Han skriger hysterisk!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2011

Janni.

Mor010711 skriver:

Var godt inde og læse om det efter jeg havde skrevet og spurgt. Nogle gange burde man tænke lidt selv 

Men tak for dine links, de gjorde mig klogere 

Det gør bestemt ikke noget, altid dejligt når man kan hjælpe andre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2011

Thereseh

Angelspot skriver:

Hep, her hjalp det, kan kun anbefale af få de små pus checket for skævheder, det hjælper også på hovedstillingen når de skal ligge meget på maven

Jeg tænker også om din dreng bliver puttet om dagen og får mulighed for at sove sine lure?

Min søn var nemlig også rigtig ked af det en overgang, men vi fandt ud af at det var fordi vi ikke fik puttet ham, så han kunne glide over i søvnen. Det fik vi lige lidt hjælp og gode råd til, så nu er han altid en veludhvilet og meget glad dreng Det er ikke altid nok at gå med dem eller amme dem i søvn. Nogle (etc min søn) har et stort behov for at blive puttet for at kunne falde i søvn.

Mit mantra er herefter: Søvn avler søvn!

Puttede I ham, mens han var vågen? Min søn på 7 uger, vil nemlig kun sove, hvis han først er faldet i søvn hos mig eller sin far. Har prøvet at lægge ham, når han var super træt, men så starter der et hyyyyyl så vi må ta' ham op, og så er han vågen en halv til en hel time, og sur, indtil han så igen falder i søvn hos os. 

Men tænker det vel er meget naturligt når de er så små, at de falder i søvn ved forældrene ? 

Anmeld

23. august 2011

Dia

Nej, han får bryst. Jeg håber, det går over hos din søn. Jeg havde selv mælkeallergi som barn, men det gik over, da jeg blev 3  

Jeg tror, det er helt normalt for små babyer at falde i søvn hos sine forældre. Sådan er det i hvert fald stadig med min søn, og han er nu 15 uger. Jeg håber bare, at han også snart lærer, at man også godt kan sove i sengen/barnevog om dagen og ikke kun oppe hos mor. Jeg kan jo ingenting lave, når han sover. Lægger jeg ham fx i liften, er han vågen inden for ti min...

Anmeld

23. august 2011

Angelspot

Thereseh skriver:

Puttede I ham, mens han var vågen? Min søn på 7 uger, vil nemlig kun sove, hvis han først er faldet i søvn hos mig eller sin far. Har prøvet at lægge ham, når han var super træt, men så starter der et hyyyyyl så vi må ta' ham op, og så er han vågen en halv til en hel time, og sur, indtil han så igen falder i søvn hos os. 

Men tænker det vel er meget naturligt når de er så små, at de falder i søvn ved forældrene ? 

Nu svarer jeg efter min egen erfaring og det er ikke sikkert det er efter bogen

Jo, det er super hyggeligt og meget naturligt at man har lyst til at sidde med sit barn i armene til det falder i søvn. Hvilket man også kan gøre det første stykke tid. Men jeg tænker, at nu er din søn 7 uger og derfor fint i stand til at begynde så småt at falde i søvn selv. Han vil naturligvis brokke sig i starten, da han er vant til varmen og trygheden når han skal sove. Og ja, vi puttede ham når han var vågen! Og det har vi gjort lige siden, bortset fra den ene gang han havde feber, hvor han faldt i søvn i mine arme.

Mit råd er (kun videregivet efter andres klogskab, for jeg anede intet da jeg stod i din situation):

- Find et alternativ til ham i stedet for din varme. Mange babyer (min søn inkl) elsker en klud/bamse/stofble etc oppe ved ansigtet som de kan putte hovedet ind til. Dette gør min søn stadig, hvilket er hans tegn på at han er klar til at sove når han blir lagt.

- Pak ham ind i enten et tæppe eller en dyne, så han mærke han blir hold ved. I starten kan dette evt gøre det nemmere for jer at lægge ham fra jer uden han mærker det.

- Lær hans tegn for træthed at kende (dette er næsten den vigtigste, det var det afgørende for os!) Mange børn søger efter brystet når de i virkeligheden er trætte, det kan være lidt forvirrende og gjorde især mig selv, meget usikker på hvad han behøvede. Men prøv så at tænke over hvornår han sidst spiste og tro på han ikke er sulten hvis du mener det. Tit kan gaben, gnubben øjne, utilpashed, brokkeri osv, være et klart tegn.

- Så lille som han er endnu, vil der typisk ikke gå mere end 1 times tid, måske halvanden, før han er træt igen. Så gør det til en vane at kigge på klokken når han både står op, eller blir lagt til at sove. Det slår næsten aldrig fejl. Min søn er nu 6 mdr og kan stadig kun klare at være vågen 2-2½ time af gangen, de behøver ekstremt meget søvn. Nogen mere end andre selvfølgelig.

- Læg ham INDEN han er meget træt, som du skriver i gør. Det er netop der han har allermest brug for dig og den tryghed du kan give! Igen, kig på klokken og sig til dig selv at nu må han være træt (også selvom han ikke nødvendigvis viser alle tegn). Og så putter du ham et sted hvor du plejer (evt barnevognen, liften, vuggen eller hvad i nu bruger og hold dig gerne til det samme indtil i lærer det at kende) Til at starte med vil han helt sikkert brokke sig og det er jo klart, han savner dig. Men giv ham din tryghed og varme, ved at lægge din hånd på hans bryst, sådan lidt fast og sid ved ham, plus læg en stofble op til eller over hans hoved (han kan sagtens trække vejret igennem, men det er grænseoverskridende de første gange). Hvis han græder helt hysterisk, så tag ham op og put ham når han er færdig. Gør ikke et stort nummer ud af det (jeg har været der, jeg ved det er svært!) lad være at snakke alt for meget, sig syssh eller så så, men ingen lange samtaler.

Jo mere de er vågne, jo mindre sover de når de endelig er faldet i søvn. Da vi først havde fået min søn vænnet til at falde i søvn når vi puttede ham, så var det så nemt. Vi skulle ikke vugge ham, gå med ham, synge for ham, holde ham i hånden osv. Da han var ca 3-3½ mdr, kunne han blive lagt til natten og falde i søvn af sig selv, så længe han havde sin kanin (den han putter sig ind til). En god ide er også at skabe en rutine, det er efter min mening aldrig for tidligt at gøre!! Jo mere genkendeligt tingene er, jo bedre forstår de små ous hvad der skal ske. Har du et barn der sover meget, så har du også et barn der kan tage lidt længere lure.

Puha en smøre, jeg må hellere stoppe. Har du flere spørgsmål så tøv endelig ikke med at spørge!!

Anmeld

23. august 2011

Angelspot

Dia skriver:

Nej, han får bryst. Jeg håber, det går over hos din søn. Jeg havde selv mælkeallergi som barn, men det gik over, da jeg blev 3  

Jeg tror, det er helt normalt for små babyer at falde i søvn hos sine forældre. Sådan er det i hvert fald stadig med min søn, og han er nu 15 uger. Jeg håber bare, at han også snart lærer, at man også godt kan sove i sengen/barnevog om dagen og ikke kun oppe hos mor. Jeg kan jo ingenting lave, når han sover. Lægger jeg ham fx i liften, er han vågen inden for ti min...

Læs evt mit indlæg lige under dit

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.