Rødvinssauce til maden? Og andet forbudt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juli 2011

Silja&Noam

Som kok kan jeg informere dig om at alkoholen fordamper så snart sovsen koger og får lov at simre lidt.. her hjemme spiser Silja rødvinssauce, whiskeysauce og pandekager med øl.. Alkoholen overlever ikk de høje grader så spis løs

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2011

Rosa

SiljasMoar skriver:

Som kok kan jeg informere dig om at alkoholen fordamper så snart sovsen koger og får lov at simre lidt.. her hjemme spiser Silja rødvinssauce, whiskeysauce og pandekager med øl.. Alkoholen overlever ikk de høje grader så spis løs

good to know! 

Anmeld

12. juli 2011

Rosa

Jonatansmor skriver:

Brænder man ikke alkohollen ud af vinen når det koges?

Herhjemme har drengen fået softice, koldskål, jordbærgrød, fastelavnsboller, lagkage, boller, kakao.... Alt hjemmelavet, så har jeg en fornemmelse af sukkermængden. Alt med måde synes jeg, livet skal nydes i små søde doser

Vise ord! Og jo, det er bekræftet at alkoholen fordamper tidligt i opvarmningen. Og mums nogle lækre ting du rende rog laver fra bunden! Gi' nowed!!! 

Anmeld

12. juli 2011

B&J

Ja det må vores dreng helt klar vi har tilbudt ham vand is og alm fløde is men nej det er ikke lige ham, han har da også smagt et stykke kage fordi vi havde gæster ellers får han det aldrig for vi spiser det ikke..

og uhh en mariekiks hov men han ELSKER dem, men skyt pyt så længe han spiser i havergryn og rygbrød og frugt og grønt og aftensmad jamen så tænker jeg ikke over det sker ind i mellem..

en dag vi var i køkkenet 2sec. og vi kom ind så havde han smagt på fars cola mmmmm siger han mmmm så var det sidste gang han smagt det, det smagte vist for godt,  BØLLE

Anmeld

12. juli 2011

skønneunger

Rosa skriver:

Jeg laver gråand med nye kartofler og rødvinssauce til os i aften. Jeg laver det sådan at jeg hælder en god sjat rødvin ved anden efter den er brunet, og så står den ellers og simrer i vin/fedtstof og krydderier i en stegegryde i 35 minutter i ovnen før jeg så jævner væsken til sauce. 

Vinen har altså kogt uden låg i 5 minutter og med låg (som ikke slutter tæt) i 35 minutter, og der vil jeg absolut mene at alkoholen er kogt af, ikke? Alkohol fordamper jo ved 60 grader, mener jeg at jeg kan huske..?

Altså nu er det jo heller ikke mere end 1/2dl sovs han får på sin tallerken, den bette, og hans spiser ikke det hele (til gengæld pynter han gerne gulvet med størstedelen ). Jeg har det helt fint med det, og er ikke bekymret - jeg går ellers rimeligt meget op i hvad han spiser (øko, sundt, bæredygtigt, alsidigt osv.), men synes det er fint at han får lov at smage alt muligt, også de søde, fede og de stærke ting... Dvs. at han har spist økologisk og supersundt men de sidste måneder har han fået lov at smage kage, pomfritter, chilidressing (hit), is, danskvand (hit!), kaffe latte (ikke et hit!!!), øl (ikke med vilje - han var bare hurtig!), limefrugt, flødeskum m.m. Og han får stadig sin havregrød, sine rugbrødsmadder, grøntsager og kartofler uden problemer. 

Hvordan har I det med den slags? Må de smage de "forbudte ting? Jeg tænker ikke på om man fodrer dem en bradepande med chokoladekage eller drikke en bajer som 2årige, men mere om de må få lov at prøve at smage, og om I f.eks. ville være OK med rødvinssauce, whiskeysauce m.m.? 

ja da og sådan noget som rødvinssauce er der jo ikke mere alkohol i alligevel

herhjemme har mine fået lov at smage på alt selv en lille tår øl som smagsprøve, det eneste de ikke kan li er alt for stærk chili og ja så den ene tør øl de smagte   og nåh ja den store kan ikke lide whiskeysauce.

Anmeld

12. juli 2011

Lone Jakobsen

her har børnene også altid fået lov til at "smage på verden" og det er tit de mærkeligste ting som børnene falder for.

grissini med hvidløg er fx. et kæmpe hit

Anmeld

12. juli 2011

SSL

Hej, jeg synes det er et rigtig spændende emne - især efter den heftige debat forleden dag, som jeg ikke havde lyst at svare i :-) men men, mine tanker gok netop på hvad forældre gør hvis de ville servere hjemmelavet øllebrød fra bunden af (gammeldags metode med hvidtøl) - og saucer med whiskey, rødvin og hvidvin i :-) mine sviger laver ofte fiskeretter i hvidvinssauce, og det har je ikke tænkt mig at gå udenom når mit barn skal spise med til den tid :-) og jeg ELSKER selv hjemmelavet øllebrød en gag imellem, og det er ned hvidtøl i også :-) der udover vil je tilføje at jeg selv var et kræsent barn, både psykologisk betinget, men også fordi min mor stod og lavede special retter til mig uden løg og andre madvare som er svære at undgå, og dette ønsket jeg ikke mit barn bliver jeg er klart vokset fra min kræsenhed og Idag spiser jeg alt men meget spændende debat, og jeg beklager at jeg skriver ud i én køre, men skriver fra iPhone af, og er ret nybegynder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.