Hjælp til matematik??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Jeg har lavet den her, men den ser forkert ud...

(4x^3+3x^2+6x+1)/(x^4+2x^2+1)

Jeg får f'(x)=(-x^2-3x+1)/(x^4+2x^2+1) , men jeg bliver lidt usikker når jeg ser hvad I andre er komet frem til... Jeg var ellers ret sikker...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2011

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Jeg får f'(x)=(-x^2-3x+1)/(x^4+2x^2+1) , men jeg bliver lidt usikker når jeg ser hvad I andre er komet frem til... Jeg var ellers ret sikker...

Jubii der er en der godt kan lide min +1 hi hi  Men jeg er også ret usikker på min

Anmeld

22. oktober 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Altså bare om du kun bruger formlen til at differentiere brøker, og gerne en mere gennemgribende beskrivelse, ville bestemt ikke gøre mig noget  Ihhh hvor er jeg glad for du vil hjælpe

Jeg bruger "Quotient rule":

d/dx [f(x)/g(x)] = (g(x)f'(x) - f(x)g'(x))/((g(x))^2)

Kender du den?

Så kommer det til at se sådan her ud:

f(x) = (x^2+x+2)/(x^2+1)

f'(x) = ((x^2+1)(2x+1) - (x^2+x+2)(2x))/((x^2+1)^2)

= (2x^3 + x^2 + 2x + 1 - (2x^3 + 2x^2 + 4x))/ ((x^2+1)^2)

= (-x^2 -2x +1) / ((x^2+1)^2)

Jeg fandt en fejl i mit tidligere resultat, men jeg er ret sikker på dette selvom det godt nok er svært at overskue med denne opskrivning. Giver det mening??

Anmeld

22. oktober 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Jubii der er en der godt kan lide min +1 hi hi  Men jeg er også ret usikker på min

Jeg vil iøvrigt nok ikke gange nævneren ud. Det ser rigtig pænt ud som det står, og du kan ikke bruge det til noget at den bliver ganget ud (fx forkorte brøken)...

Anmeld

22. oktober 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Jeg har lavet den her, men den ser forkert ud...

(4x^3+3x^2+6x+1)/(x^4+2x^2+1)

Du har glemt at du skal trække f(x)g'(x) fra istedet for at lægge til. Hvis du trækker det fra, tror jeg du får det samme som jeg kommer frem til...

Men du skal altså forstå det og komme frem til det samme før du bruger det. Det er over 5 år siden jeg har haft matematik 

Anmeld

22. oktober 2011

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Jeg bruger "Quotient rule":

d/dx [f(x)/g(x)] = (g(x)f'(x) - f(x)g'(x))/((g(x))^2)

Kender du den?

Så kommer det til at se sådan her ud:

f(x) = (x^2+x+2)/(x^2+1)

f'(x) = ((x^2+1)(2x+1) - (x^2+x+2)(2x))/((x^2+1)^2)

= (2x^3 + x^2 + 2x + 1 - (2x^3 + 2x^2 + 4x))/ ((x^2+1)^2)

= (-x^2 -2x +1) / ((x^2+1)^2)

Jeg fandt en fejl i mit tidligere resultat, men jeg er ret sikker på dette selvom det godt nok er svært at overskue med denne opskrivning. Giver det mening??

Hold op hvor er det svært at se hvad der er hvad på denne måde  Men jo det giver da lidt mening. Undskyld det tog så lang tid, men blev lige nød til at få overblik ved at skrive det ned på papir

Anmeld

22. oktober 2011

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Du har glemt at du skal trække f(x)g'(x) fra istedet for at lægge til. Hvis du trækker det fra, tror jeg du får det samme som jeg kommer frem til...

Men du skal altså forstå det og komme frem til det samme før du bruger det. Det er over 5 år siden jeg har haft matematik 

Jeg bruger det ikke før, jeg lige har gennemgået det ordenligt selv  Tusind tak for hjælpen, det var utroligt rart.

Anmeld

22. oktober 2011

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Jeg vil iøvrigt nok ikke gange nævneren ud. Det ser rigtig pænt ud som det står, og du kan ikke bruge det til noget at den bliver ganget ud (fx forkorte brøken)...

Øh.. du vil bare havde det står i anden som det viste?

Anmeld

22. oktober 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Jeg bruger det ikke før, jeg lige har gennemgået det ordenligt selv  Tusind tak for hjælpen, det var utroligt rart.

Det var så lidt  Du må meget gerne skrive til mig en anden gang hvis du får brug for hjælp. Jeg synes faktisk det er lidt sjovt...

Anmeld

22. oktober 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Øh.. du vil bare havde det står i anden som det viste?

Ja, det er meget pænere. I en brøk mener jeg det gælder om at gøre en brøk så "lille"/simpel som muligt, så i dette tilfælde ville jeg kun gange nævneren ud, hvis det havde resulteret i at brøken kunne forkortes, og det synes jeg ikke det ser ud til den kan...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.