Til Pædagogstuderende/Pædagoger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.194 visninger
25 svar
0 synes godt om
24. november 2011

Hasselnødden

Kære medstuderende og kommende kollegaer

Jeg skriver bachelor for tiden og min problemformulering lyder således:

• Hvordan kan de æstetiske læreprocesser i det pædagogiske arbejde have betydning for børnehavebørns udvikling?

Mine problemstillinger lyder således:

Hvordan arbejder vi som pædagoger målrettet med barnets udvikling?

Hvordan arbejder vi med børns udvikling i det pædagogiske arbejde?

Hvordan anvender vi æstetiske læreprocesser i det pædagogiske arbejde?

....

Jeg syntes jeg har stirret mig lidt blind på det... og beder nu om jeres uforbeholdne mening - hvilke teoretikere - litteratur, andre spørgsmål der kan stilles...

Har selvf. en brainstorm, men vil gerne høre jeres mening..  

Grundtanken bag denne bacheloropgave er nysgerrigheden om, om de æstetiske omgivelser børnehavebørn er omgivet af i deres institution har en indflydelse på hvordan de har det og trives.. eller om det bare er noget vi tror det har...

Vi ville have lavet praksis nært projekt, men desværre blev vores inst. forhindret da der skulle lægges nye gulve i de rum, vi havde fået til rådighed at indrette... så nu er den kun teoretisk...

Kunne der eventuelt være en Grand Theory jeg kunne dække den ind under og hvilke teoretikere (ikke begreber såsom Antonowsky) ville I mene jeg skulle tage fat på for at skrive om børns udvikling (børnehavebørn er målgruppen)

På forhånd tak, fra en snarligt kommende pædagog

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2011

Moster Lagkage

Hasselnødden skriver:

• Hvordan kan de æstetiske læreprocesser i det pædagogiske arbejde have betydning for børnehavebørns udvikling?

....

Jeg syntes jeg har stirret mig lidt blind på det... og beder nu om jeres uforbeholdne mening - hvilke teoretikere - litteratur, andre spørgsmål der kan stilles...

Grundtanken bag denne bacheloropgave er nysgerrigheden om, om de æstetiske omgivelser børnehavebørn er omgivet af i deres institution har en indflydelse på hvordan de har det og trives.. eller om det bare er noget vi tror det har...

Vi ville have lavet praksis nært projekt, men desværre blev vores inst. forhindret da der skulle lægges nye gulve i de rum, vi havde fået til rådighed at indrette... så nu er den kun teoretisk...

Kunne der eventuelt være en Grand Theory jeg kunne dække den ind under og hvilke teoretikere (ikke begreber såsom Antonowsky) ville I mene jeg skulle tage fat på for at skrive om børns udvikling (børnehavebørn er målgruppen)

find hurtigst muligt en anden børnehave, en bachelor uden den praktiske del er ikke så god. det besværliggør diskussionen, hvis det eneste man har er teorier at diskutere. så dum ide udelukkende at gøre den teoretisk.

Anmeld

24. november 2011

Stumpen

Hasselnødden skriver:

Er det ikke det samme spørgsmål bare vendt om??

Jeg vil gerne komme med input, men ikke lige i aften... 

Anmeld

24. november 2011

blomst84

Spørgsmål 1 og 2 lyder for mig meget ens? Kan du ikke få flettet noget praktisk ind i? Noget ala ... Jeg vil i mit praktiske virke undersøge hvordan pædagogen arbejder med de æstetiske lærerprocesser.... Eller... Hvordan kan jeg som pædagog arbejde udfra de æl... Du skal helt klart komme ud i en børnehave hvor de arbejder med dit emne og derefter har du en masse at analysere på sammen med din valgt teori

Anmeld

24. november 2011

Angelspot

Hasselnødden skriver:

....

Puha, sikke et stort spørgsmål på dette tidspunkt af aftenen, jeg arbejder bedst om dagen

Jeg ville også sige at i bør finde en ny institution i kan bruge til projektet, det er ikke så godt ikke at have noget praksis erfaring at basere teori på.

Er ikke helt færdig med DKK endnu, så kan nok ikke hjælpe så meget med det teoretiske endnu, skal først til eksamen til foråret, så vil ikke sige noget forkert

Men hvad tænker du om at snakke med børnene omkring det æstetiske i ederes børnehave. Der er jo enormt meget æstetik i en ganske almindelig børnehave, men hvor meget opfanger børnene selv af det? Kan det bruges til noget at høre børnenes vinkel?

Anmeld

24. november 2011

AnneBJ

Angelspot skriver:

Puha, sikke et stort spørgsmål på dette tidspunkt af aftenen, jeg arbejder bedst om dagen

Jeg ville også sige at i bør finde en ny institution i kan bruge til projektet, det er ikke så godt ikke at have noget praksis erfaring at basere teori på.

Er ikke helt færdig med DKK endnu, så kan nok ikke hjælpe så meget med det teoretiske endnu, skal først til eksamen til foråret, så vil ikke sige noget forkert

Men hvad tænker du om at snakke med børnene omkring det æstetiske i ederes børnehave. Der er jo enormt meget æstetik i en ganske almindelig børnehave, men hvor meget opfanger børnene selv af det? Kan det bruges til noget at høre børnenes vinkel?

Haha jeg tænkte bare: puha, jeg har haft barsel længe... æstetik? bum bum....! det bliver et chok at komme tilbage til februar!

Anmeld

24. november 2011

DitteFisk

Stumpen skriver:

Er det ikke det samme spørgsmål bare vendt om??

Jeg vil gerne komme med input, men ikke lige i aften... 

Det tænkte jeg også. Det er måske lidt uheldigt.

En æstetisk læreproces er jo mange ting. Har du et eksempel på et bestemt æstetisk projekt, som du tager udgangspunkt i sammen med børnene, for at styrke udviklingen? eller hvordan?

Kan ikke liige umiddelbart komme på nogle bestemte teorier, men ved da at vi har haft om sanser og udtryk i form af det æstetiske. Det æstetiske element handler jo i stor grad om hvordan vi oplever ting. F.eks. hvis du har et projekt med nogle børn; hvordan oplever barnet processen. Men det ved du jo nok i forvejen.. Det er lidt svært at sige noget om, hvordan børn udvikler sig gennem det æstetiske, for det lyder meget meget bredt. De udvikler sig jo på alle måder alt efter processen.

Anmeld

24. november 2011

Hasselnødden

Angelspot skriver:

Nu er det jo bachelor  så vi har rigtig megen erfaring med fra vores praktikker og uddannelsen generelt, så praksis er ikke nødvendigt. Vores empiri er ganske pakket  

Og ja, det er en mulighed jeg har drøftet.. at interviewe børnene samt pædagoger - og det er rigtigt at der forefindes meget æstetik, men om det er æstetik set med den enkelte pædagogs øjne eller om det er institutionens - og om der er mere didaktiske overvejelser bag end bare en madras på gulvet, en sofa vendt mod rummet og en tilfældig reol med tilfældige bøger i f.eks. der findes i insti.

Arbejder bedst om aftenen

Anmeld

24. november 2011

Hasselnødden

AnneBJ skriver:

Haha jeg tænkte bare: puha, jeg har haft barsel længe... æstetik? bum bum....! det bliver et chok at komme tilbage til februar!

Been there  Havde været færdiguddannet i januar i år hvis ikke det var for vores smukke drengebarn

Anmeld

24. november 2011

Pianisten

Jeg eeeeeelsker æstetik, det er såååå spændende Dog enig med de andre, se og få kontaktet en anden institution og det tror jeg også lærer/censor vil mene...

Mht. æstetikken så synes jeg du skal prøve at google Keld Fredens. Nu ved jeg ikke, hvor du tager din uddannelse, men i Odense hvor jeg tager min, havde vi i starten af mit semester besøg af Keld Fredens som holdt foredrag om æstetik. Han er hjerneforsker, og har udgivet flere bøger om hjernen og æstetik generelt. Han ved de mest mærkelige ting, f.eks. at hippucampus producerer i gennemsnit 6000 celler om dagen, hvis man smiler...  Prøv at kig lidt efter ham, så kan du i hvert fald få nogle kolde hjerneforskerfacts på bordet!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.