du ringer ganske anonymt. Der er garanteret et team i din kommune som du kan henvende sig til. Snak gerne med din dp/vs så i også har et samarbejde omkring det.
Derudover har jeg selv fået disse redskaber so far: giv ham tid til at løbe energien af sig (lav en leg; hvorhurtigt kan du løbe derhen og tilbage igen, så tager mor tid!) inden i skal lave noget stillesiddende - feks måltid. En anden ting, der kan give ham ro i kroppen er sommetider at pakke ham stramt ind i en dyne, så mærker han sin krop. Hjælp ham med at mærke den, masser ham gerne over hele kroppen (massage på fødder giver ham fodfæste). Og så skal vi snart selv anskaffe os en skråpude til højstolen da fys'en sagde at det kan hjælpe ham til at sidde bedre (det tvinger hans krop til at sidde ret op og ned).
Det blev langt, undskyld
håber du kan bruge det. Du er i øvrigt velkommen til at skrive privat - jeg har mange erfaringer mht du beskriver. Specielt mht ADHD-bekymringen- det er bare aaalt for tidligt overhovedet at komme den mærkat på ham - det ville være synd.