hej....
jeg er selv gog, og ELSKER musik og rytmik... - til gengæld er jeg så overhovedet ikke særlig vild med at klippe og klistre. Sådan er vi så forskellige, og det er OK... nok om det... rytmik:
Ærligt, så synes jeg godt det kan være svært at formulere på skrift, men i mine øjne er det:
en stemning, noget følelsesmæssigt stimulerende, en glæde, et fælles tredie, inspirationskilde børnene imellem (nogen kan noget, andre noget andet - de iagttager hinanden), det er motorik og koordinering (udvikling), sanserne der arbejder, sprog, samvær og fælleskab i højsædet, at "mærke musikken og sig selv", et læringsrum hvor man skal lytte, huske og gøre - alt sammen på en gang (på forskellige niveauer selvfølgelig, der er jo forskel på at være 12 og 24 mdr f.eks), det kan bruges forskelligt - man man massere/lytte til stille musik, hvilket skaber en indre ro hos børnene - eller det kan bruges så der brændes noget krudt af...
Og musik er bare godt, og det er bevist at vi mennesker bliver glade af det - eller kede?? Musik og rytme er følelser...
Kunne du mon bruge det - det var lige hvad min hjerne kom med..
Jannie
ps: Prøv lige at se her også: https://www.baby.dk/debat/53613pi1/ordet-er-frit/eksperthjaelp-rytmik-eller-dans-med-3aarig.aspx
pps: prøv at google " hvorfor rytmik for småbørn"
Anmeld