Grød før 4 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2012

sommerfuglen82

Alexander startede på grød da han var 3½ måned efter snak med sp.

Amalie prøvede at smage et par ske fulde da hun var 3½ måned men det sagde hende ikke så meget, hun gad først rigtig omkring 4½ måned

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2012

Krussedulle

Amandas-mor skriver:

Der kan man med fordel starte med grøntsagsmos i stedet

Personligt ville jeg vente på babys fordøjelsessystem.. men ja, milde grøntsager er klart at anbefale til start kost

Anmeld

17. februar 2012

Clisolka

RGN skriver:

Ja, man undrer sig jo virkelig over, at sundhedsplejesker uden at blinke anbefaler det så ofte før 6 måneder.

De er jo uddannet og burde tøve en anelse. Mange mødre stoler jo desværre blindt på deres sundhedsplejerske.

Jeg var også en af dem der blev "tvunget" til at starte da Isabella fyldte 4 mrd. Som førstegangsmor stolede jeg på min SP, men Isabella kunne sagtens have fortsat på MME indtil hun fyldte 6 mrd  Jeg ved godt at det kun er et råd jeg fik, men jeg følte at jeg skulle starte uden så meget at blinke 

Anmeld

17. februar 2012

RGN

Profilbillede for RGN
Babymor2010 skriver:

Jeg var også en af dem der blev "tvunget" til at starte da Isabella fyldte 4 mrd. Som førstegangsmor stolede jeg på min SP, men Isabella kunne sagtens have fortsat på MME indtil hun fyldte 6 mrd  Jeg ved godt at det kun er et råd jeg fik, men jeg følte at jeg skulle starte uden så meget at blinke 

Og det er præcis det som ofte sker.

Jeg synes godt nok, at man har et stort ansvar som sundhedsplejerske, men en del tager nok for let på det ansvar.

Det er jo fint nok, at man informerer om fordelene ved grød, men synes også, at man som et mininum så bør fortælle om ulemperne.

Anmeld

17. februar 2012

Clisolka

RGN skriver:

Og det er præcis det som ofte sker.

Jeg synes godt nok, at man har et stort ansvar som sundhedsplejerske, men en del tager nok for let på det ansvar.

Det er jo fint nok, at man informerer om fordelene ved grød, men synes også, at man som et mininum så bør fortælle om ulemperne.

Lige præcis 

Anmeld

17. februar 2012

Hailiesmom11

Jeg er også en af de der førstegangsmødre der har stolet blindt på min sundhedsplejerske og jeg skulle da nok også have ventet med grøden, min datter var 3½ mdr da jeg begyndte med grød og vores datter har haft hård mave siden, hvilket vi overhovedet ikke blev mæt af...

Kunne garanteret godt have holdt hende mere mæt på mme noget længere, men grunden til at jeg startede var fordi hun fik mere og mere appetit

Anmeld

18. februar 2012

Tona

Krussedulle skriver:

Personligt ville jeg vente på babys fordøjelsessystem.. men ja, milde grøntsager er klart at anbefale til start kost

Jeg er komplet enig med dig i at man skal vente hvis det overhovedet på nogen måde er muligt. Men der gives børn som er så sultne og hvor det ikke er appetitspring. Især flaskebørn men også andre. Hvor det ligefrem sætter alt udvikling i stå og de bare skriger og skriger af sult. Og med sådan et barn vil jeg mene at det er omsorgssvigt at lade dem skrige døgnet rungt uden at hjælpe dem. Også selv om det er før 4 mdr. Men jeg ville ALDRIG give et barn skemad før 4-6 mdr hvis jeg ikke var tvunget ud i det.

Men hvis jeg var tvunget ud i det ville jeg starte med grøntsagsmos

Anmeld

18. februar 2012

ano14316

Anonym skriver:

Hmm sundhedsplejersken siger de SKAL være startet på grød inden de er 6 mdr. Og helst når de er ca 4 mdr. 

Forvirret. Mit barn på 3 år fik også grød i en alder af 4 mdr og der er ik taget skade overhovet. Fejler intet og har aldrig gjort det

Så er hun simpelthen ikke opdateret.

Sundhedsstyrelsen nye anbefalinger er:

Fuld amning til barnet er omkring 6 måneder, idet de fleste børn kan trives på modermælk i 6 måneder

Delvis amning til 12 måneder evt. længere

Det bør være barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Overgangskost bør ikke introduceres før 4 måneder og ikke meget efter 6 måneder.

Et barn, der efter 4 måneder ikke bliver mæt af modermælk, kan starte med overgangskost. Barnet bør være godt i gang med anden mad (overgangskost) ved 9 måneder, og overgangsperioden bør være afsluttet ved 12 måneder.

kilde: link

Sundhedplejesker skal følge sundhedstyrelsens anbefalinger, og må egentlig ikke rådgive ud over det.

Anmeld

18. februar 2012

ano14316

RGN skriver:

Ja, man undrer sig jo virkelig over, at sundhedsplejesker uden at blinke anbefaler det så ofte før 6 måneder.

De er jo uddannet og burde tøve en anelse. Mange mødre stoler jo desværre blindt på deres sundhedsplejerske.

Tror at problemer ligger i at mange SP'er jo har været det en menneskealder, så at der lige i 2002 kom nye anbefalinger kan være gået dem lidt forbi, eller også vælger de at sige at " ja ja nu har vi jo altid gjort det på den anden måde, og det virker"

Og det er rigtig rigtig synd, for mange børn kommer til at døje med ondt i maven af at få grød for tidligt. desuden forebygger modermælk udvikling af allergi.

undersøgelser viser også at langtidsamning kan have en positiv effekt senere i livet på udvikling af kræft.

Anmeld

18. februar 2012

Krussedulle

Amandas-mor skriver:

Jeg er komplet enig med dig i at man skal vente hvis det overhovedet på nogen måde er muligt. Men der gives børn som er så sultne og hvor det ikke er appetitspring. Især flaskebørn men også andre. Hvor det ligefrem sætter alt udvikling i stå og de bare skriger og skriger af sult. Og med sådan et barn vil jeg mene at det er omsorgssvigt at lade dem skrige døgnet rungt uden at hjælpe dem. Også selv om det er før 4 mdr. Men jeg ville ALDRIG give et barn skemad før 4-6 mdr hvis jeg ikke var tvunget ud i det.

Men hvis jeg var tvunget ud i det ville jeg starte med grøntsagsmos

Er helt enig med dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.