Uh, det lyder ikke rart. JEg kan godt forstå, at du bekymrer dig.
JEg vil prøve at komme med lidt inspiration til hvordan den lille mave kan komme til at fungere godt af sig selv, uden afføringsmidler, sveskemos, mekanisk stimulation af tarmen og anden symptombehandling.
Babys tarmsystem er ret umodent, og mange babyer får forstoppelse, fordi de får for meget mad, uhensigtsmæssig mad og for tidligt mad. Dette skyldes bl.a. at vejledningen af sp'en ikke altid er optimal, og desværre heller ikke altid i overensstemmelse med sundhedsstyrelsens anbefalinger. Så ingen grund til at slå sig selv oven i hovedet her!
Babyer 0-6 måneder er designet til mm og mme, ikke andet, med mindre særlige forhold taler for det. Så hvis de får hård mave af maden 4-6 mdr. ja så er det fordi deres tarme ikke er modne til mad endnu. Bl.a. fordi de nødvendige enzymer ikke er oppe i fuldt gear endnu.
Komælk er den sværest fordøjelige fødevare. Børn under 1 år har brug for mm eller mme. Ikke komælk og komælkeprodukter. De aller fleste lande anbefaler at vente med komælk til baby er mindst 12 måneder. Det er en rigtig godt idé, da komælk også er allergent og slimdannende. Fra 12 måneder kan komælk godt indgå som en del af en varieret kost, hvis barnet trives godt med det - igen, det er individuelt.
Massage på maven i urets retning er godt. Cykling med benene ligeså. Et tjek hos en kiropraktor, som er vant til at arbejde med babyer kan varmt anbefales. Mange babyer får små vrid under fødslen, som bl.a. kan give smerter, kolik og fordøjelsesproblemer.
Et tilskud af probiotika er super. Vælg Udo's Choice Infant's Blend Probiotic eller NDS Probiotic Panda.
Jeg har skrevet meget mere om alt dette i min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag, 2011).
kh Rebecca, rebeccapersson.com
Anmeld