DK skriver:
Jeg tror ikke at Kirstine er mere kræsen end andre børn.
Hun vil helst have hendes grøntsager rå (meget alm.?) Hun kan heller ikke lide ris a la mande (også meget alm?) Hun kan så ikke lide pandekager og æbleskiver og andre kager generelt, men det ser jeg ikke som det største problem. Hun kan lide salat og hvidløg og spiser stærk mad. Hun elsker al slags fisk,skaldyr og lam. Hun spiser ALT traditionelt mad (tarteletter, flæskesteg, medister osv). Hun kan ikke lide ris hvilket er træls, men det er noget hendes far har "lært" hende (han kan nemlig heller ikke fordrage ris
). Kirstine er lidt kræsen mht frugt. Hun spiser ikke appelsiner, bananer, ananas eller andre mere eksotiske ting er no go. Æbler, vindruer, meloner og jordbær glider dog glædeligt ned.
Men om hun er kræsen? Almindeligt børnekræsen over for nye ting hun ikke kender og mad der ser anderledes ud end det hun får serveret derhjemme. Men jeg synes ikke at hun som sådan er kræsen. For mig er et kræsent barn, et barn der f.eks. KUN spiser kartofler og kylling og nægter at spise alt andet mad (udover slik
)
Jeg har hørt at alle børn gennemgår en mad-skeptisk periode, men hvis de spiste maden som små 0-3 år, så vil de lære at spise det igen som unge voksne.
Kirstine får her ikke anden mad. Hvis vi får ex. ris, så må hun dog gerne få rugbrød til den sauce med kød der nu er. Det er jo ikke usundt. Jeg respektere hendes klare nej'er, men prøver altid at skubbe hendes grænser (selv med pandekager og æbleskiver
)
Hun fik ikke anden dessert her til juleaften. Hvis hun siger nej er det sådan det er. Men hun må gerne få en lille bitte portion at stikke til/smage på, og se om mon mandlen er deri (vi har 100% fair mandel-ræs hos os). Hos sin far til jul får hun is med en hel mandel i(kedeligt og snyd og tager al glæden fra traditionen er min mening om det, men det bestemmer han jo hos dem
). Kirstine elsker gås og kartofler og brun sauce.
det lyder da også helt alm
herhjemme har vi et kræsnet barn ( han spiser kun : leverpostej, toastbrød,kylling i karry med ris, spegetti med brunsovs, kartoffelmos, tatelletter dvs også høns i arspargs, nuddelsuppe med kyllig smag, ckokoladekage, hvid og lys ckokolade, vingummier og pandekager med vanilie is eller trefarvet. DET ER ALT HVAD HAN SPISER, man kan ikke få ham til at smage noget nyt) han har så også en børneangst sygdom og et kontrol-gel pga sin manglende evne til at kontrolere sin egen tale ude i virkeligheden. så herhjemme er det mere BARE HAN SPISER
men selv da han var helt lille var han meget kontrolerende omkring mad og han har aldrig spist frugt, det er altid røget op igen, meget irreterende især fordi vi spiser meget frugt 
men der bliver ikke lavet speciel mad, det er jeg nemlig dybt i mod
den lille tøsepige hun spiser stort set alt. dog er æbleskiver heller ikke lige hende
og grønsagerne må også gerne være rå