Min svigermor og -far er rigtig søde, men efter vi har fået barn, har jeg SÅ svært med dem. Jeg ved ikke om det er fordi vi er meget forskellige, men jeg har meget svært ved at lade dem passe vores datter, ja egentlig bare tale med dem om hende.
Svigermor presser altid på for at passe. MED overnatning. Jeg har sagt til hende mindst 100 gange at jeg synes det er dejligt at have tilbuddet, men at vores datter først skal passes når vi har et reelt behov og at der kommer til at gå lang tid, før hun kommer på ferie hos dem. Den fiser bare ikke ind! Jeg bliver så frustreret, når hun som det første siger "til næste år skal du på en uges sommerferie hos os", eller "inden sommeren er ovre skal du på overnatning hos farmor og farfar og lege i haven". Jeg tror at den primære årsag til at hun skal passes, er fordi hendes veninde passer deres barnebarn med overnatning flere gange om måneden (fordi barnets mor i mine øjne er en smule uansvarlig (og det er ikke fordi barnet overnatter) - men det er jo en helt anden historie).
Derudover skal hun altid fortælle, når de har passet vores datter, om alle de ting hun nu kan. "Neeej og VED I hvad hun kan nu, hun kan pege på hunden når man spørger, hvor hunden er". Øhhh ja - det er vores barn for pokker! Selvfølgelig ved vi hvad hun kan. Måske en bagatel, men sammenlagt med alt det andet, sidder jeg virkelig og krummer tæer (for det er også hver gang de har passet hende at dén kommentar kommer).
Jeg føler ikke hun lytter til mig, når jeg forklarer hende hvordan vi håndterer min datter i forhold til søvn og opdragelse. Hun er 1½ og har krudt i rumpen og jeg har valgt at tage de kampe der er værd at tage, ellers kan jeg jo rende rundt og sige nej dagen lang. Hun spiser (selvfølgelig) ikke særlig pænt endnu, og hun vil spise selv. Sådan har det været meget længe, og det kan min svigermor slet ikke forstå, hun synes det er noget svineri - "ja sådan har mine børn ihvertfald ALDRIG fået lov til at grisse". Jeg har prøvet at forklare hende at det jo er en læreprocess og at det faktisk bare styrker hendes motorik og ikke mindst selvtillid!
De har faktisk lige passet hende med overnatning fordi vi skulle til bryllup, og det gik efter min mening ikke fantastisk. Hun havde kun sovet 1½ time til middag (og jeg HAR forklaret svigermor af flere omgange, at hvis hun vågner tidligt, hvilket for min datter er 1½ time eller før) skal hun give hende sutten og lulle hende i søvn igen, hvilket lykkes 9 ud af 10 gange). Men min svigermor har sikkert gjort som hun plejer, hvilket er at stikke hele hovedet ind i barnevognen og begynde at snakke med hende og bare være så ivrig efter at få hende op og lege, at hun helt har glemt hvad jeg har sagt. Med det resultat, at min datter var ked af det og slet ikke udsovet hele eftermiddagen. Om aftenen kom hun for sent i seng (næste issue: hun vågner ret tidligt hver morgen, og svigerforældrene mener at det er fordi hun kommer aaaaalt for tidligt i seng - kl. 19.00) så hun var overtræt og ked af det, hvilket betød at hun mere eller mindre havde skreget sig i søvn
De passede hende hos os selv, for at hun kunne være trygge omgivelser (og fordi det bare passede lidt bedre ind i vores planer), og det faldt ikke i 100% god jord og skulle kommenteres MANGE gange
De passer hende i forvejen i nogen timer hver anden uge, hvor de henter hende fra vuggestue og tager hende med hjem og hygger. Så det er ikke fordi de ikke får lov til at passe, jeg synes bare ikke hun skal overnatte væk fra os, før hun er større og selv kan give udtryk for at det er det, hun vil eller hvis vi har et reelt pasningsproblem/behov.
Jeg er ved at nå dertil, hvor jeg har lyst til at råbe ind i hovedet på hende at jeg ikke gider høre en lyd fra hende mere. Hun skal ikke diktere, hvornår min datter skal passes med overnatning overnatning og hvor det skal foregå, hun skal ikke kommentere om hun har flyveører eller ej (hvilket hun på ingen måde har), at hun går sjovt (hun har gået selv i mindre end 1 måned), om hun spiser pænt, at nu må hun også snart lære at tale... Min mand synes jeg overreagerer - jeg har forklaret ham hvordan jeg har det og at jeg synes hun er SÅ grænseoverskridende. Jeg synes ikke det bør være nødvendigt at skulle sige fra HVER gang de er på besøg - sådan er min egen famillie ikke, og de er for længst holdt op med at spørge om pasning, de ved godt vi selv siger til.
Undskyld mit lange, lange indlæg. Og tak hvis du holdt ud hele vejen
Men er der nogen derude, som også har en anstrengende svigermor?