9-10 mdr og mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2012

Malou Eline

Hej

Ja det er lidt frustrerende når de ikke vil spise, vores lille pige på 1år har lige haft nogle uger hvor hun ikke ville det ene og ikke ville det andet. 

En ting man nu kan være sikker på, og det er at de nok skal spise når de bliver sultne.

Små børn er i meget højere grad i forbindelse med deres krop end vi er, vi nærmest mekanisk spiser på bestemte tidspunkter og bestemte måltidstyper - i bund og grund ikke videre optimalt. 

Når jeg læser jeres indlæg igennem så ser jeg en rød tråd for de fleste og det er en meget fiberfattig kost og højt sukkerindhold. Det kan kun ende galt, prøv at få lidt mere frugt og grønt i jeres børn og giv dem kun sovs og stivelse når de har spist de sunde ting. Sovs,  kartofler, yougurt, pasta og andet som vi jo desværre er opvokset med, er ikke videre godt brændstof for hverken hjerne eller muskler. Så noget som hvide boller fyldt med gluten kan hurtigt give en prop i maven og så har man slet ikke lyst til at spise. 

Har I prøvet at udregne ca. hvor mange kalorier den lille indtager? Nogle gange bliver man meget overrasket og kan bedre forstå at bleen skal skiftes 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2012

AnneBJ

Hej

Ja det er lidt frustrerende når de ikke vil spise, vores lille pige på 1år har lige haft nogle uger hvor hun ikke ville det ene og ikke ville det andet. 

En ting man nu kan være sikker på, og det er at de nok skal spise når de bliver sultne.

Små børn er i meget højere grad i forbindelse med deres krop end vi er, vi nærmest mekanisk spiser på bestemte tidspunkter og bestemte måltidstyper - i bund og grund ikke videre optimalt. 

Når jeg læser jeres indlæg igennem så ser jeg en rød tråd for de fleste og det er en meget fiberfattig kost og højt sukkerindhold. Det kan kun ende galt, prøv at få lidt mere frugt og grønt i jeres børn og giv dem kun sovs og stivelse når de har spist de sunde ting. Sovs,  kartofler, yougurt, pasta og andet som vi jo desværre er opvokset med, er ikke videre godt brændstof for hverken hjerne eller muskler. Så noget som hvide boller fyldt med gluten kan hurtigt give en prop i maven og så har man slet ikke lyst til at spise. 

Har I prøvet at udregne ca. hvor mange kalorier den lille indtager? Nogle gange bliver man meget overrasket og kan bedre forstå at bleen skal skiftes 

Tak for dit svar!

Vil du prøve at komme med et bud for kost til en hel dag, til en på 9½ mdr? Altså ud fra det du skriver med at undgå for meget stivelse, få flere fibre osv.

Anmeld

22. januar 2012

Amso

Min datter på 11 måneder er først her den sidste måned endelig begyndt at kunne spise mange flere ting, ellers har den stået på meget våd/blød mad. Alt der bare har været lidt tørt har hun altid kløjst i, og kastet op bagefter.

Vi gør meget ud af en varieret kost, så der er ikke faste bestente ting om morgnene og om aftenen, det eneste der er sikkert, er at det er bondebrød til middag. 

Til morgen: Yougurt med havregryn/vornflakes, hjemmelavet havregrød med div. friske frugter, i weekenden nogle gange en grovbolle. Havregrød, risengrød. Hjemmelavet æblegrød, blåbærgrød oven på det andet grød

Formiddag - evt noget restmad fra dagen før, som kan spises koldt , Agurkestænger, skorper, knækbrød, banan, en blød pære skåret i tern.

Middag: Bondebrød med forskelligt smørepålæg - og makrel, æg, og så en anden lille ting som tilbehør, det kan være alt fra lidt frugtgrød til en halv figenstang. 

Eftermiddag - der finder vi som regel noget jeg ved hun uden problemer kan sidde og spise selv, for der er jeg som regel i gang med at gøre klar til aftensmaden. en skorpe kan hun f.eks sidde og hygge sig med en times tid eller en knækbrød. Eller nogle rosiner hun skal prøve at fange, de små hurtige sataner. 

Aftensmad, der får hun alt det vi andre får, boller i karry, fisk, spagetti og kødsovs,. noget af kødet må vi dog stadig blende da hun ikke helt kan tygge det. men ellers kører det derud af. 

Der der kan sættes på en gaffel spiser hun som regel selv, hvor vi har to og vi så "bytter" den med mad på Hun drikker af kop som jeg holder. IKKE tudekop, har vi aldrig brugt. 

Kage, slik, sodavand og alt andet udsundt er bandlyst herhjemme så længe vi kan undgå hun får smag for det. Til nytår smagte hun en enkelt tår sodavand, og lillejule aften fik hun saftevand til risengrøden Og har andre govet hende smagsprøver af kage og andet, og jeg har sagt nej, så bliver jeg GAL.. Ingen skal give hende noget de ved jeg ikke accepterer, men til hendes 1 års fødselsdag kan jeg jo nok ikke komme uden om traditionen med en lagkage for sig selv, men det må jeg jo bide i mig

Anmeld

22. januar 2012

Valle81

AnneBJ skriver:

Hvad kan Jeres barn på 9-10 mdr spise?

Boller i karry? 
Suppe med små suppehorn?
Pasta med tomatsovs og findelt kylling?
Medisterpølse (ikke stegeskorpen) med kartofler, grønt og sovs?

Felix er startet i vuggestue for 3 uger siden. Det går så fint, men han spiser stort set intet. Med mindre de serverer youghurt eller grød. Det er det samme herhjemme efterhånden.

Han får lov selv at sidde med tingene, han bliver madet, han får lov at spise selv eller med de andre børn.. Han ER sulten - i hvet fald nogle af gangene, men der glider ikke rigtig noget ned.

Det er som om det er konsistensen frem for smagen, der ikke passer herren.

SÅ! Hvad kunne/kan Jeres børn i den alder spise? Bliver maden blendet, most, skåret ud i stykker, spiser de selv...

Håber nogle har lyst til at dele lidt om deres børns madvaner!  

- Han har 2 tænder, drikker fint af kop, og får én flaske, lige inden han bliver puttet.

Her spiser arthur der vi får:0)

Intet er most, han spiser hele stykker, om det er sig kartofler, kød osv:0)

Anmeld

22. januar 2012

Malou Eline

Tak for dit svar!

Vil du prøve at komme med et bud for kost til en hel dag, til en på 9½ mdr? Altså ud fra det du skriver med at undgå for meget stivelse, få flere fibre osv.

Hej Anne

En godmorgenflaske/ bryst starter dagen, og herefter....

Morgenmad kunne bestå af:

Avocado og frugt eks.vis melon, mango, banan el. appelsin. Ingen hvidt brød eller grød.

11-måltidet:

Majsgrød el. quinoa, begræns havregrød til et par gange om ugen, kom frisk spinat i og blend det sammen, masser af olie.. hørfrøolie er at foretrække pga. Omega 3, evt. en halv banan i for smagens skyld 

14-15 måltidet:

Røget laks, avocado, små hapser med eks.vis philadelphia og noget fint rugbrød. Slut af med alt den frugt der kan spises. 

17-18 tiden:

Lidt moste og kogte rodfrugter, spinat eller grønkål + igen olie, helst noget Omega 3 holdigt. Hjernen lever af Omega 3 og kulhydrat  Frugt igen.

Som du kan se undgår vi kartofler og rødt kød (det fra 4-benede), det sker at vi lige koger en kartoffel med, men det er sjældent. Pasta og sovs spiser vi slet ikke til dagligt og hvis vi lige skal have sovs en sjælden gang, så får vores guldklump ikke noget.

Hvidt brød og de her glutenholdige melklatter kunne vi aldrig selv finde på at spise til dagligt. Hjemmebagte grovboller kan lige gå an i små doser, men moderat over måneden 

Købe-yoghurt er bandlyst i vores køleskab, da det ikke er andet end sukker. Så hellere en god gang ymer med frisk moste jordbær  eller frosne for den sags skyld. Det er samme pris, er ikke tilsat sukker eller fortykningsmidler og man undgår huller i tænderne. Du kan også lave yoghurt selv, det er nemt og koster ca 1/3 af prisen.

19.tiden... natnatflasken.. godnat og sov godt 

Anmeld

23. januar 2012

AnneBJ

Malou Eline skriver:

Hej Anne

En godmorgenflaske/ bryst starter dagen, og herefter....

Morgenmad kunne bestå af:

Avocado og frugt eks.vis melon, mango, banan el. appelsin. Ingen hvidt brød eller grød.

11-måltidet:

Majsgrød el. quinoa, begræns havregrød til et par gange om ugen, kom frisk spinat i og blend det sammen, masser af olie.. hørfrøolie er at foretrække pga. Omega 3, evt. en halv banan i for smagens skyld 

14-15 måltidet:

Røget laks, avocado, små hapser med eks.vis philadelphia og noget fint rugbrød. Slut af med alt den frugt der kan spises. 

17-18 tiden:

Lidt moste og kogte rodfrugter, spinat eller grønkål + igen olie, helst noget Omega 3 holdigt. Hjernen lever af Omega 3 og kulhydrat  Frugt igen.

Som du kan se undgår vi kartofler og rødt kød (det fra 4-benede), det sker at vi lige koger en kartoffel med, men det er sjældent. Pasta og sovs spiser vi slet ikke til dagligt og hvis vi lige skal have sovs en sjælden gang, så får vores guldklump ikke noget.

Hvidt brød og de her glutenholdige melklatter kunne vi aldrig selv finde på at spise til dagligt. Hjemmebagte grovboller kan lige gå an i små doser, men moderat over måneden 

Købe-yoghurt er bandlyst i vores køleskab, da det ikke er andet end sukker. Så hellere en god gang ymer med frisk moste jordbær  eller frosne for den sags skyld. Det er samme pris, er ikke tilsat sukker eller fortykningsmidler og man undgår huller i tænderne. Du kan også lave yoghurt selv, det er nemt og koster ca 1/3 af prisen.

19.tiden... natnatflasken.. godnat og sov godt 

Tak.

Spændende forslag, men det vil være alt for svært at føre ud i livet når min søn går i VS hvor det ikke er mig der styrer hans måltider.

Anmeld

23. januar 2012

AnneBJ

Valle81 skriver:

Her spiser arthur der vi får:0)

Intet er most, han spiser hele stykker, om det er sig kartofler, kød osv:0)

Ih, han er dygtig! Jeg håber det er en tand eller to der generer Felix, for han har jo ellers også spist så fint

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.