Turners syndrom.. etisk dillemma..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2011

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
SjeBets skriver:

fandt lige at hvis din sygdom kan gå ud over dit job skal man sige det

En lønmodtager skal inden ansættelsen af egen drift eller på spørgsmål derom fra arbejdsgiveren oplyse, om lønmodtageren er bekendt med at lide af en sygdom eller har symptomer på en sygdom, som vil have væsentlig betydning for lønmodtagerens arbejdsdygtighed ved det pågældende arbejde.

Men måske denne her pige ikke vidste hvor meget det ville påvirke hendes job

Mange ville nok også sige jeg burde fortælle jeg har været sygemeldt med stress, invaliderende stress,. især i den stilling jeg har nu, hvor vi er stresset mange dage. 

Men den stress som gjorde mit så syg at hele læsset væltede, har intet med mit job at gøre. Det var personligt, jeg fandt min stress faktor og han er væk og jeg er ikke stresset mere har ikke været det siden 08 hvor jeg blev raskmeldt. Jeg ved at det ikke vil påvirke mit job.  Også fordi man bliver bedre til at lytte til sin krop og sit sind synes jeg 

Ok...så var jeg ikke helt forkert på den

Dejligt for dig at du har fået det meget bedre og at du ikke er påvirket af det mere  Så er der jo heller ikke nogen grund til at fortælle dit arbejde det når du ved at det ikke vil gå udover det.

Hmm...tja...det kan godt være at pigen ikke vidste at hendes sygdom ville blusse sådan op på hendes arbejde...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2011

SjeBets

HopinWishin skriver:

Der sys jeg det står sort på hvidt!! Tak fordi du fandt citatet

Hun fortalte selv i går, at hun godt vidste at nogle ting var svære for hende...

Og at hun også vidste at hvis hun havde fortalt det til jobsamtale så var det ikke sikkert hun havde fået jobbet.

så er det jo forkert, hvis hun vidste det. 

Men kunne godt forstille mig at nogle ikke vidste hvordan deres sygdom ville påvirke ders job, og om den ville påvirke jobbet overhovedet. Vi har en ansat der har nogle sygdomme, så han er ikke helt som andre, men han er sq så hyggelig  og det er så også noget han ikke kan skjule 

Anmeld

21. september 2011

Lise

HopinWishin skriver:

Hm så lad os kalde det sociale problemer ... Hvilket nogle med turners syndrom har...

Jeg har bare aldrig før hørt om at Turner-piger kan have sociale problemer. Så vidt jeg ved, så er de bare små og infertile.

Anmeld

21. september 2011

helora

Lise skriver:

Jeg har bare aldrig før hørt om at Turner-piger kan have sociale problemer. Så vidt jeg ved, så er de bare små og infertile.

Tænker det samme. Og i så tilfælde er det jo fuldstændig uvedkommende, at hun lider af Turners.

Men så kommer diskussionen til at handle om om man har pligt til at oplyse om sine manglende sociale evner til en jobsamtale

Anmeld

21. september 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

1. Jeg har aldrig før hørt - og kan heller ikke umiddelbart se det nævnt, når jeg googler det - at Turners Syndrom skulle omfatte mentale symptomer. Er du helt sikker på det? - Jeg kunne snarere forestille mig, at dét at være meget lille af vækst og ikke gå i naturlig pubertet kan føre til usikkerhed, negativt selvværd, problemer med at omgås andre - men det er jo ikke i sig selv et symptom. Når hun begrunder det med, at hun har Turners, er det for mig at sidestille med, at en ansat begrundede problemer med jobbet med, at han/hun pga. omsorgssvigt, mobning i skolen eller et vansiret ansigt havde udviklet problemer i omgangen med andre mennesker.

2. Jeg mener derfor ikke, hun formelt har overtrådt reglerne ved sin ansættelse. Man er heller ikke forpligtet til at fortælle, at man pga. mobning i skolen har sociale vanskeligheder.

3. Jeg forstår udmærket, at hun har fortiet syndromet - ikke, fordi hun derved ville "indrømme", at det ville give hende problemer, men af frygt for ansættelsesudvalgets eventuelle fordomme.

Jeg tror altså ikke, der er noget at komme efter rent formelt, og at man kan fyre hende pga. syndromet - tværtimod er jeg ret overbevist om, at det ville give ballade og opfattes som diskrimination. Til gengæld vil jeg mene, at hun skal behandles præcis som alle andre - og at man derfor må overveje, hvad man havde gjort, hvis enhver anden ansat havde svært ved at klare sit job.

Jeg synes med andre ord ikke, at der er et etisk dilemma pga. hendes lidelse - men at der er tale om et "almindeligt" dilemma, når en ansat viser sig at have svært ved jobbet. På sin vis er det omvendt diskrimination at behandle hende anderledes end alle andre. Spørgsmålet er så, hvad I ville gøre i forhold til enhver anden ansat, der pga. sit væsen, sin identitet og sin mentale bagage ikke kunne leve op til jeres forventninger - og det er jo altid rigtigt svært...

Anmeld

21. september 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
helora skriver:

Tænker det samme. Og i så tilfælde er det jo fuldstændig uvedkommende, at hun lider af Turners.

Men så kommer diskussionen til at handle om om man har pligt til at oplyse om sine manglende sociale evner til en jobsamtale

Præcis - og selvfølgelig har man ikke pligt til det. Jeg er sikker på, at man som ansøger håber og tror, at man kan passe jobbet på trods af tidligere problemer af den art - og i bedste fald kan det jo blive lige netop den succes-oplevelse, man har håbet på.

Anmeld

21. september 2011

helora

Mor og meget mere skriver:

Præcis - og selvfølgelig har man ikke pligt til det. Jeg er sikker på, at man som ansøger håber og tror, at man kan passe jobbet på trods af tidligere problemer af den art - og i bedste fald kan det jo blive lige netop den succes-oplevelse, man har håbet på.

Meget enig

Anmeld

21. september 2011

HopinWishin

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/turner.htm

15-25 % lider af sociale problemer.

Og nu sagde hun det så også selv.. at der kunne opstå sociale problemer og at hun manglede SITUATIONSFORNEMMELSE.

Man skulle vist ha været der.....

Behøver ikke høre flere af jeres 'tror at jeg ved det' svar... tak

Anmeld

26. september 2011

Frk. Himmelblå

HopinWishin skriver:

I går havde vi personalemøde på mit arbejde.. vores sidst ankomne elev rejste sig og fortalte hun lider af Turners syndrom.. Hun har været på arbejdspladsen i et år og har ærligt talt skilt sig ud af mængden. Hun mangler situationsfornemmelse så det basker, og fungerer slet ikke overfor kunderne. Hun havde valgt ikke at fortælle noget til jobsamtalen… Men fortæller det så nu fordi der er flere kunder der har klaget over hende, og der har været flere problemer på arbejdspladsen.. Hun siger selv at grunden til hun ik fortalte det, var at så havde hun nok ikke fået jobbet.. Hvad siger I…. Det er jo lidt et etisk dillemma…?

Undskyld mig, faldt lige over denne tråd og fik det halvvejs dårligt. Sig mig, falder det dig slet ikke ind, at pigens syndrom kan være en "formildende omstændighed", og noget der bør få dig til at hjælpe hende/ være mere overbærende? Det virker på mig som om, du kun er ude efter en hjemmel til at sparke hende ud? -Hvilket umiddelbart virker ganske uetisk.

Anmeld

26. september 2011

K&S

SjeBets skriver:

hvorfor skulle man dog det ? 

jeg kender flere der har alvorlige sygdomme som ikke rager andre. jeg har også selv haft en og jeg oplyser bestemt ikke i en jobsamtale at jeg har /har haft den på et tidspunkt.  

Men jeg lyver ikke, kunne ikke drømme om at sige jeg var god med mennesker hvis jeg ikke var og i den dur 

Du har pligt til at fortælle om forhold, der vil kunne indvirke på dit arbejde, som fx. ekstra fri til lægebesøg eller som vil kunne betyde mere fravær i form af sygdom!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.