kirsti skriver:
På kanal 5 kører de comedy uge og i den forbindelse kører der en masse stand-up shows.
I et af dem lyder joken noget i stil med:
Det ultimative humor er når man klistrer et børn-i-bilen skilt bag på en ligvogn.
Jeg anser generelt ikke mig selv for sart men ovenstående det synes jeg bare er at gå rigtig langt over stregen.
Hvad siger i andre, er der grænser for hvad der er ok at lave grin med eller er der/bør der være en grænse?
Ja der ER grænser..og vi vurderer da også herinde hvad der er ok og hvad der ikke er.
De fleste mennesker har en indbygget grænse. som de fint forstår at administrere, mens nogle skal guides lidt, og nogle aldrig lærer det.
Tag nu sådan nogle dygtige gutter som fx Ørkenens sønner..de går liiige til grænsen..og bevæger sig ofte lystigt på den, men, de kan det der med lige præcis ikke at træde ved siden af..hvis man altså er en normal gennemsnitsdansker.
Monrad og Rislund kan den samme kunst, selvom de et par gange dog har trådt over den, men det har de så også fået at mærke.
Humor er jo noget sjovt noget.
Danskerne indbyrdes kan være ret grovkornede, men der er forskel på at sidde nogle få stykker sammen i festligt lag, og så lægge vitserne ud i offentligt forum.
Vi har også stor respekt for minoriteter i offentligt forum, medes minoriteterne indbyrdes virkeligt kan være stygge over for hinanden.
Vitser om spastikere, jøder, muslimer og kongehuset for at give nogle eksempler, skal udføres med stor konduitte, og vurderes nøje, men er man i selskab med de nævnte, så fyger vittighederne i egne rækker, så man sidder med store øjne og røde ører og måber.
Jeg har en lille veninde der er spastisk handikappet, og hun har ofte sagt, at det er ok at kalde hinanden for spadsere, men andre skal ikke gøre det.
Er man i selskab med fx bedemænd og falckreddere så er det godt nok nogle barske brændere, der kan ryge fra dem, en form for afreagering på deres fag, tror jeg, men i al offentlighed, så bliver kun de milde af dem sluppet løs.
Den med børneskiltet og ligvognen er barsk, men den vil kun blive brugt iblandt bedemænd, og så er den endda ikke særligt morsom, for er der noget bedemænd er ekstremt følsomme med, så er det netop omkring børn og døden. Det er nok noget af det hårdeste i deres fag...jeg ved det...for jeg har selv arbejdet i en bedemandsforretning, og min faster og onkel var også bedemænd.
Og lige netop den vittighed er et typisk eksempel på en vittighed, der er over grænsen.
Man kan ikke opsætte regler for hvad man må sige eller ikke sige, for så er vi ude i censur, men man kan over for sine omgivelser give udtryk for, at der er ting man ikke vil acceptere, fordi det er over stregen.

Kærligst
Sussie