Jeg tror det er meget normalt at der er nogle ting der skal testes i hjemmet efter man er startet i børnehave.
Barnet oplever lige pludselig børn der interagerer på nogle helt andre måder end de er vant til fra vs/dp. Det kan fx være at slå eller sige at nogen er dum, hvis man ikke er enige med dem. Jeg tænker det må være voldsomt lige pludselig at opleve at særligt de store børn, selv skal løse disse konflikter, når man tidligere altid er blevet hjulpet af en voksen.
Jeg har hele tiden tænkt at min søn har taget disse ideer med hjem fra børnehaven, for at han kunne prøve det af herhjemme. Således at han, i et sikkert miljø, kunne finde ud hvordan man løser disse konflikter to personer imellem, og hvordan de sociale regler er omkring fx at slås for sjov og ikke for sjov.
Derfor har jeg lagt vægt på at løse konflikten der opstår imellem os i disse situationer, som jeg vil forvente at han skal gøre det henne i børnehaven. Altså ikke som en voksen der bestemmer over ham, men som to "ligeværdige" hvor den ene siger stop.
Jeg ved ikke om dette er helt pædagogisk ulogisk, men det virker her. Når han har gennemspillet "scenariet" et par gange stopper han igen.
Måske kan det være lidt svært når det er noget så voldsomt som en lussing, men måske du istedet kunne udspille scenariet mellem nogle dukker nogle gange...? Og her tænker jeg ikke så meget på skyld og at det er synd for den dukke der bliver slået, men mere hvad man skal sige og gøre hvis der er nogen der slår, og hvordan man siger undskyld igen...
Giver det mening?
Anmeld