Jeg synes godt nok det er trist, når folk som har sådan en vigtig rolle i børns opvækst, har sådan et negativt syn på de pædagogiske overvejelser som ligger før en aktivitet! Hvad med at se det som en mulighed for at lære noget og gøre noget fordi man ved at det vil være godt for børnenes trivsel og udvikling? Rytmik er jo mange ting, er det sang, dans, spille på instrumenter, gymnastik? Arbejder i ikke med læreplanerne? Der må da være noget du kan bruge
ulempen ved at skulle formulere sig på skrift er netop risikoen for at blive misforstået. Hvilket jeg føler er tilfældet her.
Jeg vil meget gerne udføre den opgave der er mig pålagt og jeg vil da bestemt også gerne lære nyt. Og jo, jeg arbejder med de pædagogiske læreplaner aktivt hver dag, derudover har jeg 117 andre kærkomne skriftlige opgaver i forbindelse med mit arbejde. Men jeg vil til hver en tid påberåbe mig retten til ikke at elske alle facetter ved mit arbejde.
Jeg er ikke negativ på det faglige forarbejde eller på pædagogiske overvejelser generelt. Jeg er negativ fordi man giver mig en opgave som jeg skal udføre uden på nogen måde at definere krav eller forventninger klart til mig. Og uden på nogen måde at fortælle mig hvilke værktøjer jeg kan bruge for at kunne udføre opgaven.
Jeg har fået en opgave stillet som jeg intet ved om og hvor jeg kan bruge min fritid på at gå på biblioteket eller finde mere eller mindre lødig information på nettet.
Hvis jeg ikke netop tog mit arbejde alvorligt ville jeg jo ikke bede om hjælp herinde. Det nemmeste havde da klart været at jeg bare havde forfattet en plan ud fra min egen erfaring kombineret med kvalificeret gætværk. Men nu ville jeg jo netop gerne have noget teori og reel viden bag min opgave. Og da jeg ved at der er flere pædagoger og dagplejere herinde kunne det jo være at nogen havde et godt bud på hvor jeg går hen.
Anmeld