Vil ikke spise mos?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2011

Janni.

Saram skriver:

Hej kære piger.

Nu er Filuca 4 mdr og er begyndt at give hende mos. I følge min sp's anvisning skal hun starte med kartoffel/gulerodsmos. Hun startede på det onsdag, så det er ikke så længe. Men hun vil simpelthen ikke spise det. Har oplevet at hun to gange har spist 5 tsk'er af det, og én gang har hun spist en meget lille portion op.

Men nu de sidste dage har hun slet ikke villet spise det, vil ikke engang åbne munden når skeen nærmer sig. Drejer bare hovedet væk, og bliver tilsidst sur hvis man bliver ved med at forsøge.

Så piger, hvad jeg skal jeg gøre ? Skal jeg blive ved med at tilbyde hende den samme blanding, eller skal jeg tilbyde hende en anden form for grønsagsmos? Eller måske grød?

Håber i har nogle gode fif!

God søndag derude.

// Sara Alrø, som er stolt af at være mor til lille Filuca Nora.

Silas spiser slet ikke kartoffelmos overhovedet. Jeg har forsøgt gud-ved-hvor-mange gange at få ham til det, men nix, herren vil ikke! Han kaster op når han får det, sidste gang jeg prøvede var i sidste uge, 2 store skylle af opkast røg ud over bordet  Så nu har jeg accepteret at knægt ikke skal spise kartoffelmos. Til gengæld har han fint spist moste kartofler uden problemer næsten fra starten. 

Så hvis jeg var dig, ville jeg prøve med grød, hvis hun viser interesse for det. Og ellers vente noget tid og prøve til igen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2011

Saram

Hollybaby skriver:

Imellem et flaskemåltid, altså hvis du f. eks gir flaske hver 3. time, så  ska du vente til der er gået halvanden time, fra flaskemåltidet, til du tilbyder hende mos, så hun har lidt appetit Men stress slet ikke over, at hun ikke virker interesseret, det er meget forskelligt, hvornår børn er klar til fast føde.

Okay..  Altså min sp. sagde hun skulle tilbydes det 3-4 gange om dagen.. Men vil prøve at gøre det som du skriver imellem flaskerne. Men hvis hun bliver ved med ikke at have lyst, skal jeg så blive ved med at tilbyde hende det?

Anmeld

2. oktober 2011

Saram

grønbæk skriver:

Ja så klart skal hun have sin flaske bagefter. Vælg én gang om dagen, hvor du synes hun er frisk og så tilbyd hende et måltid der. Når hun har spist lidt eller meget, så skal hun lidt tid efter ( måske 15-30 min) have tilbudt sin sædvanlige flaske.

Synes det lyder rigtig godt du prøver risgrøden istedet. Det minder lidt om den mælk hun kender, så det kan være hun bedre synes om det.

Når jeg skriver tålmodighed, mener jeg at der kan gå lang tid, før din datter synes om at spise et måltid - her gik der måneder!!!

Husk at mad skal være spændende og sjovt, ikke en tvang

Okay.. Så hvis hun nu får en flaske kl 08.00 og hun så sover derefter, så sover hun ca fra kl 08.30-10.00. Hvis jeg så giver hende grød der (altså omkring 10.00/10.30) og så giver hende en flaske en halv time efter hun har fået grød ? Og så forfra igen ? Lyder det helt dumt?

Men hvis der nu går lang tid, skal jeg så stadig bare blive ved med at tilbyde hende grøden?

Anmeld

2. oktober 2011

Saram

Tulle28 skriver:

Det er jo videnskabeligt bevist at babyers tarm system først er klar til fast føde når de er ca. 6 mdr. At hun viser interesse er jo ikke så underligt. Børn i den alder er jo nysgerrige, men det er ikke ensbetydende med at de fysiologisk er klar til andet en MM/MME... Ernæringsmæssigt har de også bedre af MM/MME, da det er sammensat så de får alle de vitaminer, mineraler og fedtsyrer de har brug for... Der kan rismelsgrød altså ikke være med:-)

Grunden til jeg begynder på grød nu er at hun slet ikke bliver mæt nok af mme.. Hun er begyndt at få vælling til nat for at sove bedre (hvilket alderede hjælper fantastisk) og mos/grød 3-4 gange om dagen. Alt sammen i anvisning af min sp.

Du har ret i det du skriver, men jeg gør jo bare som min sp siger.

Anmeld

2. oktober 2011

Saram

Janni. skriver:

Silas spiser slet ikke kartoffelmos overhovedet. Jeg har forsøgt gud-ved-hvor-mange gange at få ham til det, men nix, herren vil ikke! Han kaster op når han får det, sidste gang jeg prøvede var i sidste uge, 2 store skylle af opkast røg ud over bordet  Så nu har jeg accepteret at knægt ikke skal spise kartoffelmos. Til gengæld har han fint spist moste kartofler uden problemer næsten fra starten. 

Så hvis jeg var dig, ville jeg prøve med grød, hvis hun viser interesse for det. Og ellers vente noget tid og prøve til igen. 

Altså lige da jeg begyndte med grød (for præcis en uge siden faktisk) viste hun rigtig stor interesse for grøden og åbnede munden hele tiden. Så efter et par dage gad hun ikke rigtig det mere. 

Så kom min sp onsdag d. 28 og samme dag begyndte jeg på kartoffel/gulerodsmos i stedet for hvilket hun viste meget stor interesse for.. Igen gik der ikke andet end et par dage så gad hun ikke åbne munden når skeen nærmede sig..

Nu idag har jeg både givet hende kartofler/gulerodsmos og grød - ingen af delene gad hun. 

Men hvad er pointen i at vente, fremfor at blive ved med at tilbyde hende det?

Som jeg skrev til en anden så bliver hun jo bestemt ikke mæt af mme..

Anmeld

2. oktober 2011

Janni.

Saram skriver:

Altså lige da jeg begyndte med grød (for præcis en uge siden faktisk) viste hun rigtig stor interesse for grøden og åbnede munden hele tiden. Så efter et par dage gad hun ikke rigtig det mere. 

Så kom min sp onsdag d. 28 og samme dag begyndte jeg på kartoffel/gulerodsmos i stedet for hvilket hun viste meget stor interesse for.. Igen gik der ikke andet end et par dage så gad hun ikke åbne munden når skeen nærmede sig..

Nu idag har jeg både givet hende kartofler/gulerodsmos og grød - ingen af delene gad hun. 

Men hvad er pointen i at vente, fremfor at blive ved med at tilbyde hende det?

Som jeg skrev til en anden så bliver hun jo bestemt ikke mæt af mme..

Det jeg mente med at vente, var ang kartoffelmosen. Prøv til med den og vil hun stadig ikke, så lad gå 1 dag hvor du ikke tilbyder kartoffelmos men tilbyder forskellig slags grød. Sådan foreslog min SP det. 

Det prøvede vi her, men med samme resultat som tidligere. Har du evt prøve at mose en kartoffel rigtig godt og se om hun vil have den på den måde? Det vil Silas nemlig. Tror det er konsistens i kartoffelmos som han ikke kan li, for selve smagen af kartofler kan han jo godt li´.

Anmeld

2. oktober 2011

Tulle28

Saram skriver:

Grunden til jeg begynder på grød nu er at hun slet ikke bliver mæt nok af mme.. Hun er begyndt at få vælling til nat for at sove bedre (hvilket alderede hjælper fantastisk) og mos/grød 3-4 gange om dagen. Alt sammen i anvisning af min sp.

Du har ret i det du skriver, men jeg gør jo bare som min sp siger.

De der SP'er ved sgu ikke altid hvad de taler om- undskyld jeg siger det. Hvis hun ikke bliver mæt af MME, så skal hun have mere MME. At hun sover bedre på mos og grød er fordi hendes tarm system ikke kan nedbryde den faste føde, hvilket gør at hun er i en slags bevidstløs tilstand. - Det er der lavet undersøgelser om, så det er ikke bare for at være en Kloge-Åge:-) Så dejligt for dig, men ikke nødvendigvis det bedste for dit barn. Og grunden til at hun måske er begyndt at sove dårligere, kan også skyldes at der ligger et udviklingsspring ved 4 mdrs. alderen PLUS et appetitspring... Og det glemmer mange SP'ere desværre ofte:-(

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.