Huskøb - hjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.712 visninger
26 svar
0 synes godt om
13. februar 2012

JJH

Hejsa tøser.

Håber jeg er så heldig at der er nogle kvinder herinde der er kloge på huskøb.

Vi går og snuser lidt på boligmarkedet, men ikke noget seriøst endnu. Jeg forstår dog ikke rigtig mæglernes udregninger.

her er et eksempel:

kontantpris 1.485.000

udbetaling 75.000

brutto/netto 8907,-/7594,-

mit spørgsmål er så til brutto/netto beløbet. Hvor meget er indregnet i dette beløb?

- lån til kreditforening?

- Lån til banken?

- ejendomsskat?

- andre ting?

hvad hvis man ikke har de 75.000 men skal låne dem i banken, kommer det oveni?

de 80% kreditforeningen vil låne til os, er det kontantprisen -udbetaling eller er det kun 80% af (kontantpris - udbetaling)?

Håber der sidder et par stykker der kan komme med deres viden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2012

**Ønskebabyen

JJH skriver:

Hejsa tøser.

Vi går og snuser lidt på boligmarkedet, men ikke noget seriøst endnu. Jeg forstår dog ikke rigtig mæglernes udregninger.

her er et eksempel:

kontantpris 1.485.000

udbetaling 75.000

mit spørgsmål er så til brutto/netto beløbet. Hvor meget er indregnet i dette beløb?

- Lån til banken?

- ejendomsskat?

- andre ting?

de 80% kreditforeningen vil låne til os, er det kontantprisen -udbetaling eller er det kun 80% af (kontantpris - udbetaling)?

Jeg synes helt sikkert du skulle tage og ringe i din bank, og snakke med dem. De kan fortælle dig det helt nøjagtigt - ydermere kunne du printe salgsopstillingen til dem, og de vil så i løbet af ikke ret lang tid, kunne vise jer hvordan jeg budget vil hænge sammen hvis I køber huset.

Det giver jeg det helt nøjagtige billede af jeres situation :-) Fremfor at vi herinde fortæller dig hvad vi ved, så er chancen for du glemmer at regne et eller andet med stor. Banken ved alt om hvad man skal betale når man har hus osv.

Held og lykke med det

Anmeld

13. februar 2012

JJH

Tøsen* skriver:

Jeg synes helt sikkert du skulle tage og ringe i din bank, og snakke med dem. De kan fortælle dig det helt nøjagtigt - ydermere kunne du printe salgsopstillingen til dem, og de vil så i løbet af ikke ret lang tid, kunne vise jer hvordan jeg budget vil hænge sammen hvis I køber huset.

Det giver jeg det helt nøjagtige billede af jeres situation :-) Fremfor at vi herinde fortæller dig hvad vi ved, så er chancen for du glemmer at regne et eller andet med stor. Banken ved alt om hvad man skal betale når man har hus osv.

Held og lykke med det

grunden til jeg skriver herinde er fordi vi ikke skal flytte før om et par år, men blev lidt nysgerrig omkring de forskellige tal. Vil ikke "spilde" en bankrådgivers tid og mine penge på at lave budget over noget der ikke er relevant endnu.

Det tager vi til den tid, når det rent faktisk bliver aktuelt. og det kunne jo være der sad en bankrådgiver eller ejendomsmægler herinde der kunne give et hurtigt overblik. som jeg skriver snuser jeg bare lidt og sætter mig ind i diverse ting.

Anmeld

13. februar 2012

**Ønskebabyen

JJH skriver:

grunden til jeg skriver herinde er fordi vi ikke skal flytte før om et par år, men blev lidt nysgerrig omkring de forskellige tal. Vil ikke "spilde" en bankrådgivers tid og mine penge på at lave budget over noget der ikke er relevant endnu.

Det tager vi til den tid, når det rent faktisk bliver aktuelt. og det kunne jo være der sad en bankrådgiver eller ejendomsmægler herinde der kunne give et hurtigt overblik. som jeg skriver snuser jeg bare lidt og sætter mig ind i diverse ting.

Okay, på den måde

Men jeg kan desværre ikke helt hjælpe dig. Er godt nok husejer, men aner ikke en disse omkring det der Det var min kæreste, forældre, svigerforældre og bankrådgiver der klarede sagerne da vi købte

Anmeld

13. februar 2012

Maise86

Pris-udbetaling=80% af husets værdi. Det er det du kan belåne med i realkredit lånet. Kan ikke lige svare på de andre spørgsmål

Anmeld

13. februar 2012

An&Jo

JJH skriver:

Hejsa tøser.

her er et eksempel:

kontantpris 1.485.000

udbetaling 75.000

- Lån til banken?

- ejendomsskat?

- andre ting?

nettobeløbet er et gennemsnit over hvor meget det vil koste jer om måneden at sidde i huset..

altså er der medregnet alt..
ejendomsskat, betaling til kreditforening og bank, og alt hvad der ellers kommer, altså el, vand, varme, renovationsomkostninger, det hele.. Kan dog ikke huske om den obligatoriske husforsikring er med i prisen, men er den ikke skal i hente tilbud på den og finde ud af hvad i kan forsikre huset for, det er en forsikring som alle kreditforeninger kræver i har, da de ellers nægter at låne jer pengene..

de 80% kreditforeningen låner, er 80% af den samlede pris, og resten låner man gerne i banken..

i kan godt låne til udbetalingen, men hvis jeg var jer, ville jeg begynde nu at lægge penge til side til en udbetaling, for det vil øge det beløb i kan købe for til den tid at i kan lægge lidt selv..

om der er mere kan jeg ikek lige på stående fod fortælle, men jeg er finansøkonom studerende, med henblik på ejendomsmægler, og det er sådanne ting vi har haft en del om..

Derudover skal i huske at rådighedsbeløbet bankerne kræver kan være ret høje..

et gennemsnit er dog 5000kr for én voksen, 7500 for 2 voksne, og så 2500kr oveni pr barn i har, det er dog individuelt pr bank hvor meget de egentlig forlanger..

men mit råd er at i begynder at spare op nu, så i har lidt til udbetalingen..

Anmeld

13. februar 2012

JJH

Tøsen* skriver:

Okay, på den måde

Men jeg kan desværre ikke helt hjælpe dig. Er godt nok husejer, men aner ikke en disse omkring det der Det var min kæreste, forældre, svigerforældre og bankrådgiver der klarede sagerne da vi købte

helt i orden. men ja du har helt ret, når det rent faktisk bliver aktuelt søger jeg hjælp hos egen bankrådgiver og evt. et par andre for at sammenligne.

Anmeld

13. februar 2012

JJH

An&Jo skriver:

nettobeløbet er et gennemsnit over hvor meget det vil koste jer om måneden at sidde i huset..

altså er der medregnet alt..
ejendomsskat, betaling til kreditforening og bank, og alt hvad der ellers kommer, altså el, vand, varme, renovationsomkostninger, det hele.. Kan dog ikke huske om den obligatoriske husforsikring er med i prisen, men er den ikke skal i hente tilbud på den og finde ud af hvad i kan forsikre huset for, det er en forsikring som alle kreditforeninger kræver i har, da de ellers nægter at låne jer pengene..

de 80% kreditforeningen låner, er 80% af den samlede pris, og resten låner man gerne i banken..

i kan godt låne til udbetalingen, men hvis jeg var jer, ville jeg begynde nu at lægge penge til side til en udbetaling, for det vil øge det beløb i kan købe for til den tid at i kan lægge lidt selv..

om der er mere kan jeg ikek lige på stående fod fortælle, men jeg er finansøkonom studerende, med henblik på ejendomsmægler, og det er sådanne ting vi har haft en del om..

Derudover skal i huske at rådighedsbeløbet bankerne kræver kan være ret høje..

et gennemsnit er dog 5000kr for én voksen, 7500 for 2 voksne, og så 2500kr oveni pr barn i har, det er dog individuelt pr bank hvor meget de egentlig forlanger..

men mit råd er at i begynder at spare op nu, så i har lidt til udbetalingen..

Tak for svaret. jeg fandt lige samtidig et link gennem utallige søgninger på Google. http://www.robinhus.dk/fakta/finansiering/brutto_netto.asp Hvis der var andre der er interesseret.

Vi ville gerne lægge til side til udbetalingen, men det er desværre ikke muligt da grunden til det først er om et par år, er en gæld der skal væk. så der er ikke meget at gøre med inden. men ja ellers KLART at foretrække.  

Anmeld

13. februar 2012

JJH

Maise86 skriver:

Pris-udbetaling=80% af husets værdi. Det er det du kan belåne med i realkredit lånet. Kan ikke lige svare på de andre spørgsmål

Det passer ikke med de info jeg har sat ind. da 1485000 * 0,8 = 1.188.000 og udbetalingen er 75.000

Anmeld

13. februar 2012

**Ønskebabyen

JJH skriver:

helt i orden. men ja du har helt ret, når det rent faktisk bliver aktuelt søger jeg hjælp hos egen bankrådgiver og evt. et par andre for at sammenligne.

Ja husk endelig at søge råd hos andre banker også!

Vi var først i Nordea, da det ejendomsmæglerfirma der havde huset til salg samarbejdede med dem, og de gav os et rigtig fornuftigt overblik over hvordan vores økonomi så ud hvis vi købte hus.

Derefter gik vi i vores egen bank, og der var (hold nu fast) 5000!!!!!!! kr i forskel om mdr på rådighedsbeløbende. Vores egen bank havde åbenbart nogle enormt høje og dyre renter/lån..

Så det er virkelig det værd, at undersøge de forskellige banker.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.