Den amning der...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2011

Wimmie

Anonym skriver:

Jeg synes tit jeg oplever tråde fra frustrerede mødre der omhandler amning. De er overraskede over det gør så ondt, tager lang tid, at deres barn vil spise hele tiden og rigtig mange er parat til at give op, nærmest før de er begyndt.Jeg var selv meget overrasket over, hvor ondt det gjorde, havde problemer med sår og hvor svært det egentlig var, men endte med at blive langtidsammer- hvilket jeg er lykkelig for idag:-) Men synes det er synd, at amning tilsyneladende bliver "droppet" af mange. Og så tænker jeg... Jamen er det så ikke, fordi der mangler noget i fødselsforberedelsen, både den, man kan gå til på egen hånd, men også hos jordemoderen? Eller er det på hospitalet efter fødslen det går galt?

Jeg er helt enig - dog ved jeg at nogle virkelig lider under amningen og mange prøver virkelig længe inden de må opgive - men at man stopper efter 2-3 dage forstår jeg ikke helt, for det bliver jo bedre.

Ja, det gjorde afsindig ondt på mig omkring 2. og 3. dagen - så jeg havde lyst til at tude og opgive, og det gør da også stadig lidt nas da jeg stadig er lidt hudløs, men jeg er så småt begyndt at vænne mig til det, og nu glæder jeg mig faktisk lidt til hver ammestund (udover at det gør ondt), da jeg synes det er enormt hyggeligt og en helt speciel form for nærvær med min datter.

Jeg føler mig faktisk lige så forbundet med hende som da jeg bar hende i maven 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2011

merethe

Profilbillede for merethe
Anonym skriver:

Jeg synes tit jeg oplever tråde fra frustrerede mødre der omhandler amning. De er overraskede over det gør så ondt, tager lang tid, at deres barn vil spise hele tiden og rigtig mange er parat til at give op, nærmest før de er begyndt.Jeg var selv meget overrasket over, hvor ondt det gjorde, havde problemer med sår og hvor svært det egentlig var, men endte med at blive langtidsammer- hvilket jeg er lykkelig for idag:-) Men synes det er synd, at amning tilsyneladende bliver "droppet" af mange. Og så tænker jeg... Jamen er det så ikke, fordi der mangler noget i fødselsforberedelsen, både den, man kan gå til på egen hånd, men også hos jordemoderen? Eller er det på hospitalet efter fødslen det går galt?

Jeg fik ingen information overhovedet. 

Så jeg fik mig noget af et chock da min søn skulle spisse, det gjorde rigtig ondt. Mine brystvorter blødte og jeg fik små revner/flænger på dem, det varede ca 1½måned før de ikke blødte ved amning mere. jeg havde brystbetændelse 7gange i løbet af de første 3måneder. Tilsidst fortalte en bekendt mig, hvordan jeg kunne forebygge brystbetændelse ved at "pakke" brysterne ind i store uldammeindlæg. Efter den information så fik jeg ikke brystbetændelse mere og jeg endte med at amme min søn rigtig længe. Det kunne havde været rigtig rart, hvis man var blevet informeret om, at amning i starten kan være en smertefuld oplevelse og om hvordan man f.eks forebygger brystbetændelse

Anmeld

22. december 2011

Albatrods.

Jeg stoppede af den slimple årsag at mit barn ikke blev mæt nok, barnet skreg og skreg selvom jeg havde ekstremt meget mælk og barnet tog fint på i vægt ..

Jeg kæmpede en hård start og det fungede ganske fint den første 1,5 måned, men derefter var hun utilfreds og grad stort set hver aften, det hjalp da jeg startede på MME.

Anmeld

22. december 2011

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg synes helt klart der mangler mere info omkring amning i forbindelse med fødselsforberedelsen...

havde overvejet at man skulle lave om på fødselsforberedelsen og så lave noget forældreforberedelse i stedet for som omhandlede både, fødsel og det første stykke tid efter her inkl. amning...

Følte virkelig der manglede nogle informationer undervejs...

Har selv haft problemer med amningen... startede med at der gik 3 dage førend de på hospitalet havde opdaget hvorfor det var han ikke suttede og ikke virkede interesseret i det heller ligeså meget som han burde... Startede med at få sår på den ene brystvorte da han blev lagt forkert til allerførste gang lige efter fødslen... den anden har altid vendt lidt indad så den er stadig lidt anderledes midt på men vender i det mindste udad nu...

har så lige nu at han ikke vil spise særlig meget, og at han ofte kæmper imod at blive lagt til brystet også selvom han er rigtig sulten.. han sover ikke særlig roligt netop fordi han ikke spiser så meget... ond cirkel vi er i lige nu med at han ikke rigtig kan sove fordi han er småsulten og ikke rigtig vil spise da han er overtræt og hysterisk når han er vågen fordi han ikke får sovet længe nok ad gangen...

Sundhedsplejersken har sat os på supplerende MME og jeg skal prøve at malke ud og give det udmalkede ved siden af som ekstra... Men lige lidt har det hjulpet indtil videre... i løbet af den sidste uge har han kun taget 50g på... Vi prøver ihærdigt at få brudt den onde cirkel med søvn og mad men det er supersvært for ønsker jo heller ikke at lulle ham i søvn når han rent faktisk er sulten eller at han spiser når han hellere burde sove... Også svært for hans mave har åbenbart allerede vænnet sig til ikke særlig meget mad da alt det ekstra vi får puttet i ham kommer op igen ikke særlig lang tid efter... Vi må se hvor det går henad.. er supernervøs for at hun siger at vi helt skal opgive amningen for har virkelig kæmpet for det og vil allerhelst amme ham frem til de 6 mdr som anbefalet.. men hvis han ikke tager nok på risikerer han jo at blive syg og det ønsker jeg heller ikke...

Anmeld

22. december 2011

Frøken J.

Interessant og relevant debat!

er enig i der mangler info. Jeg fik ingen vejledning op til fødslen og ttroede, at amning var noget man bare kunne. Men det er det bestemt ikke! Og den hjælp jeg fik på patienthotellet på skejby var elendig. De modsagde alle hinanden, og jeg blev sendt hjem selvom de vidste jeg havde kæmpe problemer.

endte med at kæmpe med sår, blødning, brystbetændelse, overproduktion og underproduktion. Tror først det kørte efter 1,5 måned. Og kun fordi min sp var så god til at hjælpe.

synes mange giver op for nemt. Og læs nu dette rigtigt, for jeg siger ikke ALLE, men mange. Der findes self. Folk med god årsag til at stoppe :-) men folk forventer bare at det skal køre efter en uge og det tager altså tid.

og så er jeg uforstående overfor dem som dropper det fordi de ikke GIDER, og som elles ikke har nogle problemer med amning af psykisk eller fysisk art, men det er så en anden snak :-)

og helt rigtigt, en god mor sidder ikke i brysterne :-)

Anmeld

22. december 2011

Linea

Jeg kan huske, at min jordemor spurgte mig ved een af de første samtaler, om jeg ville amme. Jeg sagde, at ja det ville jeg da forsøge, da jeg vidste, at det jo langt hen ad vejen er det bedste for barnet. Derpå sagde hun, at jeg bare skulle vide, at amningen kunne være RIGTIG svær at få til at fungere - nogle synes fødslen er vand ved siden af!!! Det syntes jeg lød noget vildt og havde svært ved at tro, at det kunne forholde sig sådan. Men jeg måtte senere sande, at det var lige præcis sådan det kunne være. Min fødsel forløb stort set efter bogen og jeg var ikke bange på noget tidspunkt, kun spændt. Jeg ser tilbage på denne med glæde og synes det er noget af det største og vildeste jeg har oplevet. Amningen voldte som sagt problemer. Min datter havde en appetit som en løve, da hun så dagens lys og suttede lystigt løs, så jeg fik sår på brysterne fra første færd. Jeg brugte ammebrikker, disse blev jeg afhængig af, for at skåne brysterne mest muligt. Jeg har haft brystbetændelse i primært det ene bryst et utal af gange, og jeg har grædt og grædt, når jeg skulle amme. Flere gange sad jeg og bed i en stofble for ikke at skrige, og feberen og hormonerne gjorde, at jeg følte mig helt ved siden af mig selv. Jeg ammede 2 måneder fuldt ud, og 1 måned halvt. Den sidste måned kunne jeg begynde at nyde amningen, for da undgik jeg brystbetændelse og ubehag og humøret blev et helt andet. Jeg hadede at skulle opgive amningen, græd og følte mig uduelig som mor, men det var det rigtige valg for mig. Jeg ville ikke have, at det, der ville fylde mest i mit hovede, når jeg tænkte tilbage på den første tid med vores fantastiske datter, var den problematiske og smertefulde amning. 

Vi er ved at forsøge at give vores datter en lille- bror/søster, og  amningen fylder indimellem meget i mine tanker. Jeg vil igen forsøge, for muligvis går det bedre denne gang, men jeg vil ikke på vilkår byde mit barn, min førstefødte, min mand og mig selv det det helvede amningen blev sidste gang.

Jeg synes egentlig jeg havde fået god info om amning. Jeg havde snakket med min jordemor, havde været til fødselsforberedelse på hospitalet og havde deltaget i mavedans for gravide forestået af to jordemødre, som hver gang efter dansen tog fat på aspekter af det at være gravid og blive mor. Men det kunne da godt tyde på, at det langt fra er alle, der får tilstrækkelig med viden og info i forbindelse med amningen - og det er helt sikkert et problem, for det er for mange en kæmpe udfordring og i nogle tilfælde en kamp, som man desværre må indstille sig på at tabe..

Mange hilsner Linea

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.