Saram skriver:
Altså hun har først fået hård mave idag og har supleret med mme i lidt over en uge vil jeg tro. Og altså hård mave på den måde at hun slet ikke har haft afførring siden kl 02.30 imorgen ca..
Så det er vel forstoppelse?
Det behøver ikke hverken at være hård mave eller forstoppelse. Der kan gå både dage og hos nogle UGER imellem afføringen. Men normalt har de fleste det mindst 1 gang dagligt. Men når hun nu er startet på mme, så skal hendes mave jo lige vænnes til det og det kan godt være lidt hårdt for den. .
Hård afføring er lidt ligesom leragtigt, og bliver det sådan og bliver det ikke blødere efter nogle dage, så skal du nok høre din SP eller læge om du skal begynde på lactulose.. Men synes du skal vente med det til det virkelig er nødvendigt.
Min dreng blev "afhængig" af det (altså hans mave var konstant hård) og vi er først stoppet med det da han var omkring 7 måneder.. Har det stadig stående til når hans mave engang imellem driller.
Virker det til at hun har ondt i maven? - For så er det måske mere luft hun døjer med, specielt nu hvor hun får flaske (= de sluger luft uanset hvad man gør), og måske lidt mylicon kunne hjælpe i stedet. Det er nogle dråber man kan give 15 min. inden et måltid, som slår luften i maven i stykker, så de bedre kan bøvse og prutte (og jeg skal love for at de kan slå prutter så guderne må sig forbarme), og det er effektivt.
Anmeld