JeNoVa skriver:
Min ene lille datter har til stadighed store problemer med at sove og forblive sovende. Denne problematik har jeg mange gange omtalt foran hende, og da hun jo ikke er særlig gammel, har jeg ikke troet, at hun ville forstå.
Nu har jeg lige læst i en artikel, at det kan være min egen omtale af hendes søvnproblemer, der fastholder hende i dette problem. Jeg tænker, om der er andre, der også omtaler deres børns problemer foran børnene.
Jeg har stemt aldrig.
Da drengen endnu var en klump, administrerede jeg ikke mit sprog og emner omkring ham. Det begyndte jeg at gør da han reagerede på tale i generel.
Jeg mener at hans hjerne skal spares for disse bekymringer. Vi ser heller ikke nyheder mens han er vågen. Vi hører ramasjang radio når han er vågen osv. Hvis ikke det er min pligt at beskytte ham imod verdens onder, ved jeg ikke hvad er.
Med hensyn til forstærkende effekt. Så tror jeg ikke det foregår på et bevidst plan "Mor accepterer mine problemer, så vi fortsætter", mere hen imod hun opsnapper dine spændinger og kopierer dem til den situation hvor hun har noget indvirkning/"magt" (Grimt ord, brugt meget mildt)
Men afgjort de forstår hvad vi siger, længe før vi får det opsnappet. Om de forstår ordnes egentlige betydning i forskellige sætningkonstruktioner, har jeg mine tvivl om. Jeg tvivler dog ikke på den smittende effekt ved spændte situationer og trætte sind.
Anmeld