Råd søges: At bruge klapvogn som barnevogn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19.846 visninger
27 svar
0 synes godt om
14. juli 2011

modesty

Hejsa,

jeg overvejer at købe en klapvogn hvor sædet kan lægges helt ned og bruge den som barnevogn i starten. Jeg har søgt lidt rundt her på siden og er blevet lidt klogere, men jeg har stadig et par spørgsmål:

Jeg har kigget på Teutonia Mistral S, men er der andre mærker og modeller der er gode til dette formål? Jeg vil meget gerne kunne vende klapvognsdelen om, så den både kan bruges den ene og den anden vej (så vidt jeg kan se på Mistralen kan man kun vippe styret frem og tilbage, og det medfører jo at forhjulene bliver stationære i den ene position). Forhjulene SKAL være rotérbare. 

Jeg har en voksipose med bæreplade. Kan man godt bruge voksien direkte i klapvognen? Eller skal man have en decideret lift? Kan voksien spændes fast eller på anden måde sikres i vognen (jeg læste i en anden tråd at nogle havde problemer med dette)? Bliver det for koldt bare med voksien om vinteren (jeg tænker at der jo ikke er sider på en klapvogn som kan beskytte mod blæst).

Jeg er i syv sind med hvad jeg skal vælge, og vi skal snart ud og købe vogn - så alle råd modtages med kyshånd! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2011

Gaia

Jeg ville købe en barnevogn.

1: en klapvogn yder ikke samme beskyttelse mod vejr og vind som en barnevogn.

2. Selve bunden er jo heller ikke altid den bedste. Så konforten kan diskuteres. og jo super vigtig at barnet ligger rigtig og godt, da knoglerne er bløde og formbare.

3. jeg har haft problemer med at få min voksi pose til at passe med de seler som du kan købe. De er som regel trepunkts seler, hvor voksiposen (ihvert fald den jeg har) er fire punkt. Desuden sidder hullerne forkert.

3. Dit lille barn skal ikke bruge sele førend det slev kan sidde op.

4. Du har ikke lukket bunden/enden på en klapvogn 100% og derfor kan sådan en lille fis som babyer jo er godt møve sig nedad og komme for tæt på kanten.

5. Jeg ville personligt ikke ligge mit lille barn ud og sove i en klapvogn uanset om den kan ligges ned eller ej. En barne viogn beskytter altså langt bedre.

6. Hvios den lille skal have sele på, er det ikke sikkert du kan finde en der passer.

7. En voksipose kan være varm nok, men med susen ind ad siderne, er jeg ikke sikker på det er hensigtmæssigt. Du skal huske at en af de værste fjender mod det lille barn er kulde og træk.

Så altså vent heller til dit barn er gammelt nok og køb en god barnevogn, den kommer du altså til at bruge så meget i så mange situationer og den yder langt mere beskyttelse af barnet!. barnevogne har også den fordel, at de er  også super handy når man er ude og handle.

Anmeld

14. juli 2011

Lullaby

Hvad med en kombi? De fleste kombivogne har en lift som man kan tage ud når de er store nok. Vores kombi havde desuden sådan et beskyttelsedækken over sig når liften var taget ud så den var beskyttet.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

14. juli 2011

Mor til Frederic og Freya

modesty skriver:

Hejsa,

jeg overvejer at købe en klapvogn hvor sædet kan lægges helt ned og bruge den som barnevogn i starten. Jeg har søgt lidt rundt her på siden og er blevet lidt klogere, men jeg har stadig et par spørgsmål:

Jeg har kigget på Teutonia Mistral S, men er der andre mærker og modeller der er gode til dette formål? Jeg vil meget gerne kunne vende klapvognsdelen om, så den både kan bruges den ene og den anden vej (så vidt jeg kan se på Mistralen kan man kun vippe styret frem og tilbage, og det medfører jo at forhjulene bliver stationære i den ene position). Forhjulene SKAL være rotérbare. 

Jeg har en voksipose med bæreplade. Kan man godt bruge voksien direkte i klapvognen? Eller skal man have en decideret lift? Kan voksien spændes fast eller på anden måde sikres i vognen (jeg læste i en anden tråd at nogle havde problemer med dette)? Bliver det for koldt bare med voksien om vinteren (jeg tænker at der jo ikke er sider på en klapvogn som kan beskytte mod blæst).

Jeg er i syv sind med hvad jeg skal vælge, og vi skal snart ud og købe vogn - så alle råd modtages med kyshånd! 

Vi fik barn i sep 08 og vi valgte barnevogn fra og han har sovet i klapvogn i frost, sne mm. Aldrig været kold eller lign., heller aldrig syg af det...

I vores skulle han ikke bruge klapvogn's selerne, men der er øjer til alm barnevogns sele.

Vi havde også voksi med bæreplade og han elsked bare at putte i den. Vi havde ikke andet end  

Når ryglæn bliver lagt ned, kommer der er kant op, så barn'et ikke kan rutche frem og tilbage.

Vi købte en emmaljunga cerox 360' - den er lige så bred som den gamle cerox - med vendbart styr - vendbar overdel - forhjul der kan låses eller rotere 360' - luksus overlæder - indbygget fluenet - udluft i kalechen.

Anmeld

14. juli 2011

MorEllen

Jeg vil også anbefale en kombi -så får du både i pose og sæk Skulle jeg købt barnevogn igen skulle jeg helt klart valgt kombi. Nu har vi en barnevogn hun bruger her hjemme og en klapvogn vi har i bilen som hun bruger når vi er i by. I tilæg til alt det andet som er nevnt om klapvogne her, så synes jeg at babyen ligger meget langt nede i forhold til en barnevogn hvor den kommer mere op og "i kontakt" med dig -hvis du forstår meg... jeg synes også det er hårdt for ryggen at bøye seg helt ned til babyen når hun ligger i klapvognen.. Held og lykke med valget!!

Anmeld

14. juli 2011

modesty

Tusind tak for svar alle!

Det dér med selerne synes jeg godt nok er forvirrende... Hvorfor skal man egentlig bruge sele på lille baby i klapvogn? Er det ikke først til når de skal op og sidde eller hvordan? Eller er det kun til at spænde voksien fast at man skal bruge selen?

Umiddelbart har jeg også tænkt kombi, men liggemålet i barnevognsdelen er så lille, og der synes jeg at klapvognen har en fordel. Plus, jeg har ikke et kæmpe budget, og jeg kan få en vogn af et bedre mærke hvis jeg vælger klapvognsmodellen. Jeg gider ikke købe både barne- og klapvogn (og det bliver også for dyrt).

Det skal lige siges at baby kommer til at sove i altanbarnevogn når vi er hjemme. Klapvognen kommer til at blive brugt når vi er ude at gå.

Er der nogen der har brugt lift i klapvognen? Altså i stedet for voksi med bæreplade?

Anmeld

14. juli 2011

GitteC78

Jeg ville helt klart anbefale en barnevogn i stedet for en combi vogn. Jeg har hørt fra flere der har fortrudt at de købte en combi vogn. Jeg har en søn på snart 10 mdr. vi har kun brugt barnevognen fra nyfødt til 7 mdr. Når vi er på tur, sover han i klapvognen, da den fyldere mindre end barnevognen.

Anmeld

14. juli 2011

Mor til Frederic og Freya

Gaia skriver:

Jeg ville købe en barnevogn.

1: en klapvogn yder ikke samme beskyttelse mod vejr og vind som en barnevogn.

2. Selve bunden er jo heller ikke altid den bedste. Så konforten kan diskuteres. og jo super vigtig at barnet ligger rigtig og godt, da knoglerne er bløde og formbare.

3. jeg har haft problemer med at få min voksi pose til at passe med de seler som du kan købe. De er som regel trepunkts seler, hvor voksiposen (ihvert fald den jeg har) er fire punkt. Desuden sidder hullerne forkert.

3. Dit lille barn skal ikke bruge sele førend det slev kan sidde op.

4. Du har ikke lukket bunden/enden på en klapvogn 100% og derfor kan sådan en lille fis som babyer jo er godt møve sig nedad og komme for tæt på kanten.

5. Jeg ville personligt ikke ligge mit lille barn ud og sove i en klapvogn uanset om den kan ligges ned eller ej. En barne viogn beskytter altså langt bedre.

6. Hvios den lille skal have sele på, er det ikke sikkert du kan finde en der passer.

7. En voksipose kan være varm nok, men med susen ind ad siderne, er jeg ikke sikker på det er hensigtmæssigt. Du skal huske at en af de værste fjender mod det lille barn er kulde og træk.

Så altså vent heller til dit barn er gammelt nok og køb en god barnevogn, den kommer du altså til at bruge så meget i så mange situationer og den yder langt mere beskyttelse af barnet!. barnevogne har også den fordel, at de er  også super handy når man er ude og handle.

vil blot lave lidt modsvar til dine påstande at barnevogn er bedre end klapvogn. Ikke for at angribe eller anklage...

1. ikke helt rigtigt, aldrig haft problemer her.

2. at ligge i en voksi i klapvogn er ikke ringere som at ligge på en madras i lift/barnevogn. Da barnet ligger på både en polstret bæreplade men også uld dynen deri.

3+3. I lang de fleste klapvogne er der øjer til alm barnevogns sele, så at bruge klapvogns H sele er ikke nødvendigt.

4. med sele er det begrænset hvor meget et barn kan møve sig ned og i en voksi der er bundet rigtig - laver de ikke meget bevægelse det første stykke tid... Og næsten alle klapvogne folder en kant op når ryglæn bliver lagt ned, så barn ikke kan falde ud.

5. blot modsat mening.

6. samme svar som i 3.

7. Vores søn har sovet i sin klapvogn fra han var 14 dage gammel og blev ikke syg af det. Den orginale voksi, der er bundet i baby binding - giver ingen træk eller sus gennem posen.

Anmeld

14. juli 2011

Tona

Vi har en Basson klapvogn hvor man kan vende styret begge veje helt vildt nemt. Man kan også pille den der rem til mellem benene og bøjlen af og så ligge støtten til fødderne ned. Hvis man køber sådan en, så kan man jo købe en billig lift i genbrug og sætte den ind i klapvognen i starten og senere bruge den som alm. klapvogn. Vupti og så var der en kombi vogn til en vildt billig penge. En lift kan man i øvrigt få i genbrug til få hundrede kr mange steder hvis man gerne vil spare lidt på den. Det er ikke alle lifte der passer i, så man skal nok have klapvognen med og prøve. Vi har prøvet min venindes lift i min og det gik som en drøm

Efter min mening en billig og rigtig god løsning som jeg ville ønske at vi havde kendt til fra start af  Kommer man senere til at mangle barnevogn til barnet at sove i kan man jo altid købe en billig en i genbrug hvis den alligevel bare skal stå  

Anmeld

14. juli 2011

Mi

Vi havde en  klapvogn som vi også brugte som barnevogn til vores tvillinger. Vi satte bare liften ned i klapvognen da de var helt små, og da de blev for store til liften lå de i en kørepose. Når du har en voksipose, så ser jeg ikke noget problem i at undvære barnevogn.

Vi havde dog to gamle altanbarnevogne, som de sov i herhjemme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.