Hej med dig.
Jeg vill have gjort det samme.
Jeg ville også have rigtig ondt af det.
Men du skal holde fast i din kerneholdning, som er den rigtige: at du ikke fortjener at blive behandlet sådan. At sådan behandler ens nærmeste ikke hinanden. Og det skal du for at bevare dit eget selvværd og give den holdning videre til dine børn.
Jeg læste alle svarene igennem for at finde den omsorgsfulde favnende kvinde, der ville fortælle dig, at du skulle arbejde for at holde sammen på familien og give dig gode råd til kompromisser og løsninger. Det var der ikke.
Det er nok også for stor en mundfuld. For det hele bunder vel i dine forældres opvækst, deres forhold, alkoholmisbrug?, manglende selvværd, så meget elendighed at det ikke er noget du kan eller skal til at prøve at rette op på. Det er brandærgerligt. For familien skulle jo betyde alt og være ens støtte. Sådan er det bare desværre ikke for alle - og sådan må det jo nødvendigvis være, for folk der bliver forældre har ikke altid selv haft en god opvækst og dermed ikke noget at give videre.
Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville forestille mig dem, da du blev født. De må uden tvivl have følt den samme kærlighed for dig, som du føler for dine små børn. De magtede bare ikke opgaven og det er ikke deres skyld. Ikke det hele ihvertfald.
Og så stop med at forvente noget som helst. Så bliver du ikke skuffet.
Og så skal du løfte opgaven, der hvor dine forældre slap. Dine børn skal ikke føle det svigt. Du skal være der for dem og give dem selvværd - først og fremmest, og kærlighed. Så vender du bøtten og gør familien stærkere.
Held og lykke, stort kram
Moms
Anmeld