Autostol Römer - har man brug for "basen"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. september 2011

Giraffen

tak for alle jeres svar

Jeg synes jeg er blevet lidt klogere på det hele. Vi har besluttet at til den første autostol behøver vi ikke en base, det bliver minimalt hvad der skal køres og så må vi se til 2eren

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2011

hyskystar

vi købte vores på en tysk hjemmeside og sparede mange penge på stol og base

Anmeld

3. oktober 2011

(august)

Hej

Kan godt forstå både for og imod basen. Jeg ved ikke hvor I bor i forhold til familie og venner, men kan bare sige at vores lille pige har fra start af være i bilen i gennemsnit 4 gange på en uge når vi har skullet besøge, handle mere end en liter mælk og i svømmehallen. Vi har ikke kunnet undvære basen, det er det bedste køb vi har gjort og glæder os til det bliver dejlig nemt og bekvemt for os når nr 2 kommer om ca. 3 mdr.

Anmeld

3. oktober 2011

mortilnoahogmelina

Jeg ville aldrig undvære vores base .. Jeg var såååå glad for den , og det gjorder os det hele meget nemmere at man ikk skulle montere stolen hver eneste gang man skulle ud og køre ..
vi købte vores base i babysam for 699 kr , da vi på daværende tidspunkt ikk havde isofix i bilen ..
Så vi købte en til sele , og det fungeret fantastisk ..

men en autostol fungere jo os fint uden , ellers var det jo en lovpligtig ting at man skulle have base ..

Autostolen 9-18 kg der har vi ikk nogen base til , da jeg synes det er mange penge 3500 for en autostol som igen skal skiftes ud , og stollen sider fantastisk uden ..

Vi har rømer i begge stole ....

Anmeld

4. oktober 2011

Lenats31

Georgia skriver:

Ja men hellere 2000 ekstra og så en DOBBELT så sikker stol.
Vil aldrig fremover købe en stol uden base

Hvor har du det fra?

MVH

Lena

Anmeld

4. oktober 2011

Christina.78

Gitte skriver:

Jeg har aldrig været utryg ved montering af stolen med selen, og det er faktisk meget nemt. Og nu er det jo heller ikke isofix i alle biler. Mvh Gitte

tilslutter mig dette svar

Anmeld

4. oktober 2011

Georgia

Lenats31 skriver:

Hvor har du det fra?

MVH

Lena

God morgen danmark, da der var en inde og teste autostole.
Samt der hvor vi købte vores nye bil (selvfølgelig med isofix)

Tror ikke der herskes nogen tvivl!!!!

Anmeld

4. oktober 2011

Giraffen

Georgia skriver:

ved du hvor de havde statistikkerne fra?

altså fra statis over overlevelse fra uheld eller? det virker bare som noget der er ret svært at teste da ulykker sjældent er ens

Anmeld

4. oktober 2011

Lenats31

Georgia skriver:

Det er set ud fra, at mange autostole som monteres med bilens sikkerhedssele bliver fejlmonteret. Så på den måde er isofix mere sikkert.

der er dog lavet nogle undersøgelser isofix vs selemonterede stole i side kollision. her synes der at være en lille forskel når begge stole er monteret korrekt.

Jeg har det fra folk, der har lavet autostole og crashtested dem i mange år.

Men selvom du anvender en isofix stol, så er der ofte stadig ihvert fald en grav at fjerne. For det løser ikke problemerne med fejlanvendelse. Det løser kun problemer med fejlmontering

For nu at tage overtøjet feks. Det er ved at være ret aktuelt nu da vinteren nærmer sig med store skridt. Så dresser forældrene deres små poder i deres flyverdragter eller "bare" en vinterfrakke. Sætter ungerne i deres tole, spænder selerne og kører afsted.

men hvis man åbner den her flyverdragt, og ser på hvor selen er placeret på skuldrene, vil de fleste opdage at den sidder helt ude på kanten og på nippet til helt at ryge af. og ligedan hvis man så kolliderer, og selen ikke ryger af, så presser den istedet for den her tykke flyverdragt helt og aldeles sammen - flad som papir. Så bliver selen alt for løs og barnet kan kastes helt eller delvist ud af stolen.

Så er der at selen er justeret for højt op (osse en risiko ved det tykke tøj) og undertiden osse for lavt. Snoet 5-punktsele, 5-punktselen er ikke korrekt spændt fast bagpå stolen mv. der er flere ting, der stadig kan gå galt og reducere sikkerheden.

Anmeld

4. oktober 2011

Giraffen

Lenats31 skriver:

Det er set ud fra, at mange autostole som monteres med bilens sikkerhedssele bliver fejlmonteret. Så på den måde er isofix mere sikkert.

der er dog lavet nogle undersøgelser isofix vs selemonterede stole i side kollision. her synes der at være en lille forskel når begge stole er monteret korrekt.

Jeg har det fra folk, der har lavet autostole og crashtested dem i mange år.

Men selvom du anvender en isofix stol, så er der ofte stadig ihvert fald en grav at fjerne. For det løser ikke problemerne med fejlanvendelse. Det løser kun problemer med fejlmontering

For nu at tage overtøjet feks. Det er ved at være ret aktuelt nu da vinteren nærmer sig med store skridt. Så dresser forældrene deres små poder i deres flyverdragter eller "bare" en vinterfrakke. Sætter ungerne i deres tole, spænder selerne og kører afsted.

men hvis man åbner den her flyverdragt, og ser på hvor selen er placeret på skuldrene, vil de fleste opdage at den sidder helt ude på kanten og på nippet til helt at ryge af. og ligedan hvis man så kolliderer, og selen ikke ryger af, så presser den istedet for den her tykke flyverdragt helt og aldeles sammen - flad som papir. Så bliver selen alt for løs og barnet kan kastes helt eller delvist ud af stolen.

Så er der at selen er justeret for højt op (osse en risiko ved det tykke tøj) og undertiden osse for lavt. Snoet 5-punktsele, 5-punktselen er ikke korrekt spændt fast bagpå stolen mv. der er flere ting, der stadig kan gå galt og reducere sikkerheden.

ok tak for uddybelsen  

vi vil da helt sikkert tage det med i overvejelserne og være ekstra opmærksomme på monteringen, men jeg er stadig af den overbevisning at vi i et land som DK ville gøre det lovpligtigt med base hvis uden base ikke var sikkert nok

Men jeg er hvertfald blevet mere oplyst og klogere, så tak for det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.