Er I gode til at tilgive....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2011

Thalia

Generelt set synes jeg jeg er god til at tilgive. Jeg bærer aldrig nag over diskussioner med familie eller venner, ligesom uenigheder på eksempelvis debat foraer aldrig påvirker min opfattelse af folk ude i virkeligheden. Livet er ganske enkelt for kort til den slags.

Det eneste punkt hvor jeg har svært ved at tilgive både mig selv og andre, er når det gælder de svigt jeg mener min ældste søn oplevede før han døde.

Jeg har så frygteligt mange fortrydelser omkring hans liv, også selvom jeg godt ved at han sådan generelt set havde det godt og var omgivet af mennesker der elskede ham meget højt.

Eksempelvis skulle jeg ikke være blevet sammen med min ex så længe som jeg gjorde for jeg var ked og uoplagt det sidste år af det forhold og det skulle min søn ikke have været vidne til. Jeg skulle have været meget mindre striks end jeg var da han var helt lille, og meget mere anerkendende i min opdragelse - det tog mig flere år at lære at være den mor jeg gerne vil være for mine børn, og i mellemtiden var min ældste søn så en slags prøveklud.

På samme måde begik hans far masser af fejl. Ikke at han dermed var en dårlig far - slet ikke. Han var fantastisk når han endelig var der, desværre var han der bare ikke så meget, og det skete lidt for ofte at aftaler blev aflyst hvorefter jeg sad tilbage med et ulykkeligt barn som bare gerne ville se sin far.

Nu hvor min søn er væk er det vigtigt for mig i det mindste at anerkende at både jeg og andre kunne have gjort det bedre for ham. Jeg er nødt til at stå ved de fejl jeg begik fordi alt andet groft sagt vil være et hån imod hans minde.

Det jeg ikke kan tilgive er når folk forsøger at "glatte ud" og fremhæve at det jo generelt set var godt alt sammen, eller forsøge at pådutte mig at de svigt jeg så min søn opleve ikke eksisterer. -Det er ok at komme videre med sit liv, både for mig og for alle andre, men det er ikke ok at benægte de fejl man har begået, eller at undlade at tage ved lære af dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2011

grinny

Jeg kan godt tilgive og det er sjældent jeg bære nag. 

Ham, idioten, som mobbede mig alle mine år i folkeskolen har jeg tilgivet, men jeg bærer nag. Jeg tager endda mig selv i at have det godt når det går dårligt for ham. Det er et ar på sjæl som jeg ikke kan komme af med.

De tre drenge der for 5 år siden gjorde det mest modbydelige mod mig har jeg tilgivet, det er ikke mig der har et problem, det er dem, og ved at sige sådan kom jeg igennem det efter 1.

Så synes selv jeg er rimelig rummelig når det kommer til det med at tilgive. Hvorfor skulle man også gå og bruge sine kræfter på at være sur og tvær? Keeeedeligt liv  

Anmeld

14. juni 2011

SHERO

Jeg er ret god til at tilgive, selvom jeg er blevet trådt på alt for mange gange... Jeg er langt dårligere til at tilgive når det nogen der gør min familie ondt eller lign, så bærer jeg nag som en i H** :-D Min mors eks kæreste kommer jeg nok til at hade forevigt, fordi den mand vitterligt har gjort min mors liv til et levende helved siden jul, da hun gik ned med stress og hjerteflimmer/problemer pga det blev det bare forstærket.

Jeg kan acceptere meget, og prøver oftest at se det fra anden side end min egen, men nogen ting er bare utilgiveligt, og det synes jeg faktisk ikke gør en til et mindre menneske... :-)

Anmeld

14. juni 2011

Mira0911

Kay skriver:

jeg er ikke en der bærenag... sådan genneralt set... men hvis du virkelig røvrænder mig BIG TIME, så bliver du ikke tilgivet lige med det samme... men det er der heldigvis kun en person der nogensiden har gjort...

Faktisk samme måde her... Bære nag det er mit liv for kort til... 

Anmeld

14. juni 2011

jydeinden

jeg synes selv jeg er ret så tilgivende, og er ikke ret lang tid siden jeg tilgav min kæreste for at have begået en ret stor brøler, men selvfølgelig er der også grænser, og en af dem er for mit vedkommende utroskab, jeg tilgiver ikke utroskab, og kommer jeg aldrig til at kunne.

Anmeld

14. juni 2011

SussieThyssen

Eva. skriver:

eller bliver I ved med at være sure og skuffede....hvad har I tilgivet og hvad har I ikke...?

Jeg er desværre blevet sådan eller har måske altid været det, at jeg kan finde undskyldninger for alle andre mennesker og derfor ikke kan blive rigtig sur, jeg tilgiver og kan godt forstå bevæggrundene...

Der var en fornylig som sagde til mig at det er ok at mene at nogle mennesker er nogle røvhuller uden at man overhoved behøver at tolke eller finde en forklaring...så det prøver jeg nu at øve mig på...

Men tja, jeg kan bare ikke hade eller være sur og bære nag...

Hvad med jer...hvordan er I indrettede og hvordan lærer man at være knap så forstående, føler mig sgu lidt for rummelig nogle gange...

Jeg har haft utroligt let ved at tilgive og bære over hele mit liv...og jeg har det stadig

Men livet har lært mig at sortere i mennesker.
Hvis nogle træder tilstrækkeligt på mig, så er de tilgivet men de er rykket ned på min "livshylde", og jeg enten helt vender ryggen til dem eller holder en høflig afstand.
Jeg bærer aldrig nag...mennesker er, nu engang fyldt med fejl og handler ud fra de forudsætninger de har, og med den viden, er det let at tilgive dem, men har de trådt på mig, kommer de bare ikke ind i varmen igen. Ikke at jeg ikke ville hjælpe dem, hvis de var i nød..selvfølgelig ville jeg det, men distancen ville blive holdt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

14. juni 2011

Kay

Mira0911 skriver:

Faktisk samme måde her... Bære nag det er mit liv for kort til... 

lige netop

Anmeld

14. juni 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Ja, jeg tilgiver også for nemt..

Det siger min omgangskreds tit til mig... ikke at folk bare røvrender mig, men jeg har åbenbart været en magnet på folk, som mente jeg skulle røvrendes..

Næsten alle mine x'er har været mig utro... slutter skam forholdet med det samme, men snakker høflig med dem idag og hilser på dem.... burde jo ikke skænke dem en tanke og kigge den anden vej....

Har en veninde, som stjal 2000kr fra mig... fik dem igen, da muligheden kun var hende eller min mand.... og truet med at få taget fingeraftryk før hun gik til bekendelse... hende ser jeg meget til idag... og hun er tilgivet...

Meen alligevel er der nogen som jeg aldrig tilgiver... dem, som har meget travlt med at svine mig og min familie til... det kan jeg slet ikke tilgive... bryder mig ikke om sådanne mennesker... de er smålige mennesker... og de får måske en chance, men derefter er det no go... og dem er der flere af via min mands omgangskreds... de har sørme en tand for travlt i den kreds.... så de kommer ikke indenfor min dør eller med til noget som vi holder tiltrods for de invitere.... jeg vil ikke have noget med dem at gøre mere.....

Anmeld

14. juni 2011

.....

Jeg er en som godt kan være "god" til at bage nag..og så tilgiver jeg ikke ret tit, hvis folk virkelig har pisset på mig... Er blevet mødt af rigtig mange falske personer, gennem mit liv, og det har så også gjordt at jeg tit synes, at folk ikke skal få en second chance hos mig , det er de bare ikke værd!

Anmeld

14. juni 2011

Faith

Ja jeg synes generelt jeg er god til at tilgive. Men når folk træder tilstrækkeligt meget på mig kommer jeg til et punkt hvor jeg fuldstændig ekskluderer dem fra mit liv. Og så er der lang vej til tilgivelse.

En person jeg aldrig kommer til at tilgive, er min far. Han har bragt så meget sorg og ulykke med sig at han ikke fortjener min tilgivelse. Han er et koldt menneske og et dumt svin.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.