Guderne må vide hvordan vi har klaret så godt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2011

morethanperfect

W.. skriver:

... Eller kommentarer der ligner ovenstående - er jeg den eneste der er træt af at høre det ? Vi hører den så tit fra specielt bedsteforældre, som endnu ikke har forstået at retningslinjerne for små børn altså ikke er de samme som da de var børn eller selv fik børn.. Jeg synes det er så irriterende! Så stol dog på, at det vi gør, er det vi synes er det rigtige..?! Nå.. Bare lige et lille irriteret indlæg herfra..

Ja , jeg hører den også tit .. Fra min farfar .. 

Farfar: "Han skal da ha mere tøj på"

Mig: "Nej han er et meget varmt barn"

Farfar: "Han kommer da til at fryse"

Mig: "HEHE, nej det gør han ikke farfar".....

Da Oscar blir taget op fra sin barnevogn...

Farfar: " Ej , han sveder jo helt !"

Mig: " Ja sørme så" ...

Ihhh , han tror han er meget klogere på mit barn end jeg selv er .. Kan godt være træls engang i mellem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2011

Clisolka

morethanperfect skriver:

Ihhh , han tror han er meget klogere på mit barn end jeg selv er .. Kan godt være træls engang i mellem

Lige netop den samtale er jeg også ved at være træt af... Vi kender vel vores børn bedst 

Anmeld

30. juni 2011

Mette+Mathias

MamaJakob skriver:

Jaja, rolig nu Det er jo slet ikke ting i dén kaliber, jeg snakker om. Jeg er skam ganske omhyggelig med både at spænde mit barn fast i bilen og i mine indkøb, så jeg så vidt muligt sikrer mig, at han ikke bliver udsat for nogle giftige eller allergifremkaldende stoffer. Så det mener jeg ikke, jeg behøver at blive belært om

Måske jeg skulle have været mere klar i spyttet. Eksempel: Da Jakob var helt spæd begyndte mine svigerforældre hurtigt at spørge til, om han snart skulle have flaske, så de kunne passe ham. Møgirriterende, ja! Og svaret var nej. Da jeg så efter 3 mdr. af flere årsager var nødsaget til at stoppe amningen og starte på flaske, blev jeg ENORMT ked af det, fordi jeg ved, hvor godt brystmælk er. I den situation var det en kæmpe trøst, at nogen fra generationen over mig kunne sige: "Sådan var det også med dig/barnets far/søskende osv. - I tog ikke skade", og JO, det kan være medvirkende til forskellige sygdomme osv., men NEJ, jeg tog ikke skade - ej heller flere andre i familien. Ergo hjalp det mig lidt af med en ubegrundet dårlig samvittighed.

Lige dette eksempel er godt nok én af de lidt 'større' ting eller hvad man siger, men jeg husker, at der også har været andre gange med meget mere ubetydelige ting, hvor netop den tankegang har hjulpet mig, når jeg har følt mig utilstrækkelig.

Der er da ingen som belærer dig???

Det er bare sådan, at den ældre generation tit kommer med frasen "Vi gjorde sådan og sådan og det tog ingen skade af".

JO!! Nogle af jeres børn tog skade af at I røg under graviditeten, også selvom I måske ikke umiddelbart kunne se det (og heller ikke vidste at det var farligt.)

JO!! Nogle af jeres børn tog skade af at I ikke spændte dem fast (de heldige overlevede).

JO!! Nogle af jeres børn fik allergi fordi I gav dem komælk fra de var helt små.

JO!! Nogle af jeres børn fik huller i tænderne fordi I dyppede sutten i sukker og måske ikke nødvendigvis børstede så grundigt bagefter

Og sådan kan man blive ved.

Anmeld

30. juni 2011

MamaJakob

Mette+Mathias skriver:

Der er da ingen som belærer dig???

Det er bare sådan, at den ældre generation tit kommer med frasen "Vi gjorde sådan og sådan og det tog ingen skade af".

JO!! Nogle af jeres børn tog skade af at I røg under graviditeten, også selvom I måske ikke umiddelbart kunne se det (og heller ikke vidste at det var farligt.)

JO!! Nogle af jeres børn tog skade af at I ikke spændte dem fast (de heldige overlevede).

JO!! Nogle af jeres børn fik allergi fordi I gav dem komælk fra de var helt små.

JO!! Nogle af jeres børn fik huller i tænderne fordi I dyppede sutten i sukker og måske ikke nødvendigvis børstede så grundigt bagefter

Og sådan kan man blive ved.

Jamen, det er jeg også helt enig i

Fik bare indtrykket af, at du misforstod mit første indlæg - for jeg ER nemlig meget enig i, hvad du og TS siger. Men som beskrevet i sidste indlæg, har de gamles "gode råd" nu også kommet mig til nytte i ny og næ

Anmeld

30. juni 2011

VIPpigen

morethanperfect skriver:

Haha... Den tur har jeg haft et par gange med svigermor. Hun syntes også Lilje skulle have MEGET mere tøj på, og helst 5 dyner, og varmedunk... For hun  måtte da fryse.

Er der så noget pigebarnet ikke gør, er det at fryse. Hun er MEGET varm, og det har svigermor heldigvis også fundet ud af, så hun siger ikke mere til det i dag. Men nøj hvor har det været trælst...

Den værste jeg STADIG høre er at jeg skal da amme indtil Lilje er 3, for det gjorde min svigermor med min kæreste... Og sorry, men jeg skal altså ikke have barnet hængende der til hun bliver 3,
ikke-nikke-nej.....

Anmeld

30. juni 2011

morethanperfect

VIPpigen skriver:

Haha... Den tur har jeg haft et par gange med svigermor. Hun syntes også Lilje skulle have MEGET mere tøj på, og helst 5 dyner, og varmedunk... For hun  måtte da fryse.

Er der så noget pigebarnet ikke gør, er det at fryse. Hun er MEGET varm, og det har svigermor heldigvis også fundet ud af, så hun siger ikke mere til det i dag. Men nøj hvor har det været trælst...

Den værste jeg STADIG høre er at jeg skal da amme indtil Lilje er 3, for det gjorde min svigermor med min kæreste... Og sorry, men jeg skal altså ikke have barnet hængende der til hun bliver 3,
ikke-nikke-nej.....

Åhhh de kære svigermødre ... Hun sagde også engang til mig da jeg havde varmet en flaske til Oscar , der nøjes jeg bare med at mærke den udenpå for jeg ved jo hvor varm den skal være, så sagde hun straks: "Ej, den er da for varm til ham!" ARRR ... 

Amme til hun er 3 ???! Hehe .. Hvor mange gør det i dagens Danmark 

Anmeld

30. juni 2011

Mi

Min farmor er så en af dem som har stor forståelse for at tiderne har ændret sig, og at vi er mere oplyste idag. Hun er også bare verdens bedste farmor

Jeg har heldigvis ikke mødt det hos mine forældre og svigerforældre, men jeg tror at det er meget naturligt at vores forældres generation syntes at det de gjorde var godt nok, og ikke kan se hvorfor det ikke længere er OK. De har jo heller ikke nødvendigvis fulgt med i udviklingen omkring småbørn og restriktionerne.

Jeg siger nogle gange til mine forældre at det var fuldstændig sindsygt, at vi bare stod i en lift på bagsædet af bilen og ikke var spændt fast. Og mine børn vil sikkert komme og være vild forarget over et eller andet jeg har gjort, som om 20-30 år er fuldstændig bandlyst.

Sådan har det vel altid været generationerne imellem

Anmeld

30. juni 2011

VIPpigen

morethanperfect skriver:

Åhhh de kære svigermødre ... Hun sagde også engang til mig da jeg havde varmet en flaske til Oscar , der nøjes jeg bare med at mærke den udenpå for jeg ved jo hvor varm den skal være, så sagde hun straks: "Ej, den er da for varm til ham!" ARRR ... 

Amme til hun er 3 ???! Hehe .. Hvor mange gør det i dagens Danmark 

Åhh, de er SÅ kloge... Jeg mærker også kun på flasken når Lilje skal have sove-flaske, det er altså nok.....

Ej, jeg skal bare ikke have baby hængende så længe. Det er altså bare for meget

Anmeld

30. juni 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mi skriver:

Og mine børn vil sikkert komme og være vild forarget over et eller andet jeg har gjort, som om 20-30 år er fuldstændig bandlyst.

Sådan har det vel altid været generationerne imellem

Pyha, den synsvinkel savnede jeg lige i tråden her - for selvfølgelig vil vi være de uvidende og irriterende svigerforældre/bedsteforældre osv., når det bliver vores tur, og vores børn og svigerbørn er meget klogere end os, fordi de følger de nyeste retningslinjer.

Jeg kan godt forstå, det er svært at acceptere, at dét, man for 25 år siden gjorde i den bedste mening og ud fra den kyndigste vejledning pludselig er HELT forkert. Selvfølgelig skal man ikke belære nybagte forældre, men alligevel - hvis man ser noget, som strider totalt imod, hvad man selv har lært år tilbage OG praktiseret, uden at det har voldt skade - så forstår jeg godt, det kan være svært at lade være at spørge eller kommentere.

Når bare den enkelte mor ikke bilder sig ind, at ALT, hvad der til- og frarådes nu, er universelle sandheder, som aldrig vil blive revideret, er det vel muligt med gensidig tolerance? Jeg syntes selv, jeg vidste ALT, da jeg fik børn - og har altså siden måttet konstatere, at noget er blevet ændret siden da. Så kan jeg lære det!!

Anmeld

30. juni 2011

Mi

Mor og meget mere skriver:

Pyha, den synsvinkel savnede jeg lige i tråden her - for selvfølgelig vil vi være de uvidende og irriterende svigerforældre/bedsteforældre osv., når det bliver vores tur, og vores børn og svigerbørn er meget klogere end os, fordi de følger de nyeste retningslinjer.

Jeg kan godt forstå, det er svært at acceptere, at dét, man for 25 år siden gjorde i den bedste mening og ud fra den kyndigste vejledning pludselig er HELT forkert. Selvfølgelig skal man ikke belære nybagte forældre, men alligevel - hvis man ser noget, som strider totalt imod, hvad man selv har lært år tilbage OG praktiseret, uden at det har voldt skade - så forstår jeg godt, det kan være svært at lade være at spørge eller kommentere.

Når bare den enkelte mor ikke bilder sig ind, at ALT, hvad der til- og frarådes nu, er universelle sandheder, som aldrig vil blive revideret, er det vel muligt med gensidig tolerance? Jeg syntes selv, jeg vidste ALT, da jeg fik børn - og har altså siden måttet konstatere, at noget er blevet ændret siden da. Så kan jeg lære det!!

Ja, gad nok vide hvad det egentlig er som vi gør der bare er helt uacceptabelt ved næste generation.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.