6 ugers selvvalgt uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.022 visninger
20 svar
0 synes godt om
21. november 2011

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Hviste ikke helt hvor jeg skulle ligge denne her, så...

Nu er jeg på kontanthjælp, og sådan som jeg forstår det kan jeg i det nye år komme på 6 ugers selvvalgt uddannelse... eller er jeg helt forkert på den???

http://www.bt.dk/danmark/det-betyder-finansloven-for-dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2011

wamse

Ravnholt skriver:

Hviste ikke helt hvor jeg skulle ligge denne her, så...

Nu er jeg på kontanthjælp, og sådan som jeg forstår det kan jeg i det nye år komme på 6 ugers selvvalgt uddannelse... eller er jeg helt forkert på den???

http://www.bt.dk/danmark/det-betyder-finansloven-for-dig

Sådan forstår jeg det også 

Anmeld

21. november 2011

Ravnholt

wamse skriver:

Sådan forstår jeg det også 

Jeg håber det i hvert fald...

Anmeld

21. november 2011

132319

Hmm, det synes jeg sgu helt ærligt er pisse unfair

Ja, undskyld dette er ikke en hetz mod kontanthjælpmodtagere men jeg synes at der burde være bare LIDT forskel på dem og os der rent faktisk betaler til en a-kasse.

Selvvalgt uddannelse koster mange penge for a-kasserne og nu skal kommunen lige pludselig også betale dét? Det synes jeg ikke er rimeligt.

Dagpengemodtagere betaler trods alt et kontingent hver måned, så jeg synes at disse rettigheder burde være lidt bedre.

Anmeld

21. november 2011

Vidunderligeunger

132319 skriver:

Ja, undskyld dette er ikke en hetz mod kontanthjælpmodtagere men jeg synes at der burde være bare LIDT forskel på dem og os der rent faktisk betaler til en a-kasse.

Selvvalgt uddannelse koster mange penge for a-kasserne og nu skal kommunen lige pludselig også betale dét? Det synes jeg ikke er rimeligt.

Dagpengemodtagere betaler trods alt et kontingent hver måned, så jeg synes at disse rettigheder burde være lidt bedre.

det er jo for at få KH'ere ud på arbejdsmarkedet med ny viden og evt. give dem blod på tanden til at læse videre, så på lang sigt er det jo en god investering. Kan godt forstå din frustration omkring det, men jeg mener nu at det er et af de emner hvor det rent faktisk er en god ide at yde en service.. og DP'modtagere HAR flere goder end KH'ere.. nu en mindre dog

Anmeld

21. november 2011

132319

MAJ*MOR skriver:

det er jo for at få KH'ere ud på arbejdsmarkedet med ny viden og evt. give dem blod på tanden til at læse videre, så på lang sigt er det jo en god investering. Kan godt forstå din frustration omkring det, men jeg mener nu at det er et af de emner hvor det rent faktisk er en god ide at yde en service.. og DP'modtagere HAR flere goder end KH'ere.. nu en mindre dog

Det er sandt men jeg synes stadig ikke det er ok at man modtager kurser der koster op til 6 x 3500 kr, når man ikke bidrager med en del af sin KH til det. Altså, så synes jeg at de skulle trækkes det der svarer til et dagpengekontingent.

Som nyuddannet under 30 år, kan jeg fortælle dig at jeg får mindre udbetalt end en anden forsørger på KH og jeg har præcis samme vilkår

Anmeld

21. november 2011

Ravnholt

132319 skriver:

Det forstår også godt... Kan godt se det føles unfair...

men der er jo også en stor forkel på at være medlem af akasse og gå ledig, og være på kontanthjælp.

Dem på kontanthjælp må ikke "eje" noget... altså hvis jeg f. eks. har en bil, med en værdi over 10 tusind, skal jeg først sælge den og leve af pengende før jeg kan få kontanthjælp... Lige nu håber jeg bare på jeg kan få lov til og tage de 6 uger og opkvalificere mig, så jeg kan få et job, og komme ud af den her stinkende trædemølle...

Men kan stadig godt se at dem der har haft betalt til en a-kasse føler sig røvrendt... Men samtiddig er det ikke alle der har kunne få et job et år, så de har kunne nå og være medlem længe nok til og få dagpenge....

Anmeld

21. november 2011

132319

Ravnholt skriver:

Det forstår også godt... Kan godt se det føles unfair...

men der er jo også en stor forkel på at være medlem af akasse og gå ledig, og være på kontanthjælp.

Dem på kontanthjælp må ikke "eje" noget... altså hvis jeg f. eks. har en bil, med en værdi over 10 tusind, skal jeg først sælge den og leve af pengende før jeg kan få kontanthjælp... Lige nu håber jeg bare på jeg kan få lov til og tage de 6 uger og opkvalificere mig, så jeg kan få et job, og komme ud af den her stinkende trædemølle...

Men kan stadig godt se at dem der har haft betalt til en a-kasse føler sig røvrendt... Men samtiddig er det ikke alle der har kunne få et job et år, så de har kunne nå og være medlem længe nok til og få dagpenge....

Det er rigtigt og det er også enormt svært sådan er skære alle over en kam

Jeg ved godt at der kan være grunde til at man ikke kan være medlem af en a-kasse men desværre er der mange der ikke er det alligevel, selvom de havde muligheden "Fordi de bare kan få kontanthjælp"

Derfor synes jeg som nævnt at et kontingent på ligefod med dagpengemodtagere, ville være på sin plads. På den måde ville kurserne også bedre kunne finanseres så det ikke koster alt for meget for kommunerne

Anmeld

21. november 2011

Vidunderligeunger

132319 skriver:

Det er sandt men jeg synes stadig ikke det er ok at man modtager kurser der koster op til 6 x 3500 kr, når man ikke bidrager med en del af sin KH til det. Altså, så synes jeg at de skulle trækkes det der svarer til et dagpengekontingent.

Som nyuddannet under 30 år, kan jeg fortælle dig at jeg får mindre udbetalt end en anden forsørger på KH og jeg har præcis samme vilkår

ja, jeg er godt klar over(sagt i en pænt toneleje) at KH'ere i DK har det meget godt, jeg har selv været modtager i et år og skal være det 7 mdr fra august igenm desværre. :/ selvom det er "godt" betalt så er det stadig ikke meget for f.eks enlige, men det er DP selvfølgelig heller ikke.. 

Mht kurser, så ja kunne man på KH godt betale noget, men det tror jeg ville få mange til at vælge det fra og dermed får de ikke blod på tanden til at læse videre evt. 

Noget andet, jeg forstår godt at nogen "vælger" KH frem for videre uddannelse.. SU'en er jo en katastrofe ved siden af KH.. Jeg mener, skal man op på nogenlunde samme beløb (som forsøger) skal man jo tage yderligere 4200 i lån pr. md. Det er alligevel en del efter ex. 4 1/2 år på SU.. Jeg ville virkelig ønske jeg var skulle på DP i stedet for KH, men hvis man, som jeg, læser grundskole-niveau ( HF-enkeltfag) skal man have 25 timers arbejde ved siden af for at kunne få en ordentlig DP sats  hvis man så bliver arbejdsløs eller skal på barsel.. det er ikke muligt for særlig mange med 30 timers skole og 25 timers arbejde sammen med e eller to børn. en længer smøre hehe,

Anmeld

21. november 2011

SussieThyssen

132319 skriver:

Du glememr at a-kasserne rent faktisk modtager en stor pulje penge fra staten til kurserne..så i virkeligheden er der ingen grund til at gøre forskel.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.