autostol-fordele el ulemper

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.993 visninger
27 svar
0 synes godt om
31. juli 2011

tweety2060

hejsa alle i gæve mennesker
Vi står og skal have ny autostol inden så længe og tænker lidt hvad der bedst kan betale sig. Er det en fordel at købe en 9-36 kg stol, el er der for mange ulemper? Er det bedst med en 9.18 kg og så senere skifte til 15-36 kg? Umiddelbart er der penge at spare, men er det på bekostning af sikkerheden? Syntes det er en jungle at finde rundt i. Det skal for siges at den skal bruges i en varevogn hvor der ikke er mulighed for at slå airbag'en fra. . . Nyt eller brugt?
Kom med råd og kritik som du lyster.
På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2011

Nettemor

tweety2060 skriver:

Vi står og skal have ny autostol inden så længe og tænker lidt hvad der bedst kan betale sig. Er det en fordel at købe en 9-36 kg stol, el er der for mange ulemper? Er det bedst med en 9.18 kg og så senere skifte til 15-36 kg? Umiddelbart er der penge at spare, men er det på bekostning af sikkerheden? Syntes det er en jungle at finde rundt i. Det skal for siges at den skal bruges i en varevogn hvor der ikke er mulighed for at slå airbag'en fra. . . Nyt eller brugt?
På forhånd tak

undskylder på forhånd men dette er en af de ting der vægtes MEGET stort herhjemme

for det første så har jeg forstået det sådan at din barn skal være over 135 cm før det må sidde et sted med airbag. (kan være jeg tager fejl men svigerforældrene har netop fået taget airbaggen fra for at kunne køre med børnene )

for det andet så tror jeg altså godt at din airbag kan tages fra. det er bare en mekaniker der skal gøre det og så kan I ikke bare sætte den til efter behov. men så skal i bare sætte et mærke på hvor der står den er ude af drift!

og så til det du rent faktisk spurgte om jeg har valgt at købe den der går det 18 kg. af den simple grund at jeg altid har både fået afvide og læst mig til at dem der er sikrest er dem der ikke "spænder så bredt" fra startvægt til slutvægt. og det giver god mening i mit hoved. og da jeg stod med valget havde jeg også lidt økonomi inde over. min tanke var at køber jeg den her stol der går til 36 kg så kan dette barn da godt nok bruge den længe. MEN når der så kommer en nr 2 så er dette barn ikke færdig med at bruge denne stol inden nr. 2 skal i en større stol så så skal man alligevel have 2. så hellere at de er lidt sikrere (ved ikke om det gav mening men ellers kan jeg prøve at omformulere mig )

nå det blev vist lidt langt. held og lykke med indkøbet

Anmeld

31. juli 2011

MetteS81

tweety2060 skriver:

På forhånd tak

Jeg er lige så lost som dig mht det her, så jeg følger lige med og ser om der er nogle kloge hoveder der kan svare... Skal ikke have en ny før om et godt stykke tid, men ville nu være skønt at være forberedt!

Anmeld

1. august 2011

AnneBJ

nettemor skriver:

undskylder på forhånd men dette er en af de ting der vægtes MEGET stort herhjemme

for det første så har jeg forstået det sådan at din barn skal være over 135 cm før det må sidde et sted med airbag. (kan være jeg tager fejl men svigerforældrene har netop fået taget airbaggen fra for at kunne køre med børnene )

for det andet så tror jeg altså godt at din airbag kan tages fra. det er bare en mekaniker der skal gøre det og så kan I ikke bare sætte den til efter behov. men så skal i bare sætte et mærke på hvor der står den er ude af drift!

og så til det du rent faktisk spurgte om jeg har valgt at købe den der går det 18 kg. af den simple grund at jeg altid har både fået afvide og læst mig til at dem der er sikrest er dem der ikke "spænder så bredt" fra startvægt til slutvægt. og det giver god mening i mit hoved. og da jeg stod med valget havde jeg også lidt økonomi inde over. min tanke var at køber jeg den her stol der går til 36 kg så kan dette barn da godt nok bruge den længe. MEN når der så kommer en nr 2 så er dette barn ikke færdig med at bruge denne stol inden nr. 2 skal i en større stol så så skal man alligevel have 2. så hellere at de er lidt sikrere (ved ikke om det gav mening men ellers kan jeg prøve at omformulere mig )

Jeg er enig her!

Vi har en babyautostol som går til 9 kg. Vi har allerede købt næste stol, som hedder 9-18 kg. Ud fra den overbevisning, at jo større spænd, jo "ringere" sikkerhed i "ydergrupperne" - altså der er jo enorm størrelsesforskel på en som vejer 9 kg., og en som vejer 36 kg. Jeg ved godt der er babyindsats mm., men det er vores tanker om det

Brugt eller nyt? Jeg vil til hver en tid vælge at købe en ny autostol, så jeg VED den ikke har været indblandet i uheld. Vores babyautostol er lånt af gode venner, altså VED vi stadig, at den er uheldsfri. Det er jo ikke anderledes end at barn nummer 2, bruger nummer 1's stol. Så brugt er okay, hvis du ved HVOR brugt.. - efter min mening

Med hensyn til airbaggen så ville jeg også lige få det undersøgt, for jeg tror Nettemor har ret - både ifht. en mekaniker kan deaktivere, men også at barnet skal være 135 cm højt.

Anmeld

1. august 2011

Ciss

Ok. airbaggen må kobles ud på værksted. Den kan ret og slet tage livet af barnet ellers, hvis den bliver udløst.

Ellers skal den tryggeste stol så vidt jeg ved være 9-18 kilo - bagudvendt. Og selvfølgelig med alle godkendingsmærker og alt det der.

Her i huset har vi prioriteret sikkerhed frem for alt andet. Så stolen er ikke så nem at flytte fra bil til bil osv men den var det tryggeste valg på det tidspunkt, og man får rutiner med at håndtere den uanset.

Det er ok med brukt, sålænge stolen ikke er ældre end 5 år (mener jeg det er) og man er 100% sikker på, at stolen ikke har været i en kollision. Her har Lillebror arvet fra Storesøster. Der er bare to år imellem dem, så det går fint. Jeg ville ikke have købt brugt gennem avisen eller på nettet el. lign. Hvis du kan købe af nogen du kender og stoler på, så kan det jo være helt flot at købe en brugt.

Du har helt ret: Det er en jungel!

Lykke til!

Anmeld

1. august 2011

GitteC78

Vi har valgt at købe en fra 9-36 kg. Vi valgte denne, da vi synes det er smart kun at have en stol. Når barnet er for stor til 9-18 kg tager Vi noget af stolen ud. Vi har fået oplyst at sikkerheden er det samme om du køber en samlet 9-36 eller 9-18 kg.

Vi skal have en lille til marts, og skal jo alligevel ud at have en ny stol, når baby autostolen er for lille, der vil vi også købe 9-36 kg.

Vi har købt vores som ny.

Anmeld

1. august 2011

tweety2060

lige en lille update :
Først: sikkerhed frem for ALT! Er også det vigtigste her hos os! Ville aldrig gå på kompomis med det dyrebarste i ens liv!
2: varevognen har været til syn og mekanikeren fortalte at man IKKE kunne koble airbagen fra, det er ikke lovligt og ikke sikkert! Han ringede endda til bilfirmaet for at høre ad, og de sagde også at det er forbudt.
Hvad gør vi så? Vores dp bor ikke i gåafstand og jeg arbejder 3 holdsjobs så jeg kan ikke altid hente. Og vi har ikke fam der kan træde til! Så træls! Det koster mange grå hår herhjemme!
Så lige nu venter vi og ser, og jeg henter og bringer og når vi findes om løsning så skal vi kigge på stol, stor? lille?
Men kom gerne med råd alligevel, måske har i løsningen

Anmeld

1. august 2011

tweety2060

nettemor skriver:

HELT ENIG: SIKKERHEDEN ER VIGTIGST! se det fælles svar jeg har skrevet hvis du er interesseret

Anmeld

1. august 2011

tweety2060

Ciss skriver:

Ok. airbaggen må kobles ud på værksted. Den kan ret og slet tage livet af barnet ellers, hvis den bliver udløst.

Ellers skal den tryggeste stol så vidt jeg ved være 9-18 kilo - bagudvendt. Og selvfølgelig med alle godkendingsmærker og alt det der.

Her i huset har vi prioriteret sikkerhed frem for alt andet. Så stolen er ikke så nem at flytte fra bil til bil osv men den var det tryggeste valg på det tidspunkt, og man får rutiner med at håndtere den uanset.

Det er ok med brukt, sålænge stolen ikke er ældre end 5 år (mener jeg det er) og man er 100% sikker på, at stolen ikke har været i en kollision. Her har Lillebror arvet fra Storesøster. Der er bare to år imellem dem, så det går fint. Jeg ville ikke have købt brugt gennem avisen eller på nettet el. lign. Hvis du kan købe af nogen du kender og stoler på, så kan det jo være helt flot at købe en brugt.

Du har helt ret: Det er en jungel!

Lykke til!

så enig! Sikkerhed frem for alt!! Se evt det fælles svar hvis du er interesseret

Anmeld

1. august 2011

tweety2060

GitteC78 skriver:

Vi har valgt at købe en fra 9-36 kg. Vi valgte denne, da vi synes det er smart kun at have en stol. Når barnet er for stor til 9-18 kg tager Vi noget af stolen ud. Vi har fået oplyst at sikkerheden er det samme om du køber en samlet 9-36 eller 9-18 kg.

Vi skal have en lille til marts, og skal jo alligevel ud at have en ny stol, når baby autostolen er for lille, der vil vi også købe 9-36 kg.

Vi har købt vores som ny.

hvor gammel var jeres barn da i tog den i brug? Og vægt? Har nemlig et lille nuller som ikke vejer særlig meget trods snart et år. Hvad mærker er jeres?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.