Jeres bedste opskrift på suppe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.536 visninger
26 svar
2 synes godt om
19. oktober 2011

Mamalou

Halløjsa 

Nu hvor det for alvor er blevet efterår, kan man kun få lyst til en god suppe. Derfor tænkte jeg om ikke I skønne damer derude har en (eller flere) opskrifter på en rigtig lækker suppe at varme sig på... 

Jeg kan selv lægge ud med to super nemme og gode opskrifter:

Jordskokkesuppe/p>

En pose skrællet jordskokker og en skrællet bagekartoffel (i tern) kommes i en gryde og dækkes med hønsebouilion. Koges til grøntsagerne er møre, hvorefter de blendes. Hvis der ønskes en cremet suppe kan madlavningsfløde tilsættes (bruger 4%). Smages til med salt og peber. Chili kan også tilsættes - det er guf! Suppen er god med stegt røget svinemørbrad, kylling eller almindelige mel og kødboller. Min bonusdatter elsker denne suppe (uden chili).

Græskar/gulerodssuppe/p>

Chili, ingefær og hvidløg kommes i en gryde med olie sammen med et løg og steges til løget et gyldent. Herefter kommes en hokkaiko (skrællet og i tern) i gryden sammen med en kg skrællet gulerødder. De varmes godt igennem i gryden, hvorefter det dækkes med vand tilsat 3 tern hønsebouilion. Herefter koges grøntsagerne til de er møre, hvorefter de blendes. Der tilsættes en-to dåse kokosmælk (bruger light) og suppes varmes igennem og smages til med salt, peber og spidskommen. Jeg laver gerne suppen godt stærk og det smager super med kold cremefraishe, brune ris og kylling til. Den er dog ikke så børnevenlig (når den laves stærk) - men super god! Hvis man ikke er så tosset med kokosmælk, kan madlavningsfløde også bruges. Dette er en stor portion - den kan kommes i fryseren til travle dage. 

God appetit

Kh. Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Spændende tråd.

Jeg er med på en lytter

Anmeld

19. oktober 2011

Clotte

Ærtesuppe

1 pose ærter
Vand så ærterne lige er dækket
salt
Mælk
lidt olie

evt en bouilion

Ærterne koges, blendes med noget af vandet lidt mælk, salt og olie i en konsistens man selv kan lide.
Der kan svites bacon tern og puttes oven på, puttes kyllingekødboller i eller andet slags kød ved.

Jeg undskylder lige den ultra korte opskrift men det er en opskrift jeg har i hovedet.

Suppen er super nem og tager ingen tid at lave, de børn vi har severet denne suppe for har spist den med største velbehag

Clotte

Anmeld

19. oktober 2011

Mamalou

merethe skriver:

Spændende tråd.

Jeg er med på en lytter

Så må vi håbe der er nogen der bider på

Anmeld

19. oktober 2011

Mamalou

Clotte skriver:

Ærtesuppe

1 pose ærter
Vand så ærterne lige er dækket
salt
Mælk
lidt olie

evt en bouilion

Ærterne koges, blendes med noget af vandet lidt mælk, salt og olie i en konsistens man selv kan lide.
Der kan svites bacon tern og puttes oven på, puttes kyllingekødboller i eller andet slags kød ved.

Jeg undskylder lige den ultra korte opskrift men det er en opskrift jeg har i hovedet.

Suppen er super nem og tager ingen tid at lave, de børn vi har severet denne suppe for har spist den med største velbehag

Clotte

Lyder rigtig lækker - og nem  

Helt ok med opskriften, jeg har også bare fældet mine ned som jeg husker dem i hovedet.

Takker for indslaget - glæder mig til at prøve

Anmeld

19. oktober 2011

Hasselnødden

Kartoffelsuppe m. ristede bacontern som topping.

Til to pers.

5-6 kartofler

Gulerødder (2-3stk) kan tilføjes

Kartofler og gulerødder skrælles, koges til de er bløde sammen med timianblade

Timianbladene kan sies fra og ellers kan de sagtens spises

Så Blendes det hele

Hældes tilbage i gryden og koges op med fløden

1/2 l. fløde tilsættes, salt og peber også

Bacon ristes/steges fra begyndelsen, fedtet sies fra og påføres ovenpå suppen - KAN røres rundt i..

Det smager himmelsk og jeg får tilmed helt vildt meget lyst til den suppe lige nu

Anmeld

19. oktober 2011

Mamalou

Hasselnødden skriver:

Kartoffelsuppe m. ristede bacontern som topping.

Til to pers.

5-6 kartofler

Gulerødder (2-3stk) kan tilføjes

Kartofler og gulerødder skrælles, koges til de er bløde sammen med timianblade

Timianbladene kan sies fra og ellers kan de sagtens spises

Så Blendes det hele

Hældes tilbage i gryden og koges op med fløden

1/2 l. fløde tilsættes, salt og peber også

Bacon ristes/steges fra begyndelsen, fedtet sies fra og påføres ovenpå suppen - KAN røres rundt i..

Det smager himmelsk og jeg får tilmed helt vildt meget lyst til den suppe lige nu

Den lyder rigtig god - og guf med bacon. Helt sikkert en suppe, der skal prøves 

Takker for indslag

Anmeld

19. oktober 2011

Malli

Følger lige med, får helt lyst til suppe. Selvom jeg i dag fik det på sr ekset "kikærte suppe" HOLD DA OP den var god! Uhmm

Anmeld

19. oktober 2011

Hasselnødden

Mamalou skriver:

Den lyder rigtig god - og guf med bacon. Helt sikkert en suppe, der skal prøves 

Takker for indslag

Og selvfølgelig kan der tilsættes porrer (glemte jeg at skrive, blev lidt opslugt) Man kan putte næsten hvad som helst i sammen med kartoflerne. Den kan stort ikke blive dårlig og den er bare så cremet lækker og med kraftfuld smag og hov, HUSK hønsekødsbouillonterning eller to

Bon appetit

Anmeld

19. oktober 2011

mariamiss6

Gulerodssuppe fra englenes land :D

Oprindelig oprskrift:

25 g smør
400 g skrællede skivede gulerødder.
1-2 hakkede løg
1 liter vand
2 grøntsagsbouilloner
200 g flødeost

1) svits gulerødder og løg i smørret, i gryden
2) tilsæt 1 liter vand og 2 grøntsagsbouilloner, og osten
3) kog til gulerødderne er til at mose
4) blend med stavblender
5) smag til med salt og pebber, hvis det er nødvendigt.

Mine ændringer:

Brug kun 9 dl vand.
Et par ekstra gulerødder
Dobbelt op på osten...

Mine ændringer gør at suppen bliver lidt tykkere, det kan jeg bedst lide  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.