Lad det være sagt med det samme: Mine børn har brugt sut, og lagde den omkring 3års alderen. -bare lige så det er på det rene inden jeg giver mit svar.
Nu er sut jo en narresut, som man giver det lille spædbarn så det kan få opfyldt sit suttebehov. Mange mødre ønsker ikke at lægge bryster til, og lade barnet sutte det det gerne vil, og derfor giver man dem sut i stedet for. Derfor burde man også holde op med at give sit barn sut, når man holder op med at amme (give flaske). Så man kan jo spørge sig som om: Har jeg lyst til at amme mit 16 mdr gamle barn. Hvis svaret er ja, så er det også tid til sut, hvis svaret er nej, så bør man jo i PRINCIPPET heller ikke længer give barnet sut.
Når barnet er nået ud over ammefasen, så har det ikke længere BEHOV for en sut, men hvis man bliver ved med at give sut, så bliver det til en vane for barnet. Det lærer at 'sutte sig selv søvn', det lærer at trøste sig selv, ved at sikke noget ind i munden og sutte på det (og nogle mener at det også er derfor der er så mange der trøstespiser. De har lært fra de var små af at trøst er lige med noget ind i munden).
Så der er masser af argementer for at et barn på 16 mdr ikke bør bruge sut.
(-og til jer der har glemt min indledning, så gentager jeg lige: Alle mine børn har brugt sut indtil de var omkring 3 år gamle. Fordi det var nemt og bekvemt og fordi det er sådan 'man' gør i vores kultur, selvom der faktisk slet ikke er noget der taler for at det skal være sådan)
Anmeld