Budget - gode råd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2011

Mussen2

Dinna88 skriver:

Her kommer der fire konti:

Tjek-konto (alm), budget, mad og så diverse.

Diverse kommer også til er fungere som opsparing til fælles ting, såsom ting til hunden vi får, rejser osv. Men ellers er den primært til f.eks. rengøringsmidler, nye gardiner eller hvis der skal købes en ny stegepande -  bare lige for eksempler  

Og så er madkontoen også opsparing til at spise ude, gå i biografen, holde fødselsdage og at have gæster på besøg. 

Budgetten er så til forsikringer, husleje, mobil, tv, internet osv.  

Giver det mening?

Og så har jeg min egen opsparingskonto

Jamen det lyder også lidt ala det jeg forestiller mig, jeg mangler simpelthen overblikket når jeg bare hæver alt forbrug fra "madkontoen"

hvor meget sætter i ind på madkontoen pr md? Her sætter vi 4.500 ind Vi er to voksne og et (snart to børn) barn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2011

Lunae

Mussen2 skriver:

Hvordan har i opdelt jeres konti/budget. jeg tænker på hvor specificeret er jeres konti. Har i en til gaver, bilmad, osv? Eller bruger i en mappe, som lægger hjemme i soveværelset?

Inspiration modtages, da vores "madkonto" er levet til en konto vi betaler alt fra. Det er derfor svært at holde styr på finanserne. Vi mangler ikke nogen, men derfor er det jo alligevel rart og sundt at have overblikket

Herhjemme har vi følgende kontier:

Lønkonto: vi har en hver, hvor vores løn går ind.

Budgetkonto: her betales alle regninger fra.

Madkonto: fast beløb månedentligt. Vi er dog begyndt at hæve pengene og fordele dem ud på ugerne

Børneopsparing: vi sætter penge ind til vores datter hver måned

Camilles konto: her ryger alle børnepenge og penge for salg af Camilles aflagte tøj ind. Pengene bruges så til Camille.

Opsparing: vi har begge en opsparing, hvor der kommer penge ind, hvis der er penge at tage af.

Gaver og fornøjelser tager vi fra vores egne lønkonti

Anmeld

20. november 2011

Dinna88

Mussen2 skriver:

Jamen det lyder også lidt ala det jeg forestiller mig, jeg mangler simpelthen overblikket når jeg bare hæver alt forbrug fra "madkontoen"

hvor meget sætter i ind på madkontoen pr md? Her sætter vi 4.500 ind Vi er to voksne og et (snart to børn) barn

Jeg kan godt forstå du er forvirret - jeg tror virkelig også, jeg ville miste overblikket Og så ville jeg få stress!

Desværre har jeg ikke prøvet det i praksis endnu, vi er ikke flyttet sammen endnu Haha. Men jeg er helt overbevist om, at det er sådan det skal blive, da det er en kanon løsning. Det eneste der er usikkert endnu er hvor meget der skal ind på "diverse" i forhold til hvor meget vi kommer til at have til os selv (begge på SU, så 9800 udbetalt)

Men på madkontoen kommer der 2000 kr ind. Jeg er god til at lave madplaner/læse tilbudsreklamerne, så lige nu er vi to voksne der spiser for cirka 300 kr om ugen, så 2000 må være mere end rigeligt til min kæreste og jeg For mig lyder 4.500 af rigtig meget til to voksne + et barn, men det er jo også meget forskelligt hvad man lever af. Vi skal f.eks. have meget lidt kød, fordi jeg ikke spiser det. Og det er primært mig der står for valg af mad, da det jo er (og kommer til at være) mig der laver madplanen.

Min kæreste er tilbudsjæger, også efter unødvendige ting, såsom frysepizza, chips, cola osv (okay, han lyder mere usund end han er, haha. Han gemmer det altså!) så jeg har sagt til ham, at er der ting vi hver især finder, som vi ikke begge er med på, så er det af egen konto. Men en aften hvor vi hygger med lidt slik og noget, så er det af fælleskontoen - men hans impulskøb holder han for sig selv og sine lommepenge

Anmeld

20. november 2011

Mussen2

Herhjemme har vi følgende kontier:

Lønkonto: vi har en hver, hvor vores løn går ind.

Budgetkonto: her betales alle regninger fra.

Madkonto: fast beløb månedentligt. Vi er dog begyndt at hæve pengene og fordele dem ud på ugerne

Børneopsparing: vi sætter penge ind til vores datter hver måned

Camilles konto: her ryger alle børnepenge og penge for salg af Camilles aflagte tøj ind. Pengene bruges så til Camille.

Opsparing: vi har begge en opsparing, hvor der kommer penge ind, hvis der er penge at tage af.

Gaver og fornøjelser tager vi fra vores egne lønkonti

Camille konto, dækker den så alt til hende? Hvad med bleer?

Det ville selvfølgelig give et fint overblik, hvis man havde en børnekonto . for der ryger dælme meget til tøj osv.

Hvad sætter i ind på madkontoen

Anmeld

20. november 2011

Lunae

Mussen2 skriver:

Camille konto, dækker den så alt til hende? Hvad med bleer?

Det ville selvfølgelig give et fint overblik, hvis man havde en børnekonto . for der ryger dælme meget til tøj osv.

Hvad sætter i ind på madkontoen

Alt hvad der hedder mad, bleer, toiletpapir, opvasketaps, osv osv det bruger vi madpengene til!

Camilles konto dækker tøj, legetøj, gaver til hende, klapvognen, cykel, svømning osv!

Anmeld

20. november 2011

Mussen2

Dinna88 skriver:

Jeg kan godt forstå du er forvirret - jeg tror virkelig også, jeg ville miste overblikket Og så ville jeg få stress!

Desværre har jeg ikke prøvet det i praksis endnu, vi er ikke flyttet sammen endnu Haha. Men jeg er helt overbevist om, at det er sådan det skal blive, da det er en kanon løsning. Det eneste der er usikkert endnu er hvor meget der skal ind på "diverse" i forhold til hvor meget vi kommer til at have til os selv (begge på SU, så 9800 udbetalt)

Men på madkontoen kommer der 2000 kr ind. Jeg er god til at lave madplaner/læse tilbudsreklamerne, så lige nu er vi to voksne der spiser for cirka 300 kr om ugen, så 2000 må være mere end rigeligt til min kæreste og jeg For mig lyder 4.500 af rigtig meget til to voksne + et barn, men det er jo også meget forskelligt hvad man lever af. Vi skal f.eks. have meget lidt kød, fordi jeg ikke spiser det. Og det er primært mig der står for valg af mad, da det jo er (og kommer til at være) mig der laver madplanen.

Min kæreste er tilbudsjæger, også efter unødvendige ting, såsom frysepizza, chips, cola osv (okay, han lyder mere usund end han er, haha. Han gemmer det altså!) så jeg har sagt til ham, at er der ting vi hver især finder, som vi ikke begge er med på, så er det af egen konto. Men en aften hvor vi hygger med lidt slik og noget, så er det af fælleskontoen - men hans impulskøb holder han for sig selv og sine lommepenge

Ja, det lyder måske af meget. Men det ender næsten altid, med at jeg er nød til at overfører flere penge til kontoen sidst på måneden, da den simpelthen er for uoverskuelig.

Jeg betaler alt fra den konto. både tøj til os selv, make-up, legetøj osv. Så i denne måned er der alene til min datters garderobe brugt 800 kr og købt en del til kalendergaver osv.

Så mangler simpelthen et overblik.

Anmeld

20. november 2011

Mussen2

Lunae skriver:

Alt hvad der hedder mad, bleer, toiletpapir, opvasketaps, osv osv det bruger vi madpengene til!

Camilles konto dækker tøj, legetøj, gaver til hende, klapvognen, cykel, svømning osv!

Ok, hvor meget sætter i så ind på hendes konto? og på madkonto?

Anmeld

20. november 2011

AnneH

Mussen2 skriver:

Ja, nemlig, det erlidt sådan jeg godt kunne tænke mig det Hvor mange dankort render i så rundt med?

To stk. hver.

Et til hver vores forbrugskonto og et til vores madkonto.

Anmeld

20. november 2011

Lunae

Mussen2 skriver:

Ok, hvor meget sætter i så ind på hendes konto? og på madkonto?

Hendes konto er udelukkende børnepenge og hvad jeg nu tjener på at sælge hendes tøj.

Madkontoen har vi 3000 kr på. Vi taler om at hæve den lidt, fordi det kun lige løber rundt, men nu må vi se

Anmeld

20. november 2011

Dinna88

Mussen2 skriver:

Ja, det lyder måske af meget. Men det ender næsten altid, med at jeg er nød til at overfører flere penge til kontoen sidst på måneden, da den simpelthen er for uoverskuelig.

Jeg betaler alt fra den konto. både tøj til os selv, make-up, legetøj osv. Så i denne måned er der alene til min datters garderobe brugt 800 kr og købt en del til kalendergaver osv.

Så mangler simpelthen et overblik.

Er du vimmer, man... Kan du ikke skrive ALLE udgifter ned (helt ned til din mascara og din mands barberskum) og så inddele det hele. 

Jeg synes det er kanon overskueligt hvis dine penge er på din konto, og din mands på hans.

- Så kan I hver overføre halvdelen af hvad I bruger på mad til en madkonto. 

- Så kan I lave en konto til jeres datter (og en til det kommende barn)

- Og så har I vel en budgetkonto, hvor I samler jeres faste udgifter/regninger. (Hvordan I betaler dem ved jeg jo så ikke, men hvis I f.eks. deler alt, så kan I jo overføre halvdelen hver, ligesom til madkontoen)

Hvis I har en opsparing, kan I lave en konto til den.

Og så er det smart hvis I hver især betaler jeres egne ting. Han betaler sit barberskum, du betaler din mascara - fra jeres egen lønkonto.

Og så til sidst en konto hvor I smider alt andet ind: rengøringsmidler, gaver, ferier osv. For os er det nødvendigt senere hen, at få en konto kun til opsparing til ferie. I kan jo se på, om der er noget specifikt I skal have en konto til, ligesom I f.eks. kan lave til jeres datter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.