Anonym skriver:
Godaften de damer! Har brug for i deler lidt ud af jeres viden,erfaring og råd.
Jeg har en datter på 2 år og 2 måneder. Ved godt at hendes alder spiller ind i det mine frustrationer drejer sig om, men kan mærke at jeg bliver totalt frustreret og til tider "pinlig" over min egen datter.
Hun er her på det sidste begyndt at ændre sine adfærd markant, det er når hun er i selskab med andre børn på hendes egen alder, og børn som hun har kendt hele sit liv. Hvis de tager noget fra hende, så råber hun "NEJ DET MIN" hvis ikk de slipper det, skubber hun eller tager fat i kinden på dem. Hvis de stiller sig ved siden af hende, når hun laver noget kommer samme bemærkning " Nej det min" og hun skubber eller tager fat i dem. Hun har aldrig været på denne måde før, og når vi siger til hun skal slippe, eller stoppe eller siger at hun kan se at Han/hun ikke kan lide det, så gør hun det ikke, hun nærmest bare ignorere at vi taler til hende, og stopper først når vi går helt derhen. Nogen gange har jeg sagt at hvis hun ikke hører efter hvad jeg siger, kommer jeg og tager hende væk derfra. Det gør jeg så også, og så skaber hun sig fuldstændig hysterisk, og råber i vrede og kan også finde på at lange ud efter mig. Så sætter jeg hende ind på værelset, og hun råber derinde fra. Efter et halvt minut går jeg derind og prøver at snakke med hende, men hun vil kun kramme og snakker om alt andet " se mor" "hov mor hvad var det der sagde sådan" osv osv. Er simpelthen i vildrede over hvordan jeg skal tackle dette. Jeg vil ikke ha et barn, som andre tænker HOLD DA OP over!
De sidste 2 dage hvor vi har været sammen med børn på hendes alder, synes jeg kun at det er mit barn, der ikke kan være ordentlig, de andre kan sige "Ikke mere nu" " Nu slapper du af" " nu bruger (navn) den" osv osv, og så lytter børnene. Synes det er mega frustrerende!
Hvad gør i andre der har stået i denne situation, hvordan vender man det, hvordan får jeg hende til at forstå hun skal høre efter, og at hun skal dele med de andre!
Hej med dig
Jeg har også en pige på den alder, og jeg synes bestemt, at det lyder som om, din datter udvikler sig ganske normalt og fint, - lige som hun skal.
Ikke desto mindre, kan hendes opførsel jo godt være en smule frustrerende
. Kender det godt.
Her virker det næsten altid at anerkende vores piges følelser ved fx at sige "Jeg kan godt se, det er lidt svært lige nu for dig. Det kan være svært at dele, men du er så dygtig til det". Eller sådan noget i den dur. Det har endda ført til, at hun nu nogengange, i stedet for at reagere med råb og vrede ved frustraion, kommer hen til mig for at kramme og pylrer: "Det er lidt svært." Og så er hun klar igen til leg efter et "Ja, det kan jeg godt se"-my fra mor. 
Måske det kan inspirere?