JJH skriver:
Hejsa tøser.
Håber jeg er så heldig at der er nogle kvinder herinde der er kloge på huskøb. 
Vi går og snuser lidt på boligmarkedet, men ikke noget seriøst endnu. Jeg forstår dog ikke rigtig mæglernes udregninger.
her er et eksempel:
kontantpris 1.485.000
udbetaling 75.000
brutto/netto 8907,-/7594,-
mit spørgsmål er så til brutto/netto beløbet. Hvor meget er indregnet i dette beløb?
- lån til kreditforening?
- Lån til banken?
- ejendomsskat?
- andre ting?
hvad hvis man ikke har de 75.000 men skal låne dem i banken, kommer det oveni?
de 80% kreditforeningen vil låne til os, er det kontantprisen -udbetaling eller er det kun 80% af (kontantpris - udbetaling)?
Håber der sidder et par stykker der kan komme med deres viden.
nettobeløbet er et gennemsnit over hvor meget det vil koste jer om måneden at sidde i huset..
altså er der medregnet alt..
ejendomsskat, betaling til kreditforening og bank, og alt hvad der ellers kommer, altså el, vand, varme, renovationsomkostninger, det hele.. Kan dog ikke huske om den obligatoriske husforsikring er med i prisen, men er den ikke skal i hente tilbud på den og finde ud af hvad i kan forsikre huset for, det er en forsikring som alle kreditforeninger kræver i har, da de ellers nægter at låne jer pengene..
de 80% kreditforeningen låner, er 80% af den samlede pris, og resten låner man gerne i banken..
i kan godt låne til udbetalingen, men hvis jeg var jer, ville jeg begynde nu at lægge penge til side til en udbetaling, for det vil øge det beløb i kan købe for til den tid at i kan lægge lidt selv..
om der er mere kan jeg ikek lige på stående fod fortælle, men jeg er finansøkonom studerende, med henblik på ejendomsmægler, og det er sådanne ting vi har haft en del om..

Derudover skal i huske at rådighedsbeløbet bankerne kræver kan være ret høje..
et gennemsnit er dog 5000kr for én voksen, 7500 for 2 voksne, og så 2500kr oveni pr barn i har, det er dog individuelt pr bank hvor meget de egentlig forlanger..
men mit råd er at i begynder at spare op nu, så i har lidt til udbetalingen..