Brun sovs til and

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hvordan laver du brun sovs til and? Gerne udførlig svar.

ano fordi jeg synes det er pinligt i en alder af 29 og have det spørgsmål 

Jamen så er det da godt at I har mor-Sussie til at lære jer det

Når I ordner anden tager I vingespidserne (de yderste), halsen, lever hjerte m.m. fra og koger i en lille gryde sammen med lidt æbler, svesker og en boullionterning i ca 20 min på lav varme.

Når I steger anden, så skal I undervejs sørge for at hælde fedt og sky fra.
Hæld det over i en skål og tilsæt lidt kulør.
Lad det stå en times tid og skum så fedtet ovenaf og ned i en anden skål med en ske, sådan at skyen, der vil blive brun af kuløren, bliver tilbage i den første skål.

(Når I har skummet fedtet fra, kan I sætte det i køleskabet og så har I dejligt andefedt, som kan bruges under smørebrød, og opbevarer I det koldt, kan det holde sig i op til 3 mdr.
Ellers kan I blande det med fuglefrø, putte det i små bøtter og sætte det ud til fuglene..de elsker det, og det giver et stærkt proteintilskud i den kolde tid)

Hæld skyen med kulør i over i en gryde, og tilsæt skyen fra hals og vingespidser.
I skal få mindst en halv l sky i det hele fra én and, er der ikke nok, så tilsæt lidt ekstra vand.
Varm skyen op så den står og småkoger, og tilsæt ca 1/4 liter fløde.
Lav nu en meljævning af mel og vand, som I ryster sammen i en shaker (hvis I ikke har sådan en, så brug et syltetøjsglas med skruelåg)
Under omrøring og medens skyen småkoger, tilsætter I lidt efter lidt meljævningen, der i tykkelse skal være som fed fløde, og når I synes den har den rette tykkelse, tilsætter I ekstra kulør, så den får den rette farve.
Smag til med salt og peber, en klat ribesgele eller jordbærsyltetøj, samt en spiseske saft fra rødkålen.
Kog sovsen yderligere, på MEGET svag varme og under stadig omrøring, igennem et par minutter, smag til igen, og voilá har I brun sovs til rapanden.

God jul!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2011

Maja_4000

Har ikke læst tråden .. Men ville bare lige komme med et tip Når du skal tage fedtet fra skyen , så kom lidt kulør i .. Fedtet tager nemlig ikke farve og så er det MEGET nemmere at se hvad der er hvad .. Synes jeg i hvert fald

Anmeld

22. december 2011

Fenja09

Zafir skriver:

Jeg stemmer for en sovs pr slags steg.

Jeg synes nu at sovsen bliver super god når det hele blandes og så tager det hele ikke nær så lang tid, hvis man er mange samlet

Anmeld

22. december 2011

M (:

Et lille tip til den opbagte sovs: Hvis der blandes en lille smule salt i melet inden denne tilsættes smørret kan sovsen ikke klumpe (:

Anmeld

22. december 2011

Bshizzle

Jeg skynder mig og ta nogle sko og en varm jakke på..
Løøøber ind i SuperBedst som ligger lidt ved siden af..
Går over i køle-disken og tager en "Ande sovs" fra jensen's og betaler for den..
Løøøber hjem igen og hælder det i en gryde og varmer det op..!!!

Dog ikke... ...Jeg har manden til at lave det fra bunden af..
Jeg er elendig til at lave sovs..  

Anmeld

22. december 2011

mulle7430

jeg bruger kun det vand der lægger i fadet fra anden  det er den bedste sovs du får  smiler

Anmeld

22. december 2011

serinasmor

ved godt det er snydemåden

men jeg varmer en ½ liter fløde og hælder et skvæt købe-andefond (flydende) i og varmer op til det er blevet tykkere .. så hælder jeg kulør i og smager til med ribsgele   .. fin sovs

Anmeld

22. december 2011

StineW79

Profilbillede for StineW79
Maja_4000 skriver:

Har ikke læst tråden .. Men ville bare lige komme med et tip Når du skal tage fedtet fra skyen , så kom lidt kulør i .. Fedtet tager nemlig ikke farve og så er det MEGET nemmere at se hvad der er hvad .. Synes jeg i hvert fald

"Fedt" tip. Det ska prøves på lørdag! Vh stine

Anmeld

22. december 2011

Kristinasdk

Kog hals og indmad og brug suppen herfra i saucen. Læg anden på en rist over en bradepande og steg den ikke i vand. Brug ikke en terning, de smager altså bare ikke godt. Jeg er uddannet inden for køkkenfaget og det værste er altså når man får en sauce der smager af bouillonterning.

Anmeld

22. december 2011

Rosa

Jeg blander både en skefuld creme fraiche og en skefyld tyttebærsyltetøj i, og jeg har før fået den ene opgave at medbringe sovs til en juleaften - og nok af den så den kunne bruges til dip senere, så god er den nemlig! Jeg er sovsemaster!!!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.