hvorfor ? jeg får stress af det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2011

3rollinger

Hej HEj..

Svarer lige hurtigt på dit indlæg...

Jeg har været i praktik på en børneafdeling (sygeplejestuderende), hvor der var et helt fantastisk team, der rådgav folk med børn som var småtspisende (Godt nok mest efter sygdom), men er helt sikker på, at du kan have gavn af de samme teknikker..

Det første der lige slår mig i dit indlæg, er at i er alt for fokuseret på at han skal spise og i må slet ikke under nogen omstændigheder "tvangsfodre", det gør kun kampene værre..

Jeg vedhæfter lige et link til en forældre folder, med gode råd til småtspisende børn.. Håber de kan hjælpe

Held og lykke med det..

Øjnene væk fra barnets mad:

http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_760109.nsf/$CXIV/ATTACH-RMAP-8CVCHP/$FILE/%C3%98JNENE%20V%C3%86K%20FRA%20BARNETS%20MAD_udskr.pdf

Det kan vaere svaert at se hele linket, saa jeg skrivet det lige her igen. 

Folder som nævnes ovenfor. Tryk her 

Man kan ogsaa citere indlaegget ovenfor, og saa kommer hele linket frem. Det var saadan jeg gjorde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2011

SussieThyssen

Rsa skriver:

Børn har perioder hvor de ikke spiser så meget, mener sågar at der er tidspunkter hvor deres smagsløg ændres og dermed også deres madvaner.

Forstår det er ekstra sårbart for jer, da I har været vant til at have en dreng der spiser fint og tilmed er lidt lille af sig...

Men så længe han er glad, har det godt, sover fint om natten osv. er der ingen grund til bekymring.

Se på om han trives... Det med maden skal nok vende igen - måske han er inde i en selvstændigheds periode, hvor han vil gøre alt selv og bestemme alt selv.

Mit råd er, at lade ham spise det han kan - han siger jo selv fra og også til, når han er sulten. Prøv evt. at lade ham styre måltiderne... Forstå mig ret, lade ham sige til, før end han får noget tilbudt. Selvfølgelig spiser i aftensmad når det passer jer.

Enhverforældres bekymring vil altid være, om ens barn spiser nok - det er lidt gået hen og er blevet en målstok for, om barnet trives. Men børn er forskellige og spiser lidt i nogle perioder og  meget i andre..

Hvordan spiser han i DP/vuggestue?

Kunne ikke siges bedre.
Så der er ingen grund til at gentage dine ord

Kærligst
Sussie

Anmeld

20. december 2011

Anonym trådstarter

3rollinger skriver:

Det kan vaere svaert at se hele linket, saa jeg skrivet det lige her igen. 

Folder som nævnes ovenfor. Tryk her 

Man kan ogsaa citere indlaegget ovenfor, og saa kommer hele linket frem. Det var saadan jeg gjorde.

hej tusind tak for dit link

vi har læst det igennem nogle gange nu, og vi prøver af at følge den

tusind tak igen . .

Anmeld

20. december 2011

Nessie

Som andre har skrevet, så tror jeg at der er alt for meget fokus på hvad han spiser/ikke spiser, og jeg tror I bare skal stoppe med at tale om det, og bare spise og tale normalt sammen.

Og så er jeg helt sikker på at han for længst har luret jer med de rosiner, frugtstænger osv.
Hvem gider spise kedelige rugbrødsmadder, når man ved at man kan få rosiner om lidt i stedet for?

De fleste børn spiser efter behov, og da det jo åbenbart kun er hjemme der er et problem, så tror jeg bare at han prøver at få sin vilje med ham.

Undlad at give ham alle de snacks, og giv ham rigtig mad og frugt. Hvis han ikke vil have det, så sæt det væk, og tilbyd ham det igen når han giver udtryk for at ville have mad igen.

Herhjemme er youghurt naturel med havgryn eller 5-korns blanding i et hit til morgenmad

Held og lykke med spisningen fremover 

Anmeld

21. december 2011

JeNoVa

Anonym skriver:

hjælp ladyes! !

min lille dreng på 17 måneder er virkelig derude hvor han går mig på nerverne!!

ikk fordi han faktisk gør noget forkert eller er provokerende , men han vil ikke spise!!

jeg er nået der til hvor jeg ikk aner min levende råd hvad jeg skal gøre

vi laver alt slags mad, hjemmelavet hver eneste dag, sundt og grønt som sovset og snaksket smilll
faren er kok så derfor er ideerne store og mange til maden. .

MEN han er virkelig en særling
dagen ser typisk sådan her ud:
MORGEN:
vi laver altid blødkogte æg
men varme rundstykker,
drengen vil ikk have æg men gerne en halv rundstykke med smør, MEN han spiser måske det kvarte
så får han typisk guldkorn, havregrød
mennn jaaa et par bider måske hvis vi er heldige ryger der ned
så for at han bare får lidt ned så giver vi ham en ostehaps og en frugtstang med fuldkorn, og det glider nemt ned

Middag:
går han selv typisk ind og beder om et æble eller banan eller ja bare noget frugt,

eftermiddag:
begynder den rigtigt slåskamp
bare en skide skive med rugbrød og et eller andet pålæg på, det er en krig!!!
han sparker ud og skriger og skaber sig, han vil bare INTET
har så nogenlunde kunne nare ham ved at holde på hans pande, så har han åbnet munden og jeg har kunne lægge det ind og han tygger så også og spiser det, MEN denne metode virker kun halvdelen af gangene, andre gange nægter han bare fuldkommen

aften:
ja det er jo det samme som os han får,
men her vil han så absolut kun spise selv uden nogen dikkedare!
og det er også fint nok, men han spiser bare ikk mange skefulde før at han mener nu gider han ikk mere, jeg kan så typisk logge lidt mere i ham, men han gider ikk meget
kødstykker der er for store spytter han ud, sovs ryger lige ned som var det drikkelse, kartofler vil han helst have bare kogte og så bider han af dem ,
hmmm jaaa jeg syntes bare det hele er ved at være krop umuligt alt sammen

han får ALT hvad hjertet kan begære og han får lov at smage på alt
men han har bare slet ikk interresse for mad som sådan

så i løbet af dagen får han jo en masse ostehaps, rosiner, kiks og andet småt bare for at jeg sikker på at han får bare lidt ned, for ellers tør jeg slet ikk tænke på hvor lidt det egentligt er han får ned

dette har nu stået på 1 ½ uges tid, og jeg er ved at have mine nerver ud på tøjet
selv min mor siger, han får alså ikk nok! TAK det ved jeg , men hvad vil du have jeg skal gøre?????????
snøft jeg vil bare gerne kunne give ham noget og så at det bare røg ned , men nej snøft

knægten er 17 måneder gammel, han er lille (har han dog efter os da vi ikk er et hak over 160 hehe) så vejer ca 10 kg og er ca 74 cm høj

ps, i morgen ville vi gøre det rigtigt lækkert og faren kørte afsted efter franskbrød ,
han fik en skive uden skorper med smør og et stykke chokolade, men ville knægten røre det?????
NEJ!!!!! ARGGGGGGGGGGG

Jeg vil foreslå, at I stopper krigen lige nu, for det er da kørt helt af sporet.

Først og fremmest handler børns spiseproblemer sjældent om mad men om kontrol. Der er ikke meget, et barn bestemmer over sig selv, men det kan dog bestemme, hvor meget det vil spise.

Det bedste, I kan gøre for jer selv og jeres søn, er at være fuldstændig ligeglade med, hvor meget han spiser. Lad være med at tvinge ham, plage ham, lave handler med ham, narre ham eller noget som helst andet for at få ham til at spise.

Tværtimod skal I bare sætte maden foran ham. Hvis han intet vil spise eller kun spiser en bid, må I acceptere det og lade ham slippe. Lad også være med at kommentere på, hvor meget han har spist.

Gør måltiderne hyggelige, hvor I pjatter, snakker og griner.

Og hold ud. Det kan godt være, at der vil gå nogle dage, hvor han nærmest ingenting spiser, men når han indser, at hans madindtag ikke længere er en magtkamp eller en måde at få opmærksomhed på, er jeg overbevist om, at han vil begynde at vise mere interesse for mad.

Held og lykke!

Anmeld

21. december 2011

Tulle28

Slap aaaaaaaf.... Det er altså helt normalt. Jo mere fokus, jo større bliver problemet - er min erfaring. Min datter er også ret lille og har også haft perioder, hvor hun nærmest ingenting har spist udover yoghurt med havregryn. Sidste periode var faktisk i alderen 17-19 mdr? Nu har hun lige haft en måneds tid hvor hun har spist alt hvad vi har serveret og spist portioner der var lige så store som vores:-) Og hun er VOKSET! Så jeg tror at de selv regulerer det helt selv. Men kan sagtens forstå jeres frustrationer, jeg tror virkelig bare man kan gøre mere skade end gavn ved at tvinge dem til at spise. Det ville du jo heller ikke selv bryde dig om! Kram

Anmeld

21. december 2011

FrkLarsen

Anonym skriver:

hjælp ladyes! !

min lille dreng på 17 måneder er virkelig derude hvor han går mig på nerverne!!

ikk fordi han faktisk gør noget forkert eller er provokerende , men han vil ikke spise!!

jeg er nået der til hvor jeg ikk aner min levende råd hvad jeg skal gøre

vi laver alt slags mad, hjemmelavet hver eneste dag, sundt og grønt som sovset og snaksket smilll
faren er kok så derfor er ideerne store og mange til maden. .

MEN han er virkelig en særling
dagen ser typisk sådan her ud:
MORGEN:
vi laver altid blødkogte æg
men varme rundstykker,
drengen vil ikk have æg men gerne en halv rundstykke med smør, MEN han spiser måske det kvarte
så får han typisk guldkorn, havregrød
mennn jaaa et par bider måske hvis vi er heldige ryger der ned
så for at han bare får lidt ned så giver vi ham en ostehaps og en frugtstang med fuldkorn, og det glider nemt ned

Middag:
går han selv typisk ind og beder om et æble eller banan eller ja bare noget frugt,

eftermiddag:
begynder den rigtigt slåskamp
bare en skide skive med rugbrød og et eller andet pålæg på, det er en krig!!!
han sparker ud og skriger og skaber sig, han vil bare INTET
har så nogenlunde kunne nare ham ved at holde på hans pande, så har han åbnet munden og jeg har kunne lægge det ind og han tygger så også og spiser det, MEN denne metode virker kun halvdelen af gangene, andre gange nægter han bare fuldkommen

aften:
ja det er jo det samme som os han får,
men her vil han så absolut kun spise selv uden nogen dikkedare!
og det er også fint nok, men han spiser bare ikk mange skefulde før at han mener nu gider han ikk mere, jeg kan så typisk logge lidt mere i ham, men han gider ikk meget
kødstykker der er for store spytter han ud, sovs ryger lige ned som var det drikkelse, kartofler vil han helst have bare kogte og så bider han af dem ,
hmmm jaaa jeg syntes bare det hele er ved at være krop umuligt alt sammen

han får ALT hvad hjertet kan begære og han får lov at smage på alt
men han har bare slet ikk interresse for mad som sådan

så i løbet af dagen får han jo en masse ostehaps, rosiner, kiks og andet småt bare for at jeg sikker på at han får bare lidt ned, for ellers tør jeg slet ikk tænke på hvor lidt det egentligt er han får ned

dette har nu stået på 1 ½ uges tid, og jeg er ved at have mine nerver ud på tøjet
selv min mor siger, han får alså ikk nok! TAK det ved jeg , men hvad vil du have jeg skal gøre?????????
snøft jeg vil bare gerne kunne give ham noget og så at det bare røg ned , men nej snøft

knægten er 17 måneder gammel, han er lille (har han dog efter os da vi ikk er et hak over 160 hehe) så vejer ca 10 kg og er ca 74 cm høj

ps, i morgen ville vi gøre det rigtigt lækkert og faren kørte afsted efter franskbrød ,
han fik en skive uden skorper med smør og et stykke chokolade, men ville knægten røre det?????
NEJ!!!!! ARGGGGGGGGGGG

Jeg har også en datter på snart 17 måneder og det er præsis det samme herhjemme!

Vi tvinger intet mad i hende, hun siger selv når hun er sulten, og sådan køre det bare herhjemme for tiden.

Jeg gider ikke at stå og lave 15 forskellig slags mad der skal smides ud, fordi jeg ved at hun ikke vil spise det! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.