Rockertand skriver:
Hmm, ved ikke helt, om jeg kan formulere mig uden at støde dig eller virke fordømmende, det er enormt grænseoverskridende for mig, men samtidigt er jeg også nysgerrig, så bær over med mig.
Min umiddelbare reaktion er, at et barn har brug for sin moders mælk indtil det selv kan tage føde til sig, og det er normal menneskeadfærd, at det kan spise selv som ca. 1-årig.
Derefter mener jeg, at det alene er moderens behov, der opfyldes, idet hun ubevidst bliver høj på hormonet Oxytocin, der frigives under amningen - det er altså en tilgrundliggende afhængighed, der styrer, at moderen har et behov for at amme sit barn til det bliver 3-4-5 eller ældre, det er ikke barnet, der har et behov for amningen, det spiser og drikker selv og har ikke noget fysiologisk behov for amning.
Har du gjort dig nogle dybere tanker om, hvorvidt du "sen-ammer" for at tilfredsstille dit eget ubevidste behov - eller er det bare noget, du gør, fordi det er hyggeligt/nemt/barnet tager selv/manglende grænsesætning/gavnligt på langt sigt/familietradition/godt for immunforsvaret/tro eller andet?
På forhånd tak.
den korte forklaring er at jeg glemte at stoppe.. 
men så mødte jeg familiens dømmede blikke.. og nej jeg er langt fra fra en langtidsammende familie.. 3 mdr pr barn i snit er vist det..
så måtte jeg jo til at agumentere.. og faldt nok mest for sundheden og støtte til imuforsvart..
som eks børns imumforsvar er først helt udviklet når de er ca 3 år.. så amning efter 1 år gavner stadig.. særligt når børn er tvungen sammen med så mange andre børn og evt smittekilder hver evig eneste dag..
grænser har jeg ingen problemer med at sætte.. men sidder kun grænser der hvor det betyder noget for mig, eller er faligt for barnt.. og disse kampe tager jeg gerne.. jeg natavendete også forde det var MIT behov og sove.
jeg ved de fleste har ammerkiser undervejs inden barnet bliver 2.3.4 år.. hved hver ammekrise gør man så op med sig selv om ens grænse er nået.. og gør noget aktivt for at stoppe.. og jo der frigives da hormoner og man kan mærke dem i starten.. men personligt har jeg ikke følt den der søvndyssende total afslampning siden de har været omkring 8 mdr.. så tja jeg er ikke afhængig af nogle hormoner hverken bevis eller ubevist.. jeg kan også fint sove eller slappe af selvom jeg er adskildt fra min datter og derfor ikke ammer..
religøs.. næææ nej.. ikke her.
jeg har tilgengæld været super glad for amningen når de har været syge.. da de stadig har kunnet nå at optage næringen.. jeg har flere gange haft bræk-skide og eller feber sygt barn der ikke har tabt et gram.. selv efter 3 dage... og lægen har rost dem meget for ders fine væske balance..
når jeg er stoppet med at amme har jeg kunnet se forskellen.. ingen mad eller underlødig mad, en kamp med at holde væske balancen også har barnet aflivel tabt sig og være godt og vel en uge om at komme sig... det har for mig været agument nok om at amning efter 1 også havde sin berettigelse.