1. Jeg har aldrig før hørt - og kan heller ikke umiddelbart se det nævnt, når jeg googler det - at Turners Syndrom skulle omfatte mentale symptomer. Er du helt sikker på det? - Jeg kunne snarere forestille mig, at dét at være meget lille af vækst og ikke gå i naturlig pubertet kan føre til usikkerhed, negativt selvværd, problemer med at omgås andre - men det er jo ikke i sig selv et symptom. Når hun begrunder det med, at hun har Turners, er det for mig at sidestille med, at en ansat begrundede problemer med jobbet med, at han/hun pga. omsorgssvigt, mobning i skolen eller et vansiret ansigt havde udviklet problemer i omgangen med andre mennesker.
2. Jeg mener derfor ikke, hun formelt har overtrådt reglerne ved sin ansættelse. Man er heller ikke forpligtet til at fortælle, at man pga. mobning i skolen har sociale vanskeligheder.
3. Jeg forstår udmærket, at hun har fortiet syndromet - ikke, fordi hun derved ville "indrømme", at det ville give hende problemer, men af frygt for ansættelsesudvalgets eventuelle fordomme.
Jeg tror altså ikke, der er noget at komme efter rent formelt, og at man kan fyre hende pga. syndromet - tværtimod er jeg ret overbevist om, at det ville give ballade og opfattes som diskrimination. Til gengæld vil jeg mene, at hun skal behandles præcis som alle andre - og at man derfor må overveje, hvad man havde gjort, hvis enhver anden ansat havde svært ved at klare sit job.
Jeg synes med andre ord ikke, at der er et etisk dilemma pga. hendes lidelse - men at der er tale om et "almindeligt" dilemma, når en ansat viser sig at have svært ved jobbet. På sin vis er det omvendt diskrimination at behandle hende anderledes end alle andre. Spørgsmålet er så, hvad I ville gøre i forhold til enhver anden ansat, der pga. sit væsen, sin identitet og sin mentale bagage ikke kunne leve op til jeres forventninger - og det er jo altid rigtigt svært...
Anmeld