Ideer til mad 14 mdr...hjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.776 visninger
22 svar
0 synes godt om
24. juli 2011

Mille83

Åhhh jeg mangler simpelthen inspiration til vores datter Nicoline på 14 mdr. 

Hun VIL SELV spise, ellers spiser hun ikke, og syntes tit det ender med det "samme" hun så får at spise. 

Rugbrødsmadder har hun lige en periode nu hvor hun slet ikke gider dem. 

Kom endelig lystigt med forslag til både morgenmad, middagsmad og aftensmad 

Nicoline har ca 13 tænder (kan ikke tælle dem mere) så hun kan tygge næsten alt....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2011

Koen.

ååh den fase er vi osi her plejer jeg at gemmer aftensmad fra dagen før som hun får til middag da rugbrød heller ikke hitter

morgenmad er havregryn med frugt eller havregrød med smør og banan

ja aftensmad er alt muligt lige fra kinesisk til medister

Anmeld

24. juli 2011

Mille83

Tanja. skriver:

ååh den fase er vi osi her plejer jeg at gemmer aftensmad fra dagen før som hun får til middag da rugbrød heller ikke hitter

morgenmad er havregryn med frugt eller havregrød med smør og banan

ja aftensmad er alt muligt lige fra kinesisk til medister

Hej smukke  

Tænkte nok det med rugbrødsmadder er en fase....

Lærke vil også selv spise ik? - får hun selv lov og sidde med havregrøden om morgenen? 

Anmeld

24. juli 2011

Koen.

Mille83 skriver:

Hej smukke  

Tænkte nok det med rugbrødsmadder er en fase....

Lærke vil også selv spise ik? - får hun selv lov og sidde med havregrøden om morgenen? 

jeps, det komme rog går med det der rugbrød synes jeg søde

åh ja, hvis jeg fodre nægter hun at spise en eneste bid, pt er det mig mig mig vil selv ja, det sviner, men det er den eneste måde hun lære at spise selv jo, så hun bliver pakket sat til bord iført ble og ingen ting og er begyndt at lægge aviser under stolen for så går oprydningen ti gange nemmere bagefter

Anmeld

24. juli 2011

Ni-ko-li-ne

Hun skal da bare have det samme som jer og have liv selv at spise med en hjælp... (en hjælp som dog nok skal være usynlig)

Anmeld

24. juli 2011

Koen.

Ni-ko-li-ne skriver:

Hun skal da bare have det samme som jer og have liv selv at spise med en hjælp... (en hjælp som dog nok skal være usynlig)

Lige præcis, det er med at få smuglet en bid ind i ny og næ uden de opdager det

Anmeld

24. juli 2011

Lisa er 14 ½ mdr. og hun giver heller ik spise rugbrød!!   Det var ellers mit sikre kort førhen..

Hun har aldrig gidet at spise fars, så jeg er dælme også tit på bar bund, mht. måltiderne, så jeg følger liiige lidt med her!!

Stine og Lisa.

Anmeld

24. juli 2011

Ansemusen

Mille83 skriver:

Åhhh jeg mangler simpelthen inspiration til vores datter Nicoline på 14 mdr. 

Hun VIL SELV spise, ellers spiser hun ikke, og syntes tit det ender med det "samme" hun så får at spise. 

Rugbrødsmadder har hun lige en periode nu hvor hun slet ikke gider dem. 

Kom endelig lystigt med forslag til både morgenmad, middagsmad og aftensmad 

Nicoline har ca 13 tænder (kan ikke tælle dem mere) så hun kan tygge næsten alt....

Thias er også 14 måneder og har 8 tænder. Han spiser præcis det samme som os, så jeg synes ikke det er svært at variere.

Til morgen fx:

Havregryn med mælk og frugt/bær.
Youghurt naturel med frugt/bær.
Youghurt eller mælk med müsli (ikke den hårde honningsristede, men de sunde tyggevenlige varianter).
Øllebrød (evt. med lidt frugtmos eller bananskiver).
Havregrød, speltgrød osv. med lille smørklat
Grovbolle med smør, ost... og frugt.

Frokost fx:

En kvart rugbrød med fiskepålæg (torskerogn, makrel i tomat ell. karry, sildepostej, fiskefrikadelle, laksepaté mm.), en kvart med leverpostej, smørreost (med ell. uden smag), skinke, kyllingepålæg, frikadelle, ost osv.), en kvert med frugt i skiver (banan, fersken, æble...) og en kvart med grønt (avokado, grøntsagsmos smagt til med krydderurter, humus, grøntsagspaté, grøntsagsfrikadeller...).
Og så grønt for resten.

Idéer til aftensmad:

Kylling/boller i karry med ris og ekstra grøntsager til (salat eller grøntsagsstave).

Grøntsagsfrikadeller med ovnbagte kartofler med olivenolie, timian og  lidt salt og rodfrugter i ovnen (Fx. søde kartofler, pastinak, gulerødder, løg i både, hokkaido græskar, kålrabi, selleri, hvidløgsfed, peberfrugter... med herbes de provence og/eller timian/rosmarin samt salt og peber).

Tærte med laks, spinat, æg, hytteost...

Tærte med skinke eller kylling, lidt bacon eller røget svinemørbrad, revne gulerødder, porrer, løg peberfrugt mm. samt æg og hytteost.

Lasagne - den klassiske eller med kylling stegt med karry lagt i lag med en krydret tomatsauce (hakkede dåsetomater, løg, hvidløg, herbes de provence, paprika, karry, salt, peber), mornaysause og pastaplader (evt. fuldkorns-) og ost på toppen (evt. 10 %).

Blomkålsgratin med smørklat og en blandet salat til.

Grøntsagsgratin.

Mousakka.

Laksesteaks i ovnen i en marinade af: citronsaft, revet frisk ingefær, presset hvidløg, tørret rosmarin, salt og peber) og hertil evt. ovnbagte kartofler og rodfrugter og/eller en blandet salat. Laksens skind bliver lækkert sprødt og smager sindssygt godt!

Forslag til tilbehør til diverse kød og fisk:

Kartoffelpandekager og grøntsagspandekager (evt. i ovnen, for at spare lidt på fedtet i forhold til pandestegning- husk lidt æg, så pandekagerne hænger sammen).

Grøntsagsmuffins.

Ratatouille.

Anmeld

24. juli 2011

Ansemusen

Hov, glemte jo lige, at hun ikke vil spise rugbrød for tiden (bare husk at tilbyde det indimellem, det skifter jo ofte mht. hvad de gider og ikke gider spise  de små banditter

Hmm... så må du jo få nogle fuldkkorn ind i hendes frokostmååltid på en anden måde.

Anmeld

24. juli 2011

Mille83

Tanja. skriver:

jeps, det komme rog går med det der rugbrød synes jeg søde

åh ja, hvis jeg fodre nægter hun at spise en eneste bid, pt er det mig mig mig vil selv ja, det sviner, men det er den eneste måde hun lære at spise selv jo, så hun bliver pakket sat til bord iført ble og ingen ting og er begyndt at lægge aviser under stolen for så går oprydningen ti gange nemmere bagefter

Okay kunne være jeg skulle prøve det med Nicoline, tiden er bare lidt knap om morgenen når hun skal afsted i dagpleje og hun er i forvejen en laaaaangsom spiser...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.