Rødvinssauce til maden? Og andet forbudt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juli 2011

Rosa

Ranarupta skriver:

Jeg synes, at det er helt fint, at Albert smager sådanne ting.
For som du selv skriver, så er alkoholen fordampet.

Jeg ville meget gerne, at Albert smagte alt muligt, men han er inde i en fase, hvor han er utroligt picky mht. hvad der passerer læberne. Det er vildt irriterende!

Mit ønske er, at Albert kommer hele vejen rundt med smagsoplevelser inden for mad.

Ja, de faser er bare - argh!!! Man står og kokkerer og sveder i køkkenet og laver de lækreste fristelser, men ungen er fuldstændig kold!  Det er også derfor at jeg giver ham det han gerne vil spise, for Jonte ER en slank dreng så hvis han skal have lidt sul på kroppen så er det altså smart at han får sat noget til livs... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2011

Frøken J.

Rosa skriver:

Jeg laver gråand med nye kartofler og rødvinssauce til os i aften. Jeg laver det sådan at jeg hælder en god sjat rødvin ved anden efter den er brunet, og så står den ellers og simrer i vin/fedtstof og krydderier i en stegegryde i 35 minutter i ovnen før jeg så jævner væsken til sauce. 

Vinen har altså kogt uden låg i 5 minutter og med låg (som ikke slutter tæt) i 35 minutter, og der vil jeg absolut mene at alkoholen er kogt af, ikke? Alkohol fordamper jo ved 60 grader, mener jeg at jeg kan huske..?

Altså nu er det jo heller ikke mere end 1/2dl sovs han får på sin tallerken, den bette, og hans spiser ikke det hele (til gengæld pynter han gerne gulvet med størstedelen ). Jeg har det helt fint med det, og er ikke bekymret - jeg går ellers rimeligt meget op i hvad han spiser (øko, sundt, bæredygtigt, alsidigt osv.), men synes det er fint at han får lov at smage alt muligt, også de søde, fede og de stærke ting... Dvs. at han har spist økologisk og supersundt men de sidste måneder har han fået lov at smage kage, pomfritter, chilidressing (hit), is, danskvand (hit!), kaffe latte (ikke et hit!!!), øl (ikke med vilje - han var bare hurtig!), limefrugt, flødeskum m.m. Og han får stadig sin havregrød, sine rugbrødsmadder, grøntsager og kartofler uden problemer. 

Hvordan har I det med den slags? Må de smage de "forbudte ting? Jeg tænker ikke på om man fodrer dem en bradepande med chokoladekage eller drikke en bajer som 2årige, men mere om de må få lov at prøve at smage, og om I f.eks. ville være OK med rødvinssauce, whiskeysauce m.m.? 

First of all.. Nice menu! Gem lidt, vi kommer lige forbi Vi står midt i at pakke til flytning fre/lør, så her står den på rugbrød 

Nå, men jeg har tænkt mig, at vores pige gerne må smage lidt af hvert. Også det "forbudte". Dels for at prøve at forhindre hun bliver en kræsenpind, men også fordi jeg ikke går ind for alle de restriktioner, så længe det ikke er skadeligt Jeg har en veninde, der er møgkræsen, og hun måtte INTET få, da hun var mindre. Altså forstået på den måde, at hendes kost var meget begrænset, fordi hendes forældre var lidt hys. Det er ikke sikkert alle ender sådan, men det vil jeg for enhver pris undgå.

Min kæreste og jeg er begge altædende, så mon ikke hun også bliver det

Anmeld

12. juli 2011

Rosa

Frøken J. skriver:

First of all.. Nice menu! Gem lidt, vi kommer lige forbi Vi står midt i at pakke til flytning fre/lør, så her står den på rugbrød 

Nå, men jeg har tænkt mig, at vores pige gerne må smage lidt af hvert. Også det "forbudte". Dels for at prøve at forhindre hun bliver en kræsenpind, men også fordi jeg ikke går ind for alle de restriktioner, så længe det ikke er skadeligt Jeg har en veninde, der er møgkræsen, og hun måtte INTET få, da hun var mindre. Altså forstået på den måde, at hendes kost var meget begrænset, fordi hendes forældre var lidt hys. Det er ikke sikkert alle ender sådan, men det vil jeg for enhver pris undgå.

Min kæreste og jeg er begge altædende, så mon ikke hun også bliver det

I er hjerteligt velkomne  Flytterod - hvor skal I hen?

Jeg har præcis den samme holdning til det som dig - jeg fik også fløde i kosten og pandekager da jeg var barn og jeg er hverken overvægtig, kræsen, spiseforstyrret eller lignende. 

Anmeld

12. juli 2011

Frøken J.

Rosa skriver:

I er hjerteligt velkomne  Flytterod - hvor skal I hen?

Jeg har præcis den samme holdning til det som dig - jeg fik også fløde i kosten og pandekager da jeg var barn og jeg er hverken overvægtig, kræsen, spiseforstyrret eller lignende. 

Vi flytter fra 54 kvm i Århus C til 88 kvm i Århus N. Lovely! Men også skide fååårking hårdt at pakke. For hvor stiller man lige fyldte flyttekasser på 54 kvm?

Præcis. Og jeg husker også tydeligt hende fra mit gamle uni hold (før jeg skiftede til psyk). Hun fortalte, at hele hendes liv havde de været meget strikse derhjemme, så da hun flyttede hjemmefra skulle hun have ALT det, som hun var gået glip af nærmest fra spæd, hvilket resulterede i hun blev overvægtig. Fordi hun bare skulle have alt det der lækre fastfood, kager, slik, chips, sodavand og alt det andet, som alle de andre børn altid havde måtte smage på

Anmeld

12. juli 2011

Ranarupta

Rosa skriver:

Ja, de faser er bare - argh!!! Man står og kokkerer og sveder i køkkenet og laver de lækreste fristelser, men ungen er fuldstændig kold!  Det er også derfor at jeg giver ham det han gerne vil spise, for Jonte ER en slank dreng så hvis han skal have lidt sul på kroppen så er det altså smart at han får sat noget til livs... 

Ja, det er jo lige dét... 
Albert er normalvægtig, men er bare så bange for, at han ender med at være kræsen.
Selvom jeg godt ved, at det bare er faser... 

Anmeld

12. juli 2011

Rebecca Persson

Ja, alkoholen er fordampet, så jeg kan ikke se noget problem med sovsen  eller øl i pandekagedejen for den sags skyld.... 

Jeg synes også det er en rigtig god idé at præsentere de små for mange smagsoplevelser. Det får de faktisk allerede i fostertilstanden og evt. via ammemælken. Og man ved, at det statistisk set skaber mindre kræsenhed sidenheden, når mor spiser varieret og med mange krydderier under graviditet og amning. Helene Hauser fra Kbhs. Universitet har lavet en hel phd omkring det, så vidt jeg husker. Meget spændende. 

Det er den daglige kost, der tæller på den lange bane i forhold til sundheden, ikke smagsprøverne.

Dejligt at du gør dig alle de overvejelser

kh Rebecca, rebeccapersson.com 

Anmeld

12. juli 2011

Rosa

Rebecca Persson skriver:

Ja, alkoholen er fordampet, så jeg kan ikke se noget problem med sovsen  eller øl i pandekagedejen for den sags skyld.... 

Jeg synes også det er en rigtig god idé at præsentere de små for mange smagsoplevelser. Det får de faktisk allerede i fostertilstanden og evt. via ammemælken. Og man ved, at det statistisk set skaber mindre kræsenhed sidenheden, når mor spiser varieret og med mange krydderier under graviditet og amning. Helene Hauser fra Kbhs. Universitet har lavet en hel phd omkring det, så vidt jeg husker. Meget spændende. 

Det er den daglige kost, der tæller på den lange bane i forhold til sundheden, ikke smagsprøverne.

Dejligt at du gør dig alle de overvejelser

kh Rebecca, rebeccapersson.com 

Tak for svar!!!

Anmeld

12. juli 2011

Jonatansmor

Rosa skriver:

Jeg laver gråand med nye kartofler og rødvinssauce til os i aften. Jeg laver det sådan at jeg hælder en god sjat rødvin ved anden efter den er brunet, og så står den ellers og simrer i vin/fedtstof og krydderier i en stegegryde i 35 minutter i ovnen før jeg så jævner væsken til sauce. 

Vinen har altså kogt uden låg i 5 minutter og med låg (som ikke slutter tæt) i 35 minutter, og der vil jeg absolut mene at alkoholen er kogt af, ikke? Alkohol fordamper jo ved 60 grader, mener jeg at jeg kan huske..?

Altså nu er det jo heller ikke mere end 1/2dl sovs han får på sin tallerken, den bette, og hans spiser ikke det hele (til gengæld pynter han gerne gulvet med størstedelen ). Jeg har det helt fint med det, og er ikke bekymret - jeg går ellers rimeligt meget op i hvad han spiser (øko, sundt, bæredygtigt, alsidigt osv.), men synes det er fint at han får lov at smage alt muligt, også de søde, fede og de stærke ting... Dvs. at han har spist økologisk og supersundt men de sidste måneder har han fået lov at smage kage, pomfritter, chilidressing (hit), is, danskvand (hit!), kaffe latte (ikke et hit!!!), øl (ikke med vilje - han var bare hurtig!), limefrugt, flødeskum m.m. Og han får stadig sin havregrød, sine rugbrødsmadder, grøntsager og kartofler uden problemer. 

Hvordan har I det med den slags? Må de smage de "forbudte ting? Jeg tænker ikke på om man fodrer dem en bradepande med chokoladekage eller drikke en bajer som 2årige, men mere om de må få lov at prøve at smage, og om I f.eks. ville være OK med rødvinssauce, whiskeysauce m.m.? 

Brænder man ikke alkohollen ud af vinen når det koges?

Herhjemme har drengen fået softice, koldskål, jordbærgrød, fastelavnsboller, lagkage, boller, kakao.... Alt hjemmelavet, så har jeg en fornemmelse af sukkermængden. Alt med måde synes jeg, livet skal nydes i små søde doser

Anmeld

12. juli 2011

Isabella_mor

Rosa skriver:

ja sauce er jo fint nok, der er jo ikke alkohol i så der servere du bare i stor stilll tor der skal mange liter til før han bliver æske stiv.. hvis der skulle være en lille anelse alkohol tilbage..

men ja jeg ved ikke hvad jeg ellers skal svare til dit indlæg, villads er jo kun 6 mdr og er så stort begyndt at være sej til at spise sin grød osv. han har da smagt peberfrugt, agurk og oliven og det er hvertfald ikke noget han kan lide... men han kan godt lide løg.!!!

men jeg syntes da han skal have lov til at smage de madvarer han vil smage når den tid kommer... drikkevarer med alkohol og cigaretter osv, det får han lov til at smage når han bliver gammel nok... over 16....  

Anmeld

12. juli 2011

K&S

Jeps, Anton får lov til at smage det meste  jeg håber, vi han afhjælpe "kræsenhed" på den måde  og så længe, han får sin varierede mad igennem hele dagen, så ser jeg inden problemer i det!

Anton er helt vild med feta og oliven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.