Stefanie8 skriver:
Hey Tøser,
Jeg har bare haft den værste aften nogensinde - er jo mor til Lucas på 3 1/2, som her på det sidste har haft en ny "ting" han ikke kan lide ved aftensmaden HVER aften - det er noget pjat og en slags magtkamp han har startet. Han kan sidde og sige at han kun vil spise kylling nede i børnehaven den ene dag og næste dag er det ris eller noget andet, så her til aften holdt jeg fast i, at han skulle spise både kylling, ris, sovs, brokoli og havde endda lavet rødkål fordi jeg ved han elsker det, MEN tror I at noget af det røg ned!!! NEJ... Vi havde tidligere på dagen sammen været nede for at købe fredagsslik og det måtte jeg jo så skuffe ham med at der ikke var noget af når man ikke spiser sin aftensmad.... Det var så første gang jeg stod med et barn (ja første gang) som jeg dårligt kunne holde og som gik helt helt amok (er gravid i uge 36, så det var hårdt) jeg tog det dog helt med ro og talte stadig meget afslappet til ham og forklarede at man skal spise sin sunde mad, før man kan få sin fredagsslik.... Kl. nærmede sig 21 og jeg var nødt til at tage valget om at han skulle i seng uden mad (MEGET HÅRDT) Jeg gav mig så langt til at han kunne få sin mad op, men han snød mig og ville alligevel ikke spise noget, så nu ligger han og sover uden mad i maven og uden fredagsslik..... OG JEG HAR DET BARE SÅ SKIDT - helt hævede øjne har han og jeg har virkelig lyst til at vække ham og give ham slik... Tror dog at jeg har gjort det rigtige, for jeg er meget træt af at hele aftensmaden er brok og udpegning af nye ting han ikke kan lide - hva' siger I tøser, hvad kunne jeg have gjort anderledes og skal han vækkes? Har det bare så dårligt med mig selv....... 

Det er helt naturligt at børn har kræsen faser. Og jeg syntes mange hurtigtt syntes det er for dårligt og for meget, fordi barnet "plejer" jo at spise det.
Det er helt naturligt, de bliver virkelig bevidste om hvad de putter i munden. Og meget stammer fra de gamle reflekser, om at man skal psse på hvad man spiser, for det kan være farligt!
Min datter på knap 5 år gennemgår det også i stor stil, og jeg har sådan indskrænket hendes madlyst, så jeg laver gerne noget hun kan lide.
Jeg selv levede af næsten ingen ting, jeg var så kræsen, at min mor også blev helt bekymret, men idag, der er jeg altså nærmest alt ædende.
Så tag det roligt, og lad være med at straffe.
Server maden adskilt, lad ham evt. selv hælde op på tallerkenen og accepter det han spiser. Han skal selvfølgelig have mad og blive mæt, men de skal nok regulere det.
Og vi har ikke taget de store kampe med min datter og hun er nu stille og roligt på vej tilbage og smager og udvider mere og mere på mad

Min søn er også godt igang med at udforske og sige nej til mad han umiddelbart ikke har set før. Men han er stadig nem at lokke

Bare rolig, det er ikke for evigt. Og jeg syntes det er syndt du har straffet ham med hans fredags slik, så kunne du have gjort det imorgen eller på mandag, eller hvad ved jeg

*Camilla 26+2 med nummer 3