Jeg laver gråand med nye kartofler og rødvinssauce til os i aften. Jeg laver det sådan at jeg hælder en god sjat rødvin ved anden efter den er brunet, og så står den ellers og simrer i vin/fedtstof og krydderier i en stegegryde i 35 minutter i ovnen før jeg så jævner væsken til sauce.
Vinen har altså kogt uden låg i 5 minutter og med låg (som ikke slutter tæt) i 35 minutter, og der vil jeg absolut mene at alkoholen er kogt af, ikke? Alkohol fordamper jo ved 60 grader, mener jeg at jeg kan huske..?
Altså nu er det jo heller ikke mere end 1/2dl sovs han får på sin tallerken, den bette, og hans spiser ikke det hele (til gengæld pynter han gerne gulvet med størstedelen 
). Jeg har det helt fint med det, og er ikke bekymret - jeg går ellers rimeligt meget op i hvad han spiser (øko, sundt, bæredygtigt, alsidigt osv.), men synes det er fint at han får lov at smage alt muligt, også de søde, fede og de stærke ting... Dvs. at han har spist økologisk og supersundt men de sidste måneder har han fået lov at smage kage, pomfritter, chilidressing (hit), is, danskvand (hit!), kaffe latte (ikke et hit!!!), øl (ikke med vilje - han var bare hurtig!), limefrugt, flødeskum m.m. Og han får stadig sin havregrød, sine rugbrødsmadder, grøntsager og kartofler uden problemer.
Hvordan har I det med den slags? Må de smage de "forbudte ting? Jeg tænker ikke på om man fodrer dem en bradepande med chokoladekage eller drikke en bajer som 2årige, men mere om de må få lov at prøve at smage, og om I f.eks. ville være OK med rødvinssauce, whiskeysauce m.m.?
Anmeld