Budget - gode råd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2011

Mussen2

Dinna88 skriver:

Er du vimmer, man... Kan du ikke skrive ALLE udgifter ned (helt ned til din mascara og din mands barberskum) og så inddele det hele. 

Jeg synes det er kanon overskueligt hvis dine penge er på din konto, og din mands på hans.

- Så kan I hver overføre halvdelen af hvad I bruger på mad til en madkonto. 

- Så kan I lave en konto til jeres datter (og en til det kommende barn)

- Og så har I vel en budgetkonto, hvor I samler jeres faste udgifter/regninger. (Hvordan I betaler dem ved jeg jo så ikke, men hvis I f.eks. deler alt, så kan I jo overføre halvdelen hver, ligesom til madkontoen)

Hvis I har en opsparing, kan I lave en konto til den.

Og så er det smart hvis I hver især betaler jeres egne ting. Han betaler sit barberskum, du betaler din mascara - fra jeres egen lønkonto.

Og så til sidst en konto hvor I smider alt andet ind: rengøringsmidler, gaver, ferier osv. For os er det nødvendigt senere hen, at få en konto kun til opsparing til ferie. I kan jo se på, om der er noget specifikt I skal have en konto til, ligesom I f.eks. kan lave til jeres datter

Vi har 100% fælles økonomi, men jeg tror da helt sikkert jeg skal have lavet nogle flere kontier - det havde jeg egentlig tidligere i form at plastikomslag i en mappe, men da vi købte huso g skulle lave budget i banken, ja, så gloede hun vildt dumt på mig, ad jeg snakkede om en 10-15 konti Sidenhen er den bankdame flyttet og jeg kan se man på netbank kan oprette konti selv, hvilket jeg har gjort nogle gange. Så ville bare lige hører jer andre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2011

Mussen2

Lunae skriver:

Hendes konto er udelukkende børnepenge og hvad jeg nu tjener på at sælge hendes tøj.

Madkontoen har vi 3000 kr på. Vi taler om at hæve den lidt, fordi det kun lige løber rundt, men nu må vi se

Ok, tak for svar. det giver lidt inspiration. Løber det rundt altså med børnepengene? Eller hvordan hænger det sammen.

kan ikke huske om jag har spurgt om det, men hvor mange dankort har i så? Jeg tænker hvis du køber ting til din datter, bruger du så bare en anden kontos kort og så skal du huske at overfører?

Anmeld

20. november 2011

Dinna88

Mussen2 skriver:

Vi har 100% fælles økonomi, men jeg tror da helt sikkert jeg skal have lavet nogle flere kontier - det havde jeg egentlig tidligere i form at plastikomslag i en mappe, men da vi købte huso g skulle lave budget i banken, ja, så gloede hun vildt dumt på mig, ad jeg snakkede om en 10-15 konti Sidenhen er den bankdame flyttet og jeg kan se man på netbank kan oprette konti selv, hvilket jeg har gjort nogle gange. Så ville bare lige hører jer andre

Okay, ja, så funker min løsning da ikke For min kæreste og jeg er det ligemeget og vi har fælles økonomi eller ej - vi får jo det samme i SU, og kommer af med de samme penge cirka

Jeg vil sige, at 10-15 konti lyder af meget, så ville jeg nok igen miste overblikket, hahaha Men du skal bare gøre som det passer dig bedst. 

Anmeld

20. november 2011

TR

Hvordan har i opdelt jeres konti/budget. jeg tænker på hvor specificeret er jeres konti. Har i en til gaver, bilmad, osv? Eller bruger i en mappe, som lægger hjemme i soveværelset?

Inspiration modtages, da vores "madkonto" er levet til en konto vi betaler alt fra. Det er derfor svært at holde styr på finanserne. Vi mangler ikke nogen, men derfor er det jo alligevel rart og sundt at have overblikket

Vi har mange kontoer  Vi har valgt efter at vi har købt hus, at vi vil have hver vores løn konto ellers har vi fælles´:

madkonto: hvor der bliver sat et bestemt beløb  ind på om månenden til mad

Bil konto: Hvor der kommer et fast beløb  ind på om månenden, hvis bilen sku gå i stykker.

Hus konto: Hvor der også kommer et fast beløb over om månenden, hvis der er noget der går i stykker eller vi mangler nogle ting ..

Ferie konto: Der smider vi så selv penge ind hvis vi føler vi har lidt ekstra .

Og til sidste budget konto

Håber det kan hjælpe lidt

Anmeld

20. november 2011

Lunae

Mussen2 skriver:

Ok, tak for svar. det giver lidt inspiration. Løber det rundt altså med børnepengene? Eller hvordan hænger det sammen.

kan ikke huske om jag har spurgt om det, men hvor mange dankort har i så? Jeg tænker hvis du køber ting til din datter, bruger du så bare en anden kontos kort og så skal du huske at overfører?

Ja det løber fint rundt med ting til Camille. Sommetider køber jeg noget selv, men oftest er vi gode til kun at bruge hendes penge!

Vi har kun kort til vires lønkonto og madkort. Det er det
Hurra for netbank

Anmeld

20. november 2011

K&S

Mussen2 skriver:

Hvordan har i opdelt jeres konti/budget. jeg tænker på hvor specificeret er jeres konti. Har i en til gaver, bilmad, osv? Eller bruger i en mappe, som lægger hjemme i soveværelset?

Inspiration modtages, da vores "madkonto" er levet til en konto vi betaler alt fra. Det er derfor svært at holde styr på finanserne. Vi mangler ikke nogen, men derfor er det jo alligevel rart og sundt at have overblikket

Alle konti hos os er fælles

Lønkonto - her går begges løn ind (vi har begge VISA-kort).

Madkonto - trækkes fra lønkonten (vi har begge Dankort)

Budgetkonto - trækkes fra lønkontoen (inkl. penge til benzin, bilreparation, tandlæge m.m. - alle disse poster er sat ind i budgettet - jeg runder gerne godt op, så der altid er + på kontoen).

Opsparingskonto - intet fast beløb lige pt., men der overføres, hvad der lige er "råd" til fra lønkonten + børnepengene - her trækkes så penge, når Anton mangler noget.

Resten af lønnen der er tilbage på lønkonten bruges til fornøjelser, tøj til os m.m.

Anmeld

20. november 2011

Mussen2

Tak for alle jeres input - jeg tror jeg vil udvide vores konti, så der også kommer en bil, ferie og huskonto Måske en konto til min datter, bare så man kan se hvad man bruger .Det er lidt svært når man barer kører kortet igennem. Katjiiiiing

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.