Autostol.dk skriver:
Hej,
Det var så desværre en betjent, der ikke var inde i reglerne og hvad der anbefales.
At benene stikker ud over kanten af autostolen, har ikke betydning for sikkerheden. Barnet sidder stadig lige så sikkert og MEGET bedre end i en fremadvendt autostol.
Det der er vigtigt er, om hoved stikker op over kanten af stolen og om barnet vejer for meget ifht, hvad autostolen er godkendt til.
Hvis barnet kan være i stolen, er det med at anvende babystolen så lang tid som overhoved muligt. Vi brugte selv vores i 14 mdr.
Har man købt en Recaro autostol, kan der dog være problemer med, at anvende stolen så lang tid, da der ikke er ret meget plads i dem, men Maxi Cosi og Römers stole, har god plads og dem kan man ofte anvende i 10-13 mdr.
Så bare fordi barnet bliver 9 mdr, vejer 9 kilo og kan sidde selv, er det altså ikke ens betydning med, at barnet SKAL over i næste størrelse stol. Man må gøre det, men bestemt ikke noget der anbefales.
Vores søn skreg også en del omkring 8-9 mdrs alderen, men det gik over igen og derefter var der ikke problemer. Da han blev lidt over 14 mdr gik hoved op over kanten og vi satte ham i en større stol.
Så jeg vil ikke råde dig til at snakke med en betjent. Hvis du udover råd fra min side af, gerne vil have en andens vurdering, så tag ud i en baby butik, ring til sikkertrafik og snak med Pernille eller kontakt TÆNK. De er alle sammen mere inde i reglerne og ved, hvad der anbefales og er lovligt.
Hejsa.
Jeg må nok sige at jeg ikke er helt enig. Har lige snakket med den samme betjent igen, og han gik ud fra hvilken autostol vi har. Der er åbentbart meget stor forskel på reglerne alt efter hvilken autostol man har
Ingen tvivl om at du er langt mere inde i det end jeg er, men kan da fortælle hvad jeg selv får at vide.
Nu har vi faktisk Recaro, og både betjenten og Recaro som mon mand har snakket med om dette, siger at deres bagudvendte autostol ikke er sikker nok når fødderne stikker ud. Ja selvfølgelig skal hovedet da slet ikke stikke ud over, men dette er altså hvad jeg har fået at vide.
Vi bruger Recaro, da det firma min mand arbejder ved er forhandler af disse, og de bliver direkte bestilt ved Recaro, i samråd med deres sælgere, og går da stærkt ud fra at de ved hvad de taler om.
Ja de er ikke særlig store, hvilket også er grunden til at vi har valgt at skifte nu. Vi har aldrig haft problemer med at vores søn har grædt når han kommer i den, så det er slet slet ikke grunden til at vi har skiftet.
Nå, det var egentlig bare lige lidt fra mig. Og selvfølgelig er der lige så mange meninger som personer man spørger, men dette er altså hvad jeg har fået at vide