Hvor introducerede I skemad for jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2011

Loa

LunaLykke skriver:

Jeg havde kostvejledningsbesøg af SP for en uges tid siden, og Julia er lige blevet 4 måneder. Vi snakkede jo så om, hvornår jeg skulle begynde på skemad til hende, hvor min SP siger at de fleste først er klar ved 5 mdr-alderen. Og at der er 2 tegn på at hun er klar:

1: Hun er interesseret i, når vi spiser
2: Hun vågner oftere om natten og er sulten.

Hun vågner ikke om natten og er sulten (jo, den ene gang som hun altid har gjort) men hun er meget interesseret i når vi spiser.

Så. Hvornår startede I på skemad til jeres babyer? Altså hvornår var de "klar" ? Og hvordan foregik det? Forsøgte I jer bare en dag I synes barnet var klar?? Og hvordan vidste I om han/hun var klar?

Ååhh, undskyld de mange spørgsmål, men hele den der skemads-jungle er virkelig uoverskuelig!

Isabella fik skemad en uges tid før hun var 4 måneder, og hun var SÅ klar. Hun slugte simpelthen vores mad med øjnene når vi spiste, og hun virkede virkelig bare som om hun ikke blev mæt af sin flaske.... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2011

1000Ben

LunaLykke skriver:

Okay, hvad gav I hende?

Og startede I bare med et par skefulde eller lod hende spise så længe hun ville have mere eller?

Min sp sagde at man skulle starte MEGET langsomt med en enkelt skefuld, ellers får de vidst meget ondt i maven, da deres mavesæk er helt vild lille. 

Anmeld

20. november 2011

raca

LunaLykke skriver:

Okay, jeg har bare fået at vide, at hvis man først starter når de er 6 mdr, så har man lidt "travlt", fordi de efter de 6 måneder ikke kun kan klare sig med flaske. Så man skal "skynde" sig at vænne dem til at få ordentlig mad. Og det har jeg ikke lyst til. Jeg håber på at den dag hun bliver 6 mdr, der er hun blevet introduceret for grød, og er så småt blevet god til det

det er ikke korekt... at man har travlt.. man kan nemlig ikke gennemtvinge en naturlig udvikling hurtigere end den sker..

barnet er på overgansk kost fra det er 6-9 mdr.. dvs at i det tidsrum er det tilrådeligt at hovdeparten af ernæringen kommer fra mm/mme da barnet ikke rent energimessigt kan klare sig med fast føde. dvs det kan ikke spise nok til og få nok kaloriere.. mm og mme er langt mere kalorie og nærings tæt end grød og mos.

tamsystemet er først klar ved ca 6 mdr..

hvis de sover dårligt ved 3-4 mdr kan det ligeså godt være et apetisprig og ikke behov for fast føde, men de sover jo godt, og at hun kikker på jer når i spiser.. er jo ligesom når hun kikker på jer når i laver andre daglige gøre mål.. og i overvejer vel ikke og sidde hende til og hænge tøj op, eller skære grønsager til maden.. bare forde hun ser intrasset til? i er spænde i er forældre...

så hvis jeg var dig ville jeg vente og tage det i mit barns tempo.. efter det var fyldt 6 mdr.. så jeg ungik og smadre maven

Anmeld

20. november 2011

lycly

raca skriver:

det er ikke korekt... at man har travlt.. man kan nemlig ikke gennemtvinge en naturlig udvikling hurtigere end den sker..

barnet er på overgansk kost fra det er 6-9 mdr.. dvs at i det tidsrum er det tilrådeligt at hovdeparten af ernæringen kommer fra mm/mme da barnet ikke rent energimessigt kan klare sig med fast føde. dvs det kan ikke spise nok til og få nok kaloriere.. mm og mme er langt mere kalorie og nærings tæt end grød og mos.

tamsystemet er først klar ved ca 6 mdr..

hvis de sover dårligt ved 3-4 mdr kan det ligeså godt være et apetisprig og ikke behov for fast føde, men de sover jo godt, og at hun kikker på jer når i spiser.. er jo ligesom når hun kikker på jer når i laver andre daglige gøre mål.. og i overvejer vel ikke og sidde hende til og hænge tøj op, eller skære grønsager til maden.. bare forde hun ser intrasset til? i er spænde i er forældre...

så hvis jeg var dig ville jeg vente og tage det i mit barns tempo.. efter det var fyldt 6 mdr.. så jeg ungik og smadre maven

Nu er det jo heller ikke fordi jeg har tænkt mig det skal være i dag, jeg mangler jo netop at hun signalerer at hun er klar. 

Jeg skrev bare hvad jeg har hørt og fået at vide. Altså at man ikke må vente for længe, og især ikke hvis man begynder at opleve disse tegn. For det ER tegn på at barnet er ved at være klar, og at mælken ikke nok.

Men selvfølgelig har du helt ret i at man ikke skal fremtvinge noget eller forcere noget

Anmeld

20. november 2011

Christine

LunaLykke skriver:

Jeg havde kostvejledningsbesøg af SP for en uges tid siden, og Julia er lige blevet 4 måneder. Vi snakkede jo så om, hvornår jeg skulle begynde på skemad til hende, hvor min SP siger at de fleste først er klar ved 5 mdr-alderen. Og at der er 2 tegn på at hun er klar:

Hun vågner ikke om natten og er sulten (jo, den ene gang som hun altid har gjort) men hun er meget interesseret i når vi spiser.

Så. Hvornår startede I på skemad til jeres babyer? Altså hvornår var de "klar" ? Og hvordan foregik det? Forsøgte I jer bare en dag I synes barnet var klar?? Og hvordan vidste I om han/hun var klar?

Ååhh, undskyld de mange spørgsmål, men hele den der skemads-jungle er virkelig uoverskuelig!

Vores baby er 4 måneder og kigger også på os når vi spiser. Men jeg tror simpelthen det bare er fordi alle bevægelser og mennesker er spændende. Jeg ved godt mange siger at de er klar når de virker interesseret, men en baby skal jo helst altid være interesseret i mennesker - også når de spiser

Nu er det så også min klare holdning at 6 måneder er det rigtige tidspunkt at starte generelt, så jeg kan nok ikke give dig det svar du ønsker. Vi startede med min første søn da han var 6 måneder, han var klar men havde overhovedet ikke sultet og han var fint hurtig til at lære det - måske fordi han netop nåede at blive moden til det.
Det er min plan at min baby også først får mad når han er 6 måneder, da han absolut trives på mælk.

Og så ville jeg lige tilføje at vores sp siger at de her i Århus er begyndt at anbefale mad ved 6 måneder og ikke "mindst 4 måneder" som ellers

Anmeld

20. november 2011

Den lykkelige

LunaLykke skriver:

Vi begyndte da hun var 4.. så fik hun smagt og øvet sig på grød en gang om dagen.. men det var faktisk først en måned senere at det blev til et helt måltid.. og da hun 6 måneder fik hun ca 3 gange om dagen

Anmeld

20. november 2011

raca

LunaLykke skriver:

Nu er det jo heller ikke fordi jeg har tænkt mig det skal være i dag, jeg mangler jo netop at hun signalerer at hun er klar. 

Jeg skrev bare hvad jeg har hørt og fået at vide. Altså at man ikke må vente for længe, og især ikke hvis man begynder at opleve disse tegn. For det ER tegn på at barnet er ved at være klar, og at mælken ikke nok.

Men selvfølgelig har du helt ret i at man ikke skal fremtvinge noget eller forcere noget

jammen hvad sker der hvis man venter? hvad er konsekvensen?.. 

mange mener også at helde til at barnet først er fysisk klar når munmoturikken og evnen til og sidde op er der...

og ikke bare forde det kan lide og se på mennesker der laver noget, det kan et hvert normalt barn jo... fra det kan se langt nok til og i aktage

Anmeld

20. november 2011

lycly

raca skriver:

jammen hvad sker der hvis man venter? hvad er konsekvensen?.. 

mange mener også at helde til at barnet først er fysisk klar når munmoturikken og evnen til og sidde op er der...

og ikke bare forde det kan lide og se på mennesker der laver noget, det kan et hvert normalt barn jo... fra det kan se langt nok til og i aktage

Jeg forstår ikke helt hvorfor du stiller mig de spørgsmål?? Jeg er ikke eksperten, jeg har jo netop oprettet denne tråd fordi jeg er helt på bar bund.

Jeg fortæller dig bare hvad jeg har hørt. 

Og ang det med at se mennesker lave noget.. Det tegn står jo heller ikke alene, der skal flere tegn til før man ved at ens barn er klar.

Anmeld

20. november 2011

Tulle28

LunaLykke skriver:

Okay, jeg har bare fået at vide, at hvis man først starter når de er 6 mdr, så har man lidt "travlt", fordi de efter de 6 måneder ikke kun kan klare sig med flaske. Så man skal "skynde" sig at vænne dem til at få ordentlig mad. Og det har jeg ikke lyst til. Jeg håber på at den dag hun bliver 6 mdr, der er hun blevet introduceret for grød, og er så småt blevet god til det

Det tror jeg ikke på. Hvad er det lige man skal nå...? Det handler jo lige så meget om mundmotorik, og den kan man ikke forcere. Derimod kan det at barnets indre organer ikke kan nedbryde og fordøje maden gøre at de får fordøjelsesproblemer og måske øgede chancer for allergier senere i livet. Dét synes jeg er mindst lige så vigtigt at have in mente.

Men igen - man skal gøre det, man synes er bedst for ens barn!

Anmeld

20. november 2011

lycly

Tulle28 skriver:

Det tror jeg ikke på. Hvad er det lige man skal nå...? Det handler jo lige så meget om mundmotorik, og den kan man ikke forcere. Derimod kan det at barnets indre organer ikke kan nedbryde og fordøje maden gøre at de får fordøjelsesproblemer og måske øgede chancer for allergier senere i livet. Dét synes jeg er mindst lige så vigtigt at have in mente.

Men igen - man skal gøre det, man synes er bedst for ens barn!

Helt sikkert, man skal vente til barnet er klar, og mundmotorik og organerne kan følge med. Som sagt er det bare noget jeg har fået at vide. Fik at vide, at deres maver så småt er klar fra 4 måneder og ved 6 måneder skal de helst spise andet end mælk  

Men er ens barn ikke klar før 6 mdr, så er det jo bare sådan det er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.