Min datter vil ikke af med sutten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2011

JonTri

Hej.

Min søn på lidt over 3 år sover på 9. dag uden sin elskede sut. Vi prøvede også at lokke med legetøj, julemand osv.

Til sidst tog min mand og jeg en DYB indånding og tog beslutningen og aftalte ikke at give os. Jeg er af den overbevisning, at nogle ting er børn ik i stand til selv at tage en beslutning om.

Jonathan blev puttet og fik nej til sutten. Han GRÆD (præcis som du beskriver Lærke). Jeg græd stille med og havde mest lyst til at gi en sut - men så var det hele jo ligemeget. Vi var på skift hos ham indtil han faldt i søvn 1.5 time senere. 

Siden har han spurgt efter den engangimellem, men accepterer at det er til lillebror. Er en gang vågnet om natten og har været ked. Nu kan sutterne ligge rundt omkring, uden han propper en i munden.

Men det var da hårdt at være forældre lige der - det er vitterlidt som at tage heroin fra en narkoman

Nå men... der er mange løsninger og pædagogiske vinkler. Vi valgte at "holde af, holde ud og holde om" og ik mindst fortælle jonathan at "mor og far har besluttet..."

Hvad end i vælger, så pøj pøj med det

Hov... vores lille dreng får ik sin sut så længe - har hørt fra flere, at der sker noget med sutte afhængigheden når barnet runder 2,5 år... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2011

felicity

lærkes_mor skriver:

Jeg har snakket med hend om at vi kan bytte den, men det vil hun ikke... hun siger hun ikke vil ha det legetøj, og bare vil have sutten....

Synes bare igår at det var så svært at holde fast på ingen sut, når hun slet ikke kunne få vejret, fik opkast agtige lyde og sådan.... Det kan jeg slet ikke have... Det ville være noget andet hvis det bare var "pyller gråd".... Men det gik jo lige i mit hjerte

ud fra det du beskriver, så tror jeg at jeg ville lade hende have sutten lidt endnu, hold en pause, og så prøv at tage det om senere igen. hvis det bare er om natten, så synes jeg ik det er så slemt. det er der ikke andre som kan se, hvis hun kun har den om natten!

hvis det var mit barn havde jeg gjort det samme som du!

Min datter havde så travlt med at blive stor, ligesom hendes legekammerat på 5 år, så hun smed selv hende sut ud i skraldespanden, for nu ville hun i hvertfald ikke være en lille baby mere  det gik meget smertefrit og uden gråd. min datter smed den da hun var 3 år og 2 mdr. . men hun var osse parat til det, så parat at det intet gjorde, da hun selv smed den ud!!  tror man skal se barnets signaler an, før man tager sutten fra sit barn, som man jo selv har vænnet til at have sut!

håber det kommer til at ordne sig

Anmeld

4. oktober 2011

Sara.

JonTri skriver:

Hej.

Min søn på lidt over 3 år sover på 9. dag uden sin elskede sut. Vi prøvede også at lokke med legetøj, julemand osv.

Til sidst tog min mand og jeg en DYB indånding og tog beslutningen og aftalte ikke at give os. Jeg er af den overbevisning, at nogle ting er børn ik i stand til selv at tage en beslutning om.

Jonathan blev puttet og fik nej til sutten. Han GRÆD (præcis som du beskriver Lærke). Jeg græd stille med og havde mest lyst til at gi en sut - men så var det hele jo ligemeget. Vi var på skift hos ham indtil han faldt i søvn 1.5 time senere. 

Siden har han spurgt efter den engangimellem, men accepterer at det er til lillebror. Er en gang vågnet om natten og har været ked. Nu kan sutterne ligge rundt omkring, uden han propper en i munden.

Men det var da hårdt at være forældre lige der - det er vitterlidt som at tage heroin fra en narkoman

Nå men... der er mange løsninger og pædagogiske vinkler. Vi valgte at "holde af, holde ud og holde om" og ik mindst fortælle jonathan at "mor og far har besluttet..."

Hvad end i vælger, så pøj pøj med det

Hov... vores lille dreng får ik sin sut så længe - har hørt fra flere, at der sker noget med sutte afhængigheden når barnet runder 2,5 år... 

åha ja..

Men sejt at I er kommet så langt!

Lige det du skriver med at tage heroin fra en misbruger... det passer bare så godt!

Men åh hvor synes jeg det er svært..

Vi har ferie i uge 42, så der overvejer jeg om det skal gøres...

Anmeld

4. oktober 2011

Sara.

felicity skriver:

ud fra det du beskriver, så tror jeg at jeg ville lade hende have sutten lidt endnu, hold en pause, og så prøv at tage det om senere igen. hvis det bare er om natten, så synes jeg ik det er så slemt. det er der ikke andre som kan se, hvis hun kun har den om natten!

hvis det var mit barn havde jeg gjort det samme som du!

Min datter havde så travlt med at blive stor, ligesom hendes legekammerat på 5 år, så hun smed selv hende sut ud i skraldespanden, for nu ville hun i hvertfald ikke være en lille baby mere  det gik meget smertefrit og uden gråd. min datter smed den da hun var 3 år og 2 mdr. . men hun var osse parat til det, så parat at det intet gjorde, da hun selv smed den ud!!  tror man skal se barnets signaler an, før man tager sutten fra sit barn, som man jo selv har vænnet til at have sut!

håber det kommer til at ordne sig

Tak for dit svar... Lidt anderledes end de andre...

Men det er også det jeg lidt tænker.. om hun bare ikke er klar...

Børn er jo forskellige oog hun har ALTID haft et stort suttebehov... selv i vuggestuen sagde de at hun altid rendte rundt med noget i munden.... Hun puttede sune fingre i munden da hun græd rigtig meget den anden dag.....

Jeg håber også det kommer til at gå.. det skal det :-)

Anmeld

4. oktober 2011

Stumpen

jeg synes personligt det er synd at tvinge sutten fra børnene, det er jo faktisk os der gør dem afhængige af den...  Nogen børn er bare hurtigere til at kunne undvære den end andre ligesom nogen bliver hurtigere klar til at smide bleen end andre..

Min den store var 3½ da hun kom af med sutten.. Den 23. dec fik julemanden dem sammen med risengrøden..

Min veninde gjorde det at hver søndag i advent afl. hendes datter 1/4 af hendes sutter i hendes julesok og så lå der en gave som tak..

En anden veninde ved jeg accepterede at hendes dreng var lang tid om at komme af med den, men den skulle være i sengen -altså til nat og spurgte han ellers efter den, så måtte han jo gå ind i sin seng...

Anmeld

4. oktober 2011

Den lykkelige

Kunne man ikke gøre noget sjov ud af det?
Jeg kan huske vi var ude i hare skoven tror jeg det var.. der var et sutte træ.. og så fik vi en dag ud af det og jeg synes det var så stort..
Ved at min svoger og svigerinde sagde til deres datter at hvis hun lagde den i en pose udenforan døren så ville julemanden (det var i jule måneden) komme og bytte ud med en gave.. Og der var ikke det mindste piv..
Kunne man ikke gøre noget så hun følte sig som en stor pige eller lignende..

Anmeld

4. oktober 2011

TaAsJu

UHHH frygter også den dag Fie skal af med sin sut

Men med Tammie var det vores beslutning at nu var det slut efter samråd med tandlægen hun var 3år og 2 md. hendes bio mor havde meget skæve tænder og havde i mange år haft bøjle på.. så vi fik anbefalet at vi skulle stoppe nu.

Så far tog på øvelse for han kunne ikke holde ud og se prinsessen ked af det.. Så det var bare Tammie og jeg der var hjemme. vi holdet fri hele dagen, startede med at sende sutterne op til julemanden. tog i svømmehallen, i skoven og spiste frokost og i fætter br hvor hun fandt en ny bamse til at sove med. og mac til aften og da vi nåede putte tid var hun simpelthen så træt. Hun spurgt til sin sut og jeg sagde vi havde jo sendt den op til julemanden. Og nåå jo det havde vi også.. OG godnat så sov hun og dagen efter var hun bare så STOLT!!!!

Anmeld

4. oktober 2011

janne1986

Min datter er meget som du beskriver din.....

Meget temperamentsfuld og stædig....

Men vi talte om det hele vejen hjem fra børnehaven, fordi talepædagogen havde påpeget den var i vejen....  Så vi snakkede om det og blev enige om at vi sku hjem og finde alle sutterne som Fætter BR skulle have, til gengæld for lige det hun ville have......

Så vi fik dem af vejen, lagde dem i skabet og om eftermiddagen blev hun total tosset og vrælede så hun var ved at kaste op.... Men forklarede hende helt roligt at jeg jo havde givet dem til BR så hun kunne ikke bare få dem,,,,,

Så hun faldte hurtigt til ro og dagen efter holdte hun fri og vi gik  i BR og der fik hun en sove bamse hun ville have og noget legetøj, derefter nye sko og noget tøj (som hun sku ha alligevel) men hun følte jo simpelthen hun havde vundet i lotteriet.... Fordi hun fik så meget nyt der....

Og der var kun den ene tudetur... Fordi hun indså efter lang forklaring at der ik var noget og gøre... fordi BR havde hentet dem....

Så mit råd vil være at næste gang du siger de er væk, så må du ik give efter... trøst, lad barnet sove ved dig et par nætter hvis det hjælper osv.....

Anmeld

5. oktober 2011

felicity

lærkes_mor skriver:

Tak for dit svar... Lidt anderledes end de andre...

Men det er også det jeg lidt tænker.. om hun bare ikke er klar...

Børn er jo forskellige oog hun har ALTID haft et stort suttebehov... selv i vuggestuen sagde de at hun altid rendte rundt med noget i munden.... Hun puttede sune fingre i munden da hun græd rigtig meget den anden dag.....

Jeg håber også det kommer til at gå.. det skal det :-)

ja jeg er nok også lidt anderledes .. men synes nu det er en god egenskab

herhjemme har der aldrig været fokus på at jessie skulle ligge sin sut... for min skyld måtte hun gerne sove med den endnu... hun blir 4 d. 14 feb. ... der er kun mig og hende og vi gør lidt tingene som det passer os

og jeg synes at der er andre  ting som er vigtigere at være bekymret over, end at sutten skal ryge, den skal nok ryge, når hun er parat og ikke før! i hvert fald ikke med nogen god " af med sut" forløb!

og hvis man er bekymret over suttebid... så går det væk ca 1 uge efter at hun har smidt sin sut så det skal nok gå det hele.

held og lykke med det hele

Anmeld

5. oktober 2011

felicity

Stumpen skriver:

jeg synes personligt det er synd at tvinge sutten fra børnene, det er jo faktisk os der gør dem afhængige af den...  Nogen børn er bare hurtigere til at kunne undvære den end andre ligesom nogen bliver hurtigere klar til at smide bleen end andre..

Min den store var 3½ da hun kom af med sutten.. Den 23. dec fik julemanden dem sammen med risengrøden..

Min veninde gjorde det at hver søndag i advent afl. hendes datter 1/4 af hendes sutter i hendes julesok og så lå der en gave som tak..

En anden veninde ved jeg accepterede at hendes dreng var lang tid om at komme af med den, men den skulle være i sengen -altså til nat og spurgte han ellers efter den, så måtte han jo gå ind i sin seng...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.