Hvor introducerede I skemad for jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.757 visninger
22 svar
0 synes godt om
20. november 2011

lycly

Jeg havde kostvejledningsbesøg af SP for en uges tid siden, og Julia er lige blevet 4 måneder. Vi snakkede jo så om, hvornår jeg skulle begynde på skemad til hende, hvor min SP siger at de fleste først er klar ved 5 mdr-alderen. Og at der er 2 tegn på at hun er klar:

1: Hun er interesseret i, når vi spiser
2: Hun vågner oftere om natten og er sulten.

Hun vågner ikke om natten og er sulten (jo, den ene gang som hun altid har gjort) men hun er meget interesseret i når vi spiser.

Så. Hvornår startede I på skemad til jeres babyer? Altså hvornår var de "klar" ? Og hvordan foregik det? Forsøgte I jer bare en dag I synes barnet var klar?? Og hvordan vidste I om han/hun var klar?

Ååhh, undskyld de mange spørgsmål, men hele den der skemads-jungle er virkelig uoverskuelig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2011

Clisolka

LunaLykke skriver:

Jeg havde kostvejledningsbesøg af SP for en uges tid siden, og Julia er lige blevet 4 måneder. Vi snakkede jo så om, hvornår jeg skulle begynde på skemad til hende, hvor min SP siger at de fleste først er klar ved 5 mdr-alderen. Og at der er 2 tegn på at hun er klar:

Hun vågner ikke om natten og er sulten (jo, den ene gang som hun altid har gjort) men hun er meget interesseret i når vi spiser.

Så. Hvornår startede I på skemad til jeres babyer? Altså hvornår var de "klar" ? Og hvordan foregik det? Forsøgte I jer bare en dag I synes barnet var klar?? Og hvordan vidste I om han/hun var klar?

Ååhh, undskyld de mange spørgsmål, men hele den der skemads-jungle er virkelig uoverskuelig!

Vores SP var på besøg præcis den dag Isabella blev 4 mrd. og bad os starte om aftenen. Hun vågnede ikke om natten - og fik ikke mad om natten, til gengæld viste hun interesse når vi spiste 

Så vi gik stille og roligt i gang da hun var 4 mrd. Hun smaskede det i sig og var glad for det - og ville have mere 

Anmeld

20. november 2011

lycly

Babymor2010 skriver:

Vores SP var på besøg præcis den dag Isabella blev 4 mrd. og bad os starte om aftenen. Hun vågnede ikke om natten - og fik ikke mad om natten, til gengæld viste hun interesse når vi spiste 

Så vi gik stille og roligt i gang da hun var 4 mrd. Hun smaskede det i sig og var glad for det - og ville have mere 

Okay, hvad gav I hende?

Og startede I bare med et par skefulde eller lod hende spise så længe hun ville have mere eller?

Anmeld

20. november 2011

MetteMe

LunaLykke skriver:

Skal have samme besøg af sp om to uger, så jeg tumler med præcis de samme spørgsmål. Så jeg kigger spændt med

Anmeld

20. november 2011

MaybeBaby

LunaLykke skriver:

Gode spørgsmål, jeg selv har tænkt, men vores er kun 9 uger og holder allerede øje med, når vi spiser. Jeg siger dermed ikke, at han skal have i nærmeste fremtid, men nu følger jeg lige med her, så jeg ikke stiller samme spørgsmål om et par måneder.

Anmeld

20. november 2011

Clisolka

LunaLykke skriver:

Okay, hvad gav I hende?

Og startede I bare med et par skefulde eller lod hende spise så længe hun ville have mere eller?

Jeg mener vi startede med risgrød - det fra sempers  Vi lod hende spise til hun ikke ville have mere 

Anmeld

20. november 2011

Tulle28

Vi begyndte først ved 6 mdr. som Sundhedsstyrelsen anbefaler.

Jeg synes man skal vente til børns tarmsystem kan klare rigtig mad (hvilket for de fleste børns vedkommende er ved 6 mdr.). At børn vågner mange gange kan der jo være mange årsager til, og tror tit at mange forveksler udviklingsspring med sult (der er jo netop et lige der omkring 4 mdr.) og de fleste børn er jo generelt nysgerrige i 4 mdrs. alderen, så det er jo naturligt at de også synes at det, mor og far har på tallerkenen/putter i munden er spændende.

Jeg er glad for den dag idag idag at vi ventede, men man skal jo gøre det man selv synes er rigtigt for ens barn.

Anmeld

20. november 2011

Lou87

Her startede vi da hun var 4 mdr også ca.. med nogle små smagsprøver.
Egentlig startede vi ifølge SP "forkert".. fordi vi startede med frugtmos, og man skal jo "helst" starte med grød, for at de ikke lige pludselig nægter det, fordi frugtmos er sødere.

Men så lidt som de får i starten, så synes jeg det var nemmere med sådan et lille frugtmos glas.

Så da hun var mere interesseret i det og tog mere og mere ( i starten tager de jo måske kun spidsen af en ske eller to )
Jamen så begyndte vi og blande grød og frugtmos sammen. Og til sidst tog vi grød alene

Synes hvis barnet er 4 mdr, så bestemmer i selv hvornår i synes..
Det er jo op til jer Men der er ingen fare for det, blot husk og kun købe eller lave de slags grød de må få - de må først få nogle ting fra når de er større.

Anmeld

20. november 2011

birthee

Jeg prøvede at give Caroline lidt grød da hun var 5 mdr., men hun var så absolut ikke klar... der kom opkast-lyde og alt muligt...

så her startede vi først da hun var 6 mdr., og kun med et måltid om dagen... nu er hun 8 mdr. lige om lidt, og hun får to måltider om dagen ud over flaske... det ene er grød og det andet er små kartoffel-stykker med lidt smeltet smør over, og så får hun lidt kylling eller nogle grøntsager til... hun er ikke så meget til grød osv., og er stadig glad for hendes flaske... pga. hendes mave er det også rart vi kan holde hende på ca. 450 ml erstatning om dagen, så hun ikke skal have jern-tilskud, da hun bøvler rigeligt med maven i forvejen...

hvis din datter fint bliver mæt af flaske eller bryst, så taag det roligt med grød osv...

Anmeld

20. november 2011

lycly

Tulle28 skriver:

Vi begyndte først ved 6 mdr. som Sundhedsstyrelsen anbefaler.

Jeg synes man skal vente til børns tarmsystem kan klare rigtig mad (hvilket for de fleste børns vedkommende er ved 6 mdr.). At børn vågner mange gange kan der jo være mange årsager til, og tror tit at mange forveksler udviklingsspring med sult (der er jo netop et lige der omkring 4 mdr.) og de fleste børn er jo generelt nysgerrige i 4 mdrs. alderen, så det er jo naturligt at de også synes at det, mor og far har på tallerkenen/putter i munden er spændende.

Jeg er glad for den dag idag idag at vi ventede, men man skal jo gøre det man selv synes er rigtigt for ens barn.

Okay, jeg har bare fået at vide, at hvis man først starter når de er 6 mdr, så har man lidt "travlt", fordi de efter de 6 måneder ikke kun kan klare sig med flaske. Så man skal "skynde" sig at vænne dem til at få ordentlig mad. Og det har jeg ikke lyst til. Jeg håber på at den dag hun bliver 6 mdr, der er hun blevet introduceret for grød, og er så småt blevet god til det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.