6 ugers selvvalgt uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2011

132319

SussieThyssen skriver:

Du glememr at a-kasserne rent faktisk modtager en stor pulje penge fra staten til kurserne..så i virkeligheden er der ingen grund til at gøre forskel.

Kærligst
Sussie

En stor del er ikke det hele.

Og jo, det synes jeg der er. Dagpengemodtagerne bidrager med kontingent for at modtage penge, det gør kontanthjælpsmodtagere ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2011

132319

SussieThyssen skriver:

Du glememr at a-kasserne rent faktisk modtager en stor pulje penge fra staten til kurserne..så i virkeligheden er der ingen grund til at gøre forskel.

Kærligst
Sussie

Og jo, det synes jeg der er. Dagpengemodtagerne bidrager med kontingent for at modtage penge, det gør kontanthjælpsmodtagere ikke.

Anmeld

21. november 2011

132319

MAJ*MOR skriver:

ja, jeg er godt klar over(sagt i en pænt toneleje) at KH'ere i DK har det meget godt, jeg har selv været modtager i et år og skal være det 7 mdr fra august igenm desværre. :/ selvom det er "godt" betalt så er det stadig ikke meget for f.eks enlige, men det er DP selvfølgelig heller ikke.. 

Mht kurser, så ja kunne man på KH godt betale noget, men det tror jeg ville få mange til at vælge det fra og dermed får de ikke blod på tanden til at læse videre evt. 

Noget andet, jeg forstår godt at nogen "vælger" KH frem for videre uddannelse.. SU'en er jo en katastrofe ved siden af KH.. Jeg mener, skal man op på nogenlunde samme beløb (som forsøger) skal man jo tage yderligere 4200 i lån pr. md. Det er alligevel en del efter ex. 4 1/2 år på SU.. Jeg ville virkelig ønske jeg var skulle på DP i stedet for KH, men hvis man, som jeg, læser grundskole-niveau ( HF-enkeltfag) skal man have 25 timers arbejde ved siden af for at kunne få en ordentlig DP sats  hvis man så bliver arbejdsløs eller skal på barsel.. det er ikke muligt for særlig mange med 30 timers skole og 25 timers arbejde sammen med e eller to børn. en længer smøre hehe,

Som sagt skal man heller ikke skære alle over en kam og det ønsker jeg ikke at gøre

Folk der, som i dit tilfælde, ikke kan blive medlem af en a-kasse, skal selvfølgelig modtage KH. -størrelsen af denne er så en hel anden diskussion som jeg ikke vil tage her 

Anmeld

21. november 2011

<3mineguldklumper<3

hvad med dem af os som faktisk betaler til en a-kasse, men som ikke har timerne. Skal vi virkelig straffes for at vi ikke har nået at få dem, inden vi blev opsagt. Så er verden sku godt nok i den total lave ende, for vi er jo nok flere der ikke selv har bedt om at blive opsasgt. Og derfor synes jeg at det er helt ok at kommunerne nu får mulighed for at tilbyde det samme som min a-kasse.

Anmeld

21. november 2011

SussieThyssen

132319 skriver:

Nej..men de får heller ikke et så stort beløb udbetalt, som DP'erne.

Når du betaler dit kontingent til a-kassen og får DP ved arbejdsløshed, så får du en masse flere ting ud af det som en kontanthjælpsmodtager aldrig får. Fx må du gerne være formuende..det må en KH'er ikke.
Du er ikke i tvungen beskæftigelse nonstop fra dag et, med ting som måske ikke har din interesse.
Du kan bevæge dig langt friere under din ledighedsperiode, det kan en KH'er ikke.
Du kan som ledig have bibeskæftigelse eller selvstændig virksomhed.

Vores kontanhjælpssystem er opbygget gennem mange årtier for at beskytte de svageste i samfundet, og der vil altid være nogle få som desværre også udnytter det, men langt de fleste gør ikke.
Og hvis du ikke har prøvet at være på kontanthjælp selv, så har du jo egentligt ikke noget sammenligningsgrundlag.

Ved de nye ændringer, får man måske netop de svage KH'er ud på et jobmarked, med lidt større valgmuligheder.
Man giver dem lidt mere ballast, til at komme igang og i job, og kommer de først i job, så er chancen for, at de kommer i a-kasse langt større.

Anmeld

21. november 2011

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Nu må vi se om det overhoved kan lade sig gøre... Fordi jeg er jo i aktivering, og sådan som reglerne var før for DP skulle man på kursuset inden man kom i aktivering første gang... Kunne ellers godt lige bruge regnskabsmedarbejder kursuset...

Anmeld

21. november 2011

132319

Nej..men de får heller ikke et så stort beløb udbetalt, som DP'erne.

Når du betaler dit kontingent til a-kassen og får DP ved arbejdsløshed, så får du en masse flere ting ud af det som en kontanthjælpsmodtager aldrig får. Fx må du gerne være formuende..det må en KH'er ikke.
Du er ikke i tvungen beskæftigelse nonstop fra dag et, med ting som måske ikke har din interesse.
Du kan bevæge dig langt friere under din ledighedsperiode, det kan en KH'er ikke.
Du kan som ledig have bibeskæftigelse eller selvstændig virksomhed.

Vores kontanhjælpssystem er opbygget gennem mange årtier for at beskytte de svageste i samfundet, og der vil altid være nogle få som desværre også udnytter det, men langt de fleste gør ikke.
Og hvis du ikke har prøvet at være på kontanthjælp selv, så har du jo egentligt ikke noget sammenligningsgrundlag.

Ved de nye ændringer, får man måske netop de svage KH'er ud på et jobmarked, med lidt større valgmuligheder.
Man giver dem lidt mere ballast, til at komme igang og i job, og kommer de først i job, så er chancen for, at de kommer i a-kasse langt større.

Jo, enlige forsørgere på KH får nu altså udbetalt mere end jeg gør, som enlig forsørger på dimententsats -OG jeg betaler udover det kontinget. Dvs. var jeg på KH, ville jeg have i hvert fald 1000 kr mere i hånden end jeg har i dag.

Mht. vilkår, så har jeg fordi jeg er under 30 år, PRÆCIS de samme vilkår som én på KH. Måske ikke lige mht. at eje noget, men det gør jeg alligevel ikke. Vilkårene omkring aktivering, ledighedsperiode osv. er præcis de samme.

Måske har jeg ikke været på KH men  jeg ved dog stadig en masse om hvordan det hænger sammen, så du behøver ikke udtale dig på den der bedrevidende måde.

Anmeld

21. november 2011

SussieThyssen

132319 skriver:

Jo, enlige forsørgere på KH får nu altså udbetalt mere end jeg gør, som enlig forsørger på dimententsats -OG jeg betaler udover det kontinget. Dvs. var jeg på KH, ville jeg have i hvert fald 1000 kr mere i hånden end jeg har i dag.

Mht. vilkår, så har jeg fordi jeg er under 30 år, PRÆCIS de samme vilkår som én på KH.

Måske har jeg ikke været på KH men  jeg ved dog stadig en masse om hvordan det hænger sammen, så du behøver ikke udtale dig på den der bedrevidende måde.

Nej jeg ved heller ikke så meget..jeg er jobkonsulent 

Og ja..tingene er anderledes på dimentendsats, men sådan er det at være ung.
Vi kan godt være enige om at der er noget, der ikke er helt retfærdigt der, men man antager jo, at når man er færdig med udd. som ung og har klaret sig på SU/elevløn gennem lang tid, så kan man også klare sig på dimentendsats en tid indtil man kommer i reelt arbejde.

Og du behøver ikke at skælde ud på mig, så bliver jeg ked af det, og det er der ingen grund til, vel

Anmeld

21. november 2011

132319

SussieThyssen skriver:

Nej jeg ved heller ikke så meget..jeg er jobkonsulent 

Og ja..tingene er anderledes på dimentendsats, men sådan er det at være ung.
Vi kan godt være enige om at der er noget, der ikke er helt retfærdigt der, men man antager jo, at når man er færdig med udd. som ung og har klaret sig på SU/elevløn gennem lang tid, så kan man også klare sig på dimentendsats en tid indtil man kommer i reelt arbejde.

Og du behøver ikke at skælde ud på mig, så bliver jeg ked af det, og det er der ingen grund til, vel

Selvfølgelig. Jeg kan også sagtens klare mig men synes stadig et er absurd at jeg rent faktisk kunne have fået mere udbetalt til samme vilkår, hvis jeg var ligeglad og ikke havde meldt mig ind i en a-kasse

...Jeg skælder ikke ud, jeg gør blot opmærksom på at din tone er en smule bedrevidende 

Anmeld

21. november 2011

132319

<3mineguldklumper<3 skriver:

hvad med dem af os som faktisk betaler til en a-kasse, men som ikke har timerne. Skal vi virkelig straffes for at vi ikke har nået at få dem, inden vi blev opsagt. Så er verden sku godt nok i den total lave ende, for vi er jo nok flere der ikke selv har bedt om at blive opsasgt. Og derfor synes jeg at det er helt ok at kommunerne nu får mulighed for at tilbyde det samme som min a-kasse.

Naturligvis ikke men et kontingent til staten af den i forvejen høje, kontanthjælp synes jeg burde være på sin ret.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.