Rosa skriver:
Jeg synes at du skal vente mange år endnu med at begynde at snakke om folk som har "været dumme" ved jer. Hvorfor skal han ikke have lov at være lykkeligt uvidende om det?
Det med at der er mennesker derude som er farlige, det synes jeg man skal vente med at forklare børn til de selv er gamle nok til at spørge. Ellers tror jeg at man putter tanker i hovedet på dem som de ikke er modne nok til at forstå selv - dvs. de vil begynde at gå og lede efter de "farlige mennesker" i deres verden - helt unødvendigt, for du er der jo stadig i denne alder til at passe på ham så han skal ikke selv "passe på de farlige/onde/dumme mennesker" før om nogle år endnu.
Enig - og oven i det kan barnet senere begynde at spekulere på, hvad "ikke sød" betyder - har de slået nogen? - er de "onde"? - osv. osv.
Man kan ikke tage det som en selvfølge, at børn løbende vil indvie mor i, hvad de gør sig af tanker og fantasier om en fraværende forælder - og dermed kan de bygge alverdens fantasier op, oftest i form af idealisering af "super-far", men, hvis stikordet er "dum"/"ikke sød", uforbeholdent negative skrækbilleder af et ondt menneske.
Anmeld