Er så frustreret og bange for at jeg gør noget helt forkert.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.629 visninger
27 svar
0 synes godt om
7. februar 2012

lycly

Dette er nok tråd nr 200 fra mig, om dette emne. Men det er fordi jeg stadig ikke synes det kører . Fik en bog fra bogklubben (månedens bog jeg havde glemt at afbestille) om mad til babyer. Ville ikke have den, da jeg har besluttet mig for at droppe den typiske model med grød og mos, da Julia ikke vil have det. Jeg har derfor gået efter blw som bare har været et hit, hun elsker at sidde med maden i hånden selv og smage på det.
Nå men jeg kom så til at læse i den der bog. Skulle jeg ikke have gjort ! Sidder nu og føler mig som en dårlig mor fordi jeg ikke giver mit barn det der står i bøgerne at hun skal have når hun er 6 mdr, fordi jeg ikke gider give hende grød og mos. Og ja, jeg indrømmer at jeg ikke gider . Det har bare været det ene nederlag efter det andet siden december og jeg bliver så frustreret ! Der står i bogen at hun har brug for mere næring fra andet en mælken og at de efter 6 måneder (hun er snart 7) skal være oppe på 3 måltider om dagen. Og hun får pt ingen ! Hun får kun flaske og så får hun spist en halv agurk eller kartoffel ved aftensmaden.

Jeg ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre, hun vil ikke spise noget grød overhovedet og heller ikke mos. Er så bange for pludselig at stå med et barn der mangler alt muligt og få at vide at jeg har gjort alting forkert.

Hjælp, hvad skal jeg gøre ? Gør jeg det helt forkert ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2012

Nattøs

LunaLykke skriver:

Dette er nok tråd nr 200 fra mig, om dette emne. Men det er fordi jeg stadig ikke synes det kører . Fik en bog fra bogklubben (månedens bog jeg havde glemt at afbestille) om mad til babyer. Ville ikke have den, da jeg har besluttet mig for at droppe den typiske model med grød og mos, da Julia ikke vil have det. Jeg har derfor gået efter blw som bare har været et hit, hun elsker at sidde med maden i hånden selv og smage på det.
Nå men jeg kom så til at læse i den der bog. Skulle jeg ikke have gjort ! Sidder nu og føler mig som en dårlig mor fordi jeg ikke giver mit barn det der står i bøgerne at hun skal have når hun er 6 mdr, fordi jeg ikke gider give hende grød og mos. Og ja, jeg indrømmer at jeg ikke gider . Det har bare været det ene nederlag efter det andet siden december og jeg bliver så frustreret ! Der står i bogen at hun har brug for mere næring fra andet en mælken og at de efter 6 måneder (hun er snart 7) skal være oppe på 3 måltider om dagen. Og hun får pt ingen ! Hun får kun flaske og så får hun spist en halv agurk eller kartoffel ved aftensmaden.

Jeg ved seriøst ikke hvad jeg skal gøre, hun vil ikke spise noget grød overhovedet og heller ikke mos. Er så bange for pludselig at stå med et barn der mangler alt muligt og få at vide at jeg har gjort alting forkert.

Jeg tror ikke du skal være bange for at du gøre noget forkert, så længe hun tager på som hun skal, så er der vist ikke noget at være nervøs for.

Men prøv at lade hende spise almindeligt mad, selvfølgelig bløde ting og mas katoflerne, kødsovs osv. stille og roligt. hun vil nok gerne have det i andre spiser det ser jo også mere lækkert ud end grød ellers snak med lægen eller andre forældre

Anmeld

7. februar 2012

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg ville nok tage en snak med sundhedsplejersken om dine bekymringer

ofte vil de lige måle og veje og se efter hvor frisk hun er og om hun ellers følger sin udvikling som hun skal... hvis hun ser fin og frisk ud og laver de ting hun skal og sover det hun skal så tror jeg ikke der er noget at være bekymret for

de må bare ikke begynde at tabe sig.. det har kroppen ikke godt af...

men hvis hun er frisk og frejdig og det er den måde der virker med overhovedet at få hende til at ville ny mad så er det den måde det skal gøres på hos Jer...

her kommer sundhedsplejersken på fredag og er fra kl. 11 og frem til aften når hun har fri da vi stadig har problemer med mad og vægt.. glæder mig til at se hvad hun har af forslag til ideer hvad der kan gøres... måske et forslag at snakke med sundhedsplejersken om at gøre?

Anmeld

7. februar 2012

2babygirls

LunaLykke skriver:

Jeg har læst et sted at børn der starter sent med alm mad har svært ved at blive "imponeret" og hellere vil have mælken og det kendte.

Så måske du bare løbende i løbet af dagen skal tilbyde hende smagsprøver, som hun selv må hygge sig med og fedte med.
Så hun får interessen naturligt, og ikke føler sig presset til at spise det.

Anmeld

7. februar 2012

Hailiesmom11

Stort knus til dig..

Havde selv en lang periode hvor man datter nægtede at spise grød/mos, men jeg blev ved med at prøve dvs lave en lille portion mad og så give hende noget i hånden og så prøve at få noget i hende, det hjalp at have noget i hånden så hun holdt koncentrationen på det..

Nu er hun begyndt her da hun var ca 7 mdr at få rugbrødshapsere opblødt i sødmælk (hun har nemlig ingen tænder endnu) og hun elsker dem.. Det kan du evt prøve hvis hun godt kan lide at tygge i tingene

Anmeld

7. februar 2012

L&V

LunaLykke skriver:

Som tina&martin siger lad hende prøve når hun har lyst. Og syntes da det er fint med agurk og det da mad jo handler om mere end føde nemlig også mundmotorikken som ska bruges når man ska lære at snakke og det er sådan noget gnave grønt jo perfekt Ser ingen grund til nervøsitet. Man kan og skal jo ikke tvinge børn til at spise.. Så kan kun sige gem bøgerne væk du gør det godt.

Anmeld

7. februar 2012

lycly

Wampires skriver:

jeg ville nok tage en snak med sundhedsplejersken om dine bekymringer

ofte vil de lige måle og veje og se efter hvor frisk hun er og om hun ellers følger sin udvikling som hun skal... hvis hun ser fin og frisk ud og laver de ting hun skal og sover det hun skal så tror jeg ikke der er noget at være bekymret for

de må bare ikke begynde at tabe sig.. det har kroppen ikke godt af...

men hvis hun er frisk og frejdig og det er den måde der virker med overhovedet at få hende til at ville ny mad så er det den måde det skal gøres på hos Jer...

her kommer sundhedsplejersken på fredag og er fra kl. 11 og frem til aften når hun har fri da vi stadig har problemer med mad og vægt.. glæder mig til at se hvad hun har af forslag til ideer hvad der kan gøres... måske et forslag at snakke med sundhedsplejersken om at gøre?

Hun er frisk og sover fuldstændig som hun plejer osv. Så der er intet der.

Det lyder som en super god idé! Det kunne være jeg skulle høre min SP om det, for det ville da virkelig være rart! Tak for dit svar

Anmeld

7. februar 2012

lycly

Tina&Martin skriver:

Jeg har læst et sted at børn der starter sent med alm mad har svært ved at blive "imponeret" og hellere vil have mælken og det kendte.

Så måske du bare løbende i løbet af dagen skal tilbyde hende smagsprøver, som hun selv må hygge sig med og fedte med.
Så hun får interessen naturligt, og ikke føler sig presset til at spise det.

Det har jeg også læst, og jeg startede på grød da hun var 4 mdr og der labbede hun det bare i sig. Men det holdt kun en måned, så gad hun ikke mere, og har ikke gidet siden. Så da hun var 6 mdr, begyndte jeg på det med at give hende smagsprøver af alt muligt. Og det kan hun rigtig godt lide.

Anmeld

7. februar 2012

lycly

Hailiesmom11 skriver:

Stort knus til dig..

Havde selv en lang periode hvor man datter nægtede at spise grød/mos, men jeg blev ved med at prøve dvs lave en lille portion mad og så give hende noget i hånden og så prøve at få noget i hende, det hjalp at have noget i hånden så hun holdt koncentrationen på det..

Nu er hun begyndt her da hun var ca 7 mdr at få rugbrødshapsere opblødt i sødmælk (hun har nemlig ingen tænder endnu) og hun elsker dem.. Det kan du evt prøve hvis hun godt kan lide at tygge i tingene

Tak for knuset
Altså, så jeg laver en lille portion mos fx, og så samtidig giver hende en agurk eller noget i hånden?

Har godt prøvet at give hende rugbrødshapsere, og det kan hun også godt lide. Men hun spiser det ikke, hun smager kun. Men har faktisk ikke prøvet at opbløde dem i mælk, men det kunne være jeg skulle prøve det

Anmeld

7. februar 2012

Annette A

Tror det er vigtigt du følger barnets behov og bare starter langsomt op. Man skal passe på med alt det man kan sammenligne sig med. Jeg tar det også roligt fordi mine børn også har udviklet sig i et roligt tempo hvad mad angår. Men når jeg er i mødregruppe føler jeg mig udenfor for der går alting så stærkt. Lidt for stærkt som om det bare ikke kan gå hurtigt nok. Hvis ens barn virker tilfreds er det vel det der tæller og så kan man gå langsomt til værks med prøvesmagninger som andre skriver og ja tal med sundhedsplejersken. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.