Vil ikke spise mos?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2011

Hollybaby

Imellem et flaskemåltid, altså hvis du f. eks gir flaske hver 3. time, så  ska du vente til der er gået halvanden time, fra flaskemåltidet, til du tilbyder hende mos, så hun har lidt appetit Men stress slet ikke over, at hun ikke virker interesseret, det er meget forskelligt, hvornår børn er klar til fast føde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2011

grønbæk

Jeg synes faktisk det er meget for tidligt at give et barn på 4 mdr mos af kartoffel og gulerod. Det kan godt være de såkaldte proff. siger hun er klar, men det kan kun være mentalt så, for det er helt videnskabeligt bevist, at børn under 6 mdr. ikke har en mave der er i stand til at fordøje sådanne fødevarer.

Hvis hun absolut skal have noget mad på en ske, så lav noget mildt f.eks majs, hirse eller risgrød og lad det være lidt tyndt.

Desuden skal man væbne sig med en stor portion tålmodighed, når barnet skal til at lære at spise "rigtig" mad. Når din datter som nu klapper munden sammen, skal du respektere hende og evt. vente nogle dage med at tilbyde skemad igen.

Jeg håber du får det bedste ud af det

Anmeld

2. oktober 2011

2babygirls

Saram skriver:

Hej kære piger.

Nu er Filuca 4 mdr og er begyndt at give hende mos. I følge min sp's anvisning skal hun starte med kartoffel/gulerodsmos. Hun startede på det onsdag, så det er ikke så længe. Men hun vil simpelthen ikke spise det. Har oplevet at hun to gange har spist 5 tsk'er af det, og én gang har hun spist en meget lille portion op.

Men nu de sidste dage har hun slet ikke villet spise det, vil ikke engang åbne munden når skeen nærmer sig. Drejer bare hovedet væk, og bliver tilsidst sur hvis man bliver ved med at forsøge.

Så piger, hvad jeg skal jeg gøre ? Skal jeg blive ved med at tilbyde hende den samme blanding, eller skal jeg tilbyde hende en anden form for grønsagsmos? Eller måske grød?

Håber i har nogle gode fif!

God søndag derude.

// Sara Alrø, som er stolt af at være mor til lille Filuca Nora.

HVad med risgrød eller majsgrød ???

Anmeld

2. oktober 2011

Saram

Tina&Martin skriver:

HVad med risgrød eller majsgrød ???

Altså rismel har vi.. Så det har jeg tænkt mig at prøve nu når hun vågner.

Anmeld

2. oktober 2011

Saram

grønbæk skriver:

Jeg synes faktisk det er meget for tidligt at give et barn på 4 mdr mos af kartoffel og gulerod. Det kan godt være de såkaldte proff. siger hun er klar, men det kan kun være mentalt så, for det er helt videnskabeligt bevist, at børn under 6 mdr. ikke har en mave der er i stand til at fordøje sådanne fødevarer.

Hvis hun absolut skal have noget mad på en ske, så lav noget mildt f.eks majs, hirse eller risgrød og lad det være lidt tyndt.

Desuden skal man væbne sig med en stor portion tålmodighed, når barnet skal til at lære at spise "rigtig" mad. Når din datter som nu klapper munden sammen, skal du respektere hende og evt. vente nogle dage med at tilbyde skemad igen.

Jeg håber du får det bedste ud af det

Kan nu godt forstå de tror hun er klar, for hun virker meget klar - til alt stort set. (hun er meget fremme i hendes udvikling).

Men kan godt være jeg bare skal starte med rismelsgrød. Vi har det stående så har tænkt mig at afprøve det når hun vågner.

Men nu skriver du det med tålmodigheden - når hun nu ikke vil spise det, så skal hun vel have flaske bagefter ? Altså for hun bliver jo ikke mæt af at par tsk. fulde?

Anmeld

2. oktober 2011

2babygirls

Saram skriver:

Altså rismel har vi.. Så det har jeg tænkt mig at prøve nu når hun vågner.

Her startede vi i hvert fald med rismel og majsmel.
Og så først efter en uge koblede jeg grøntsagsmos på.

Anmeld

2. oktober 2011

Saram

Tina&Martin skriver:

Her startede vi i hvert fald med rismel og majsmel.
Og så først efter en uge koblede jeg grøntsagsmos på.

Tror også det er vejen frem - har ihvertfald tænkt mig at prøve det igen (hun har fået det to gange inden min spå kom på besøg og forslog mos i stedet for).

Anmeld

2. oktober 2011

grønbæk

Saram skriver:

Kan nu godt forstå de tror hun er klar, for hun virker meget klar - til alt stort set. (hun er meget fremme i hendes udvikling).

Men kan godt være jeg bare skal starte med rismelsgrød. Vi har det stående så har tænkt mig at afprøve det når hun vågner.

Men nu skriver du det med tålmodigheden - når hun nu ikke vil spise det, så skal hun vel have flaske bagefter ? Altså for hun bliver jo ikke mæt af at par tsk. fulde?

Ja så klart skal hun have sin flaske bagefter. Vælg én gang om dagen, hvor du synes hun er frisk og så tilbyd hende et måltid der. Når hun har spist lidt eller meget, så skal hun lidt tid efter ( måske 15-30 min) have tilbudt sin sædvanlige flaske.

Synes det lyder rigtig godt du prøver risgrøden istedet. Det minder lidt om den mælk hun kender, så det kan være hun bedre synes om det.

Når jeg skriver tålmodighed, mener jeg at der kan gå lang tid, før din datter synes om at spise et måltid - her gik der måneder!!!

Husk at mad skal være spændende og sjovt, ikke en tvang

Anmeld

2. oktober 2011

Tulle28

Hollybaby skriver:

Hmm det kan være, at hun slet ikke er klar til at spise mos/grød endnu. Min datter startede først med smagsprøver, da hun var 6 måneder. Det kan tage langt tid, før de forstår det med skemad. Vent et par dage, og tilbyd hende igen. Husk det skal tilbydes imellem et amme/flaske måltid

Fuldstændig enig!! Hvorfor vil du begynde med mos allerede nu??

Anmeld

2. oktober 2011

Tulle28

Saram skriver:

Okay.. Og hvor gammel er Clara nu?

Tja, tror det fordi det jo er forskelligt fra børn til børn hvad de mest er til..

Jaa, men ALLE der har kigget på hende med professionelle øjne har konstateret at hun var MEGET klar til skemad. Så synes det ville være skørt hvis hun ikke var alligevel..

Men hvordan ville du mene jeg skulle gå over til grød ? Bare nu her når hun vågner eller vente til imorgen?

Det er jo videnskabeligt bevist at babyers tarm system først er klar til fast føde når de er ca. 6 mdr. At hun viser interesse er jo ikke så underligt. Børn i den alder er jo nysgerrige, men det er ikke ensbetydende med at de fysiologisk er klar til andet en MM/MME... Ernæringsmæssigt har de også bedre af MM/MME, da det er sammensat så de får alle de vitaminer, mineraler og fedtsyrer de har brug for... Der kan rismelsgrød altså ikke være med:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.