3-retters menu!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2012

tarkoflen

M (: skriver:

Jeg vil da meget gerne bede om opskrifter og flere forslag, det lyder lækkert - og interessant! Har aldrig smagt chokolade fondant..

Her er opskriften på chokolade fondant (blødende chokolade kage)

Ca 10 stk.
200 g 70% kakao chokolade
200 g smør
80 g past. æggeblommer
200 g past. hele æg
120 g sukker
60 g mel
Lidt smør og mel til at smøre formene i 
Vi brugte engangs aluforme fra Metro, det er ikke så godt at lave dem i silikone, da der er stor risiko for at man maser dem, når man tager dem ud alternativt kan man bruge ramakiner i porselæn.

Smør og chokolade smeltes ved lav varme i et vandbad

Æg og sukker piskes sammen til sukkeret er opløst.

Chokoladeblandingen vendes i æggemassen.

Melet sigtes og vendes i dejen.

Formene smøres med fedtstof og drysses med lidt mel.

Formen fyldes med 80-90 g i (vi havde 85 g i hver)

Fryses (så de kan sagtens laves i god tid)

Kagerne bages i en 220 grader varm ovn. De sættes frosne ind i ovnen og skal have 11-13 minutter (vi gav dem 11 minutter i går) 

Tigerrejer i hvidløg og lakrids

En pose tigerrejer fra frost (jeg plejer at købe dem med skal på som ikke er forkogte, fordi de ikke bliver tørre, men hvis man ikke gider der, kan de forkogte uden skal, de skal bare ikke stege så længe)
4 fed hvidløg (eller hvor mange man synes)
Ca. 2 spsk lakridspulver, kan købes rimelig billigt i en helsekost
Ca. 1 dl. olie smagsneutral eller oliven olie

Tigerrejer vendes i lakridspulver, hvidløg skæres i tynde skiver, olien varmes op sammen med hvidløg. Hvidløget skal ikke tage farve, når olien er varm tilsættes rejerne, de skal virkelig ikke have ret lang tid, hvis de er de ferske kan du se, når de blive røde, så er de klar, hvis det er de forkogte skal de max have et minut eller to. Og så er det bare at servere med et godt brød til. Og olien er super lækker at dyppe brødet i

Andre forslag kunne være
ovntørrede tomater. Køb nogle cherrytomater, noget timian enten frisk eller tørret og så skal der bare bruges salt, peber, lidt sukker og noget olie. Varm ovnen op til den højeste temperatur uden at det er grill. Skær tomaterne over i halve og krydder dem med salt, peber, lid sukker og dryp med olie. Når ovnen er varm, sæt tomaterne ind og sluk for ovnen. Og så lader du dem bare stå i ovenen UDEN at åbne den før den er helt kold. Jeg plejer at sætte det over inden jeg går i seng og så står de bare og laver sig selv, så nemt

Og så bare lidt lufttørret skinke, lidt god pølse og nogle oliven, og evt. saltede mandler. Man kan også købe super lækker pesto i føtex på køl, de plejer at ligge ved det friske pasta og der er en med tomat og en med basilikum og de er super lækre

Det var lige et par forslag, håber du kan bruge dem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2012

M (:

Frk-Lotusblomst skriver:

Og så er det da også det du skal servere. Ingen tvivl..

Men ja, alt behøver da heller ikke passe sammen.. Vi siger ihvertfald ikke herhjemme - ej det passede bare såå ågodt sammen.. haha..
Og på restautant bestiller man da også det man aller helst vil have og ikke udfra hvad der passer sammen. - Det gør jeg ikke ihvertfald..

Det er selvfølgelig rigtig (: Ih, hvor er du klog altså! Tror også bare det er fordi man gerne vil udfordre alle smagssanser - og hverken servere en kedelig ensartet menu eller en, hvor folk bare tænker, øh, hvad skete der lige for sammensætningen?

Anmeld

5. marts 2012

Nettemor

Hej de damer, 

Jeg står og skal lave en 3-retters menu til ialt fire kvinder, og jeg er helt tom for ideer. Det er en alm. hyggeaften, så det behøver ikke være noget helt vildt dyrt eller avanceret. 

Nu til mit spørgsmål: Hvad kan jeg servere til forret (gerne med fisk eller skaldyr, men ikke et krav) og dessert?

Jeg tænker at servere hj.lavet pizza til hovedret. Den ene bliver med parmaskine, mozzarella, pesto og rucola og den anden bliver med pesto, ost, kylling, rød peber og champignon. Bør man servere salat hertil eller er det rigelig, når nu der også er forret og hovederet?

Ved ikke om det er frygtelig langt fra det du havde tænkt men jeg var en tur i Bilka idag og der havde de en pakke hvor der var 3 retters menu til 4 person for 250 kr. Kan ikke huske præcis hvad det var men mener det var:

Indbagte rejer til forret. ¨

En slags steg til hovedret. Kartoffel kroketter (staves?)´, rødvindssauce og mener også der var grønsager, til hovedret

Og en iskage af en art til desert.

Jeg synes det var mega smart og nemt. Og faktisk også rimelig billigt..

Anmeld

5. marts 2012

M (:

tarkoflen skriver:

Her er opskriften på chokolade fondant (blødende chokolade kage)

Ca 10 stk.
200 g 70% kakao chokolade
200 g smør
80 g past. æggeblommer
200 g past. hele æg
120 g sukker
60 g mel
Lidt smør og mel til at smøre formene i 
Vi brugte engangs aluforme fra Metro, det er ikke så godt at lave dem i silikone, da der er stor risiko for at man maser dem, når man tager dem ud alternativt kan man bruge ramakiner i porselæn.

Smør og chokolade smeltes ved lav varme i et vandbad

Æg og sukker piskes sammen til sukkeret er opløst.

Chokoladeblandingen vendes i æggemassen.

Melet sigtes og vendes i dejen.

Formene smøres med fedtstof og drysses med lidt mel.

Formen fyldes med 80-90 g i (vi havde 85 g i hver)

Fryses (så de kan sagtens laves i god tid)

Kagerne bages i en 220 grader varm ovn. De sættes frosne ind i ovnen og skal have 11-13 minutter (vi gav dem 11 minutter i går) 

Tigerrejer i hvidløg og lakrids

En pose tigerrejer fra frost (jeg plejer at købe dem med skal på som ikke er forkogte, fordi de ikke bliver tørre, men hvis man ikke gider der, kan de forkogte uden skal, de skal bare ikke stege så længe)
4 fed hvidløg (eller hvor mange man synes)
Ca. 2 spsk lakridspulver, kan købes rimelig billigt i en helsekost
Ca. 1 dl. olie smagsneutral eller oliven olie

Tigerrejer vendes i lakridspulver, hvidløg skæres i tynde skiver, olien varmes op sammen med hvidløg. Hvidløget skal ikke tage farve, når olien er varm tilsættes rejerne, de skal virkelig ikke have ret lang tid, hvis de er de ferske kan du se, når de blive røde, så er de klar, hvis det er de forkogte skal de max have et minut eller to. Og så er det bare at servere med et godt brød til. Og olien er super lækker at dyppe brødet i

Andre forslag kunne være
ovntørrede tomater. Køb nogle cherrytomater, noget timian enten frisk eller tørret og så skal der bare bruges salt, peber, lidt sukker og noget olie. Varm ovnen op til den højeste temperatur uden at det er grill. Skær tomaterne over i halve og krydder dem med salt, peber, lid sukker og dryp med olie. Når ovnen er varm, sæt tomaterne ind og sluk for ovnen. Og så lader du dem bare stå i ovenen UDEN at åbne den før den er helt kold. Jeg plejer at sætte det over inden jeg går i seng og så står de bare og laver sig selv, så nemt

Og så bare lidt lufttørret skinke, lidt god pølse og nogle oliven, og evt. saltede mandler. Man kan også købe super lækker pesto i føtex på køl, de plejer at ligge ved det friske pasta og der er en med tomat og en med basilikum og de er super lækre

Det var lige et par forslag, håber du kan bruge dem

Mange tak, tror bestemt godt desserten kunne være en mulighed! Mums det lyder lækkert! Hvilken is serverer du til? Og hvordan laver man hindbær coulis? 

Anmeld

5. marts 2012

M (:

nettemor skriver:

Ved ikke om det er frygtelig langt fra det du havde tænkt men jeg var en tur i Bilka idag og der havde de en pakke hvor der var 3 retters menu til 4 person for 250 kr. Kan ikke huske præcis hvad det var men mener det var:

Indbagte rejer til forret. ¨

En slags steg til hovedret. Kartoffel kroketter (staves?)´, rødvindssauce og mener også der var grønsager, til hovedret

Og en iskage af en art til desert.

Jeg synes det var mega smart og nemt. Og faktisk også rimelig billigt..

Det lyder rigtig nemt og smart, men det er desværre ikke liiiige det, jeg har lyst til at servere. Men vil da lige gemme ideen til en anden god gang (:

Anmeld

5. marts 2012

Nettemor

Det lyder rigtig nemt og smart, men det er desværre ikke liiiige det, jeg har lyst til at servere. Men vil da lige gemme ideen til en anden god gang (:

Nej kom også til at se bagefter at det helst skulle være pizza Men Så ved du det nu Men evt til desert kunne du lave en god brownie og så med frugt og is til . Det passer jo nærmest til alt (Sådan er det jo med chokolade )

Anmeld

5. marts 2012

Frk-Lotusblomst

Det er selvfølgelig rigtig (: Ih, hvor er du klog altså! Tror også bare det er fordi man gerne vil udfordre alle smagssanser - og hverken servere en kedelig ensartet menu eller en, hvor folk bare tænker, øh, hvad skete der lige for sammensætningen?

Ja. og udfordre gør man ikke med den sædvanlige suppe - steg - is. Altså den 3 retters man altid servere..
Jeg ville gå efter mit instinkt og servere de retter ejg vil selvom de måske ikke helt passede sammen. Det ville udfordre mine smagssanser.. Selvfølgelig kan man godt ramme så meget ved siden af så folk virkelig undre sig.. Men tror ikke man finder noget der passer 100% til pizza.
Og det må vel også gerne være lidt skævt når nu man servere pizza som en del af en 3 retters menu, tænker jeg.

ellers skal du holde dig til det italienske køkken. Servere en pastaret, en let en, pizza og så italiensk is.. Det ville jeg bare personligt synes var kedeligt og ligetil højrebenet..

Anmeld

5. marts 2012

tarkoflen

Mange tak, tror bestemt godt desserten kunne være en mulighed! Mums det lyder lækkert! Hvilken is serverer du til? Og hvordan laver man hindbær coulis? 

Vi serverede vanilieis til, den fra Vebbestrup mejeri, den er super lækker. Man kan købe den i føtex ellers en anden vanilieis du godt kan lide...

Hindbær coulis er bare frosne hinbær der koges med noget sukker, en stang vanilie og måske lige en tsk. vand, hvis du ikke har tøet dem op på forhånd og så skal det bare koge lidt ind og til sidst sies kernerne fra. Super nemt og kan også sagtens laves på forhånd og sættes i køleskabet.

Vi lavede også Mette Blomsterbergs bagte gitre til, men det behøves ikke, synes bare de så flotte ud til nytår

http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010 /sommerliv/uds_2/20100817132716.htm

Anmeld

5. marts 2012

M (:

nettemor skriver:

Nej kom også til at se bagefter at det helst skulle være pizza Men Så ved du det nu Men evt til desert kunne du lave en god brownie og så med frugt og is til . Det passer jo nærmest til alt (Sådan er det jo med chokolade )

Mums ja, browniekage er også altid mega lækkert! 

Anmeld

5. marts 2012

M (:

Frk-Lotusblomst skriver:

Ja. og udfordre gør man ikke med den sædvanlige suppe - steg - is. Altså den 3 retters man altid servere..
Jeg ville gå efter mit instinkt og servere de retter ejg vil selvom de måske ikke helt passede sammen. Det ville udfordre mine smagssanser.. Selvfølgelig kan man godt ramme så meget ved siden af så folk virkelig undre sig.. Men tror ikke man finder noget der passer 100% til pizza.
Og det må vel også gerne være lidt skævt når nu man servere pizza som en del af en 3 retters menu, tænker jeg.

ellers skal du holde dig til det italienske køkken. Servere en pastaret, en let en, pizza og så italiensk is.. Det ville jeg bare personligt synes var kedeligt og ligetil højrebenet..

Ja, det er næsten for nemt! 

Ja, men det er fordi vi fire piger skiftes til at lave mad, og så skulle det jo nødigt blive for kedeligt - som regel er der mindst én "spændende"/anderledes ting på menuen (:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.